Üzleti tippek

A krízis nyertesei

Tavaly októberben nagyon megijedtünk, még válságterveket is készítettünk – emlékszik vissza Sándorfi Balázs, a most tízéves Portfolio.hu vezérigazgatója, akinek cége a válság dacára növelte árbevételét.


– A Portfolio.hu vezérigazgatójának vannak privát részvénybefektetései?

– Ez szerintem természetes. Ha valaki egyszer belekerül ebbe a világba, akkor egy életre megfertőződik.

– Buktál pénzt az elmúlt hónapokban?

– Igen, de most nem az a kérdés, hogy buktam-e, vagy sem. Ilyenkor az a fontos, hogy ez milyen arányban van a korábban nyert összegekkel, illetve az átlagos piaci visszaeséshez képest. Mind a két összehasonlításban jól állok.

– A Portfolio.hu nyert vagy vesztett a válságon?

– Tavaly októberben nagyon megijedtünk, még válságterveket is készítettünk, de szerencsére a cég erősnek bizonyult. A 2008. október előtti szinthez képest látogatottságunk több mint a kétszeresére nőtt. Ez egyébként nem túl különleges dolog, mert más gazdasági site-ok is növelték látogatószámukat. A különbség az, hogy mi meg is tudtuk tartani ezeket az új olvasókat. Szerintem ennek az az oka, hogy a válság kiélezte a portálok közötti minőségi különbséget, ilyen komoly helyzetben ugyanis felértékelődik az információk hitelessége, mi pedig erősek vagyunk ebben. Nyertesei vagyunk a válságnak abból a szempontból is, hogy a hirdetők körében is megnőtt a vonzerőnk. Az év első öt hónapjában a bevételi oldalon két számjegyű növekedést értünk el.

– Tavaly mekkora volt az árbevételetek?

– A Portfoliót működtető NET Média Zrt. árbevétele konszolidált szinten meghaladta a 900 millió forintot, az idén ehhez képest növekedést várok. Azt azért hangsúlyoznám, hogy mi nem vagyunk klasszikus médiacég, a szolgáltatási üzletágunk ugyanis nagyon erős. Nálunk elérhetők a tőzsdei adatok, online kereskedési lehetőséget biztosítunk, konferenciákat, oktatásokat szervezünk, megrendelésre elemzéseket készítünk, szóval sok lábon álló cég vagyunk. Ezek közül talán csak a rendezvények terén tudom elképzelni, hogy visszaesés legyen az idén.

– Egy online sales house vezetője nemrég azt nyilatkozta lapunknak, hogy hiány van a gazdasági site-okból. Valóban lenne még igény ilyen oldalakra?

– Attól függ, hogy honnan nézzük, ugyanis borzasztóan sokan nevezik magukat gazdasági portálnak, de kevés közülük az, amelyiknek olyan egyedi tartalma van, amit nem találhatunk meg máshol. El tudom képzelni, hogy elférne még olyan szereplő a piacon, amely unikális tartalmat állít elő. Lehetne specializálódni a gazdasági tematikán belül is, de ilyen jellegű mozgolódást nem nagyon látok.

– A nyomtatott gazdasági lapok mennyire jelentenek konkurenciát?

– Mire kinyomtatnak egy információt, addigra az sokszor már elévül. Ha valahol, akkor a gazdasági hírek terén az online frissessége verhetetlen. A nyomtatott lapoknál én a specializált termékekben látok fantáziát. Nekünk is van egy ilyen kiadványunk, a ReSource Ingatlaninfó című havilap. Ennek az adja a létalapját, hogy az ingatlanos cégek egyelőre igénylik és fontosnak tartják a nyomtatott formátumú megjelenést.

– A Portfoliót 2005-ben adtátok el Nobilis Kristófnak, s mostanra a CEMP médiacsoport tagjai lettetek. Azóta mennyit nőtt a társaság értéke?

– Azt, hogy mekkora a cég értéke, egy piaci tranzakció tudná hitelesen megmutatni, márpedig mostanában ilyenre nem számítunk. Viszonyítási alapként szolgálhat, hogy 2005 tavaszán adtuk el a társaságot, és az előtte lévő évben 140 millió forint körül volt a forgalmunk. Ezt négy év alatt 900 millióra növeltük, tehát jelentősen nőtt a cég értéke.

– Mennyit volt hajlandó fizetni Nobilis Kristóf?

– Erről a szerződés alapján nem beszélhetek.

– A növekedését látva nem adtátok el túl korán?

– Ennek mindig több vetülete van, nem ilyen egyszerű a kérdés. Egyébként teljesen elégedettek vagyunk a vételárral. Ha nem lennénk azok, akkor azóta nem menne ennyire jól az üzlet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik