Üzleti tippek

Olasz derbi

admin
admin

2009. 06. 23. 12:00

Egyre elkeseredettebb harc folyik a világ két legbefolyásosabb médiamogulja között. A tét: presztízs, pénz és politikai befolyás.

Április közepén a Rupert Murdoch érdekeltségébe tartozó Sky Italia műsorra tűzte a Shooting Silvio című filmet, amely az olasz miniszterelnök meggyilkolásának lehetőségével foglalkozott. Az adás komoly botrányokat kavart, ám csak a kezdete volt annak a háborúnak, amely azóta is zajlik a két médiamogul között. Murdoch nehéztüzérségével (The Times, The Sun, Fox News-tévéműsorok) „lövi” Silvio Berlusconi személyét és érdekeltségeit, míg riválisa most már ugyancsak teljes arzenállal viszonozza a tüzet.

A felszínen Berlusconi tűnik a gyengébb félnek. Magánélete, személyisége bőven kínál „témát” az ellenfélnek, s ezt Murdoch igyekszik is kihasználni. Lapjai, tévéműsorai nemcsak vitriolos publicisztikákban, kommentárokban, interjúkban támadják ellenfelét, de nemrég a Berlusconi szardíniai bacchanáliáját fényképező lesifotós is a The Timesban(!) ígért újabb botrányos képeket. Ez azonban csak a felszín. Nem személyes afférról van szó, a háttérben olyan üzleti érdekellentétek állnak, amelyeket a válság felerősített.

Az évtized elején a két médiamogul még jó barátságban volt egymással. Berlusconi milánói otthonában összejártak vacsorázni, egyeztették az üzleti érdekeiket, s amikor Murdoch 2003-ban a Sky Italia műholdas csatornában egyesítette az összevásárolt kisebb kereskedelmi televíziókat, Berlusconi nem tekintette az új holdingot családi vállalkozása, a Mediaset riválisának. Az olasz tévépiacon azonban 2008-ra a helyzet radikálisan megváltozott. Addig Berlusconi egyedül uralta az olasz képernyőket: egyrészt a Mediaset révén, másrészt pedig politikusként, miniszterelnökként komoly befolyása van az állami Rai televízió műsorpolitikájára. Tavaly azonban komoly konkurenciát kapott a Sky Italia terjeszkedésével, amely mára 90 százalékban uralja a fizetős tévécsatornák piacát. Műholdas programját csaknem ötmillió háztartásban fizették elő, és sikerült Berlusconi reklámtortájából is egyre nagyobb szeleteket kihasítania. Az IT Media Consulting elemzői szerint 2009-ben a bevételeket tekintve a Sky Italia akár meg is előzhette volna a közszolgálati Rait éppúgy, mint a Mediasetet.

Tavaly ősszel azonban – uniós ösztönzésre – az olasz kormány 10-ről 20 százalékra emelte a műholdas csatornák előfizetésének áfáját, s ezzel Berlusconinak (miniszterelnökként) sikerült jelentős csapást mérnie ellenfelére, mert az adóemelésre az előfizetők egy része lemondással válaszolt. Murdoch ezek után támadni kezdte Berlusconit, illetve keményen harcol azért, hogy a konkurencia (s immár ellenfele) elől elhappolja a nagy nézettséget jelentő sorozatok, játékfilmek, sportközvetítések sugárzási jogát.

Eközben persze Berlusconi sem tétlenkedik, mert a Mediaset Premium megalapítása révén megpróbálja megelőzni a Sky Italiát a fizetős csatornák körében is. Ám nemcsak ennek programját tette a korábbinál vonzóbbá, de az átalány-előfizetés helyett a Pay per View elvet követve a fiatalokat és a „spórolós” előfizetőket is megpróbálja magához csábítani. Murdochnak azonban a németországi kudarc (Premier), s birodalmának komoly üzleti veszteségei után okvetlenül szüksége van az olasz piaci érdekeltségei megtartására. Ezért minden bizonnyal folytatódik a botrányhős Berlusconi magánéletének, üzleti ügyeinek további leleplezése és kiteregetése.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.