Üzleti tippek

Netgazdaság

A blogok, a közösségi oldalak, a keresőmarketing és a további web2-területek egyaránt alkalmasak lehetnek az ügyfélverbuválásra, de nem árt az óvatosság.

Korábban már többször buzdítottuk a vállalkozásokat az internetes kapcsolatépítésre. A hazai online közösségek ugyanakkor még nem tűnnek érettnek egy komoly üzleti kapcsolatépítő oldal életben tartására. Így nem árt résen lenni, hogy egy cég hol és milyen propagandát folytat a neten, mert ha rosszul sakkoznak, könnyen felesleges pénz- vagy időpazarlásba torkollhat az igyekezet. A közösségi média sok esetben nem kellőképpen felkészült arra, hogy a cégek – mondjuk, az iWiW segítségével – terjesszék termékeik jó hírét, szerezzenek közvetlen vásárlókat, vagy hirdessék indirekt módszerekkel termékeiket. A magyar internethasználók többsége ugyanis egyáltalán nem kedveli a direkt hirdetéseket, pr-cikkeket illetve a tolakodó spamkampányokat.

Amikor a blogger arat

Sokan mosolyoghatnak azon a felvetésen, hogy egy egyszerű blogger képes lehet komoly üzleti vállalkozássá fejleszteni hobbiját, pedig már itthon is szép számmal akadnak, akik valamilyen módon forintra is váltották „szómenéseiket”. Nyugati tapasztalatok szerint sok esetben egy blogbejegyzés megsokszorozhatja a megcélzott közösség aktivitását, segítségével nemcsak vásárlókat, hanem látogatókat, konferenciaközönséget vagy fizetős tanfolyamhallgatókat is lehet toborozni.

A legjobb példával egy hazai gasztroblogger rukkolt elő, aki látványos és hasznos könyvvé transzformálta addigi munkáit, majd külön oldalt készített a könyv alternatív terjesztéséhez.

Nem ismeretlen a közösségi oldalakon ez a fajta végkifejlet, hiszen sok esetben olyan mennyiségű információ vagy mű halmozódik fel az adott oldalon, hogy azt már érdemes a világhálón kívül rekedtekkel is megosztani. Amikor még a fórumok élték virágkorukat szintén készültek hasonló kiadványok, sőt egyes esetekben manapság is megeshet, hogy az alkotók egy-egy speciális témában a neten gyűjtenek össze annyi anyagot, amellyel már érdemes valamit kezdeni.

Nagyon fontos, hogy minden szerző előtt legyen világos a cél, mivel komoly gondokat okozhat, ha valaki más gondolatait a beleegyezése nélkül jelenteti meg. Tartsuk tiszteletben, hogy mások alkotása is érték, és csupán azért, mert az interneten találtuk, ne gondoljuk azt, hogy nincs gazdája.

Sikerreceptek

Alapítsunk csoportokat, klubokat, evangelizáljunk, és gyűjtsünk támogatókat, barátokat. Ám semmiképpen se nyomasszuk a csoport tagjait irdatlan levélözönnel, ne akarjunk mindent azonnal eladni nekik, inkább legyünk kíváncsiak a témában felvetődő kérdéseikre.

Jó, ha van egy átfogó, nagy terv, de ne felejtsük el, még ha hosszú távú is a stratégia, szükség van rövid távú eredményekre, hogy a belső támogatók elkötelezettek maradjanak. Az ilyen apró sikerek erősítik meg a tervet, és teremtenek szakértői támogatást hozzá, amely kritikus szerepet tölt be annak biztosításában, hogy a kezdeményezés hosszú távon túlélje a változó időket is. Például jó ötlet, ha szakértőink szintén profitálnak a vállalkozásunkból azzal, hogy saját praxisuk reflektorfénybe kerül szereplésük hatására.

Ne foglalkozzunk a válsággal, ne gondoljuk, hogy a gazdasági helyzet megakadályozhatja terveinket. Legyünk aktívak, körvonalazzuk pontosan, kit célozhatnak meg céljaink, termékeink. Ne öljünk felesleges energiát a felesleges kísérletezésbe, és kellő szondázás után erősítsük a megfelelő aktivitást eredményező területeket.

Irányváltás

Jó néhány hagyományos piaci szakember hozzá van szokva az egyirányú kommunikációhoz, és a „multi-way” (többirányú) interakció fogalma még mindig sokak számára kényelmetlenséget jelent. Aki érti az új lehetőségek nagy részét, már tudja, hogy többé már nem elég kiküldeni egy sajtóközleményt, majd várni, hogy ráharapjanak. Valószínűleg inkább arról van szó, hogy a társadalom tagjai bizonyos nyilvános fórumokon kívülről gondosan kiválasztják majd az információkat. Működjünk együtt velük, és biztosítsuk, hogy egyazon oldalon állunk – és segítsük őket a közösségi média világában.

A közösségi médiát azért már sokan elkezdték használni saját céljaikra. Ne féljünk attól, hogy más is itt igyekszik saját céljait megvalósítani. Igyekezzünk úgy saját közösséget építeni, hogy az lehetőleg a legnagyobb távolságot tartsa minden kirekesztéstől, politikai oldalaktól és színektől, szélsőségektől. Így érhetjük el a legtöbb támogatót, segítőt, felhasználót. Ne gondoljuk, hogy a hangoskodók eredményesebbek a csendes tömegnél. Legyünk nyitottak, segítőkészek, és készüljünk fel a kritikus felhangokra is.

A közösségi média minden erényével együtt viszonylag kipróbálatlan és egyhamar nem fogja felváltani a hagyományos marketinget. Higgyünk benne, hogy a hagyományos eszközök és az új média lehetőségei kiegészítik egymást.

Ha másokra építjük vállalkozásunkat, valamilyen módon fenn kell tartanunk a közösség támogatását. Ehhez egyértelműen nem elég egy közösségi oldalt létrehozni. Nem lehet úgy egy társadalmi teret létrehozni, hogy arra számítunk, hogy a résztvevők majd magukat rántják ki a bűvészkalapból. Ez olyan lenne, mintha nagy partit rendeznénk, de nem szólnánk róla senkinek. Egy komoly marketingterv megteremtésével nemcsak reklámozhatjuk a közösségi oldalunkat, de tovább is fejleszthetjük a felhasználók segítségével, melyek így nem fulladnak kudarcba a látványos kezdet után.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik