Üzleti tippek

Erdei Zsuzsanna, Budapest Bank

Díjmentes weboldal elkészítését és annak egyéves üzemeltetését nyújtja kisvállalkozóknak a Budapest Bank a WebStart számlacsomag mellé. Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank mikrovállalkozási üzletágának vezetője szerint a siker egyik kulcsa az online elérhetőségben rejlik.

Pontosan mit kínálnak az ügyfeleknek, és milyen réteget szeretnének az új szolgáltatással megcélozni?

Elsősorban a frissen alakult mikrovállalkozások beindításában kívánunk segíteni. A szolgáltatás magában foglalja a vállalkozás honlapjának kialakítását tízféle választható dizájnnal, egy év időtartamra tárhely biztosítását, a honlap üzemeltetését, a domainnév bejegyzését és a Google statisztikai rendszerébe való regisztrációját. A honlapot a Budapest Bank szakmai szolgáltató partnere díjmentesen készíti el, és vállalja annak egyéves üzemeltetését. A WebStart számlacsomagot minimum 2 évig kell fizetnie az ügyfélnek, és az APEH felé indított utalását is a megnyitott bankszámlájáról kell indítania az első két évben. A WebStart havi számlavezetési díja mindössze 199 forint. A csomag díjmentes internetbank-szolgáltatást és bankkártyát tartalmaz. A díjmentes időszak alatt 3 alkalommal van lehetőség a honlap tartalmának módosítására térítésmentesen a szakmai partner bevonásával, az ügyfél azonban tetszés szerint módosíthatja a dokumentumokat – akár új képet is tölthet fel.

Ez nem pusztán pr-fogás, amely egyszerűen új ügyfelek szerzésére irányul a számlavezetés területén?

Természetesen nem. Ez egy olyan alapszolgáltatás, amely jól behatárolható induló mikrovállalkozásoknak szól. Kis családi cégeknek, cukrászatoknak, kávézóknak, 1-2 főt foglalkoztató, 50 millió forint alatti árbevétellel rendelkező gazdasági társaságoknak. Az országban mintegy 600 ezer van belőlük. Ők azok, akik fontosnak tartják a saját honlapot – mivel ez egy jó eszköz a vevők számának bővítésére –, ám nincs kapacitásuk, hogy el is készítsék. Másrészt azt gondolom, hogy az ügyfeleket csábító ajánlatok csak akkor hatékonyak, ha hosszú távon fenntarthatók. Ha tehát új számlacsomagunk nem versenyképes, akkor lehet bármilyen jó a weboldal-szolgáltatásunk, nem minket választanak az ügyfelek.

Nagyságrendileg hány új ügyfélre számítanak ezzel az új szolgáltatással?

A termék bevezetése előtt részletes felméréseket és piackutatást végeztük. Ennek alapján nyugodt szívvel mondhatom, hogy a számlavezetés területén évente több ezer új ügyfél megjelenésére számítunk ebben a szegmensben. A kutatás eredménye szerint a siker egyik kulcsa az online elérhetőségben rejlik, ennek ellenére a mikrovállalatok 82 százaléka nem rendelkezik saját oldallal. A kutatás arra is rámutatott, hogy a weboldallal rendelkező cégek 53 százaléka a fejlődő vagy növekvő életciklusban tart, ugyanakkor azon vállalkozások közül, amelyek nem tartanak fenn saját honlapot, csak 26 százalék sorolható e két kategóriába.

A számlavezetési díjkörnyezetben már nincsen tartalék, hogy versenyképességet biztosítson a bankoknak?

Két ok miatt nem látok erre lehetőséget: jelenleg a számlavezetés területén a legnagyobb a verseny a bankok között. Mivel folyamatosan kampány van, az ügyfelek az akciós termékeket keresik, holott nem biztos, hogy ezek a legkedvezőbb ajánlatok. Miközben a lakosságnak és vállalkozásoknak kizárólag a havi számlavezetési díj számít, nem fordítanak kellő figyelmet az egyéb kondíciókra. Holott nagyon is érdemes megvizsgálni a különböző bankok számlanyitási díját, bankszámlanyitáskor a számlán elhelyezendő minimális összeget, az utalások és a készpénzforgalom díját is. És itt lép be a képbe a sokat emlegetett hazai pénzügyi kultúra alacsony színvonala.

De hiába hasonlítják össze a banki kondíciós listákat az ügyfelek, ha a bankváltás Magyarországon még mindig nehézkes, bonyolult.

Ez sajnos így van. A bankváltás költsége – időben, energiában – gyakran többe kerül, mint amennyit egy mikrovállalkozás megtakaríthat a kedvezőbb díjkörnyezettel. Másrészt az ügyfelek többsége még mindig lojális az anyabankjához. Inkább marad – még akkor is, ha ráfizet.

A hitelezési üzletágban idehaza nagyjából egy év késéssel jelentek meg a külföldi termékpéldák. Számíthatunk-e hasonló újdonságokra a számlavezetés területén?

Ezt nem tartom elképzelhetetlennek. A Budapest Bank évek óta nagy sikerrel alkalmazza az anyavállalatánál bevált megoldásokat a mikrovállalati termékfejlesztés, a hitelbírálati, valamint a kockázatkezelési folyamatok területén. Az újonnan kifejlesztett termékeken kívül jelentősen egyszerűsítettük a termékek igénybevételének adminisztrációját – ezáltal lerövidítve a kisvállalkozók számára oly fontos hitelfolyósítási időszükségletet.

Adott esetben a kedvezményes ügyvédi szolgáltatás – mobilközjegyző stb. – is megjelenhet-e majd a banki vállalkozói számlacsomagok kínálatában?

Nyilvánvaló, hogy az ön által említett példákra előzetesen fel kell mérni az ügyféligényeket. Szerintem jelenleg inkább a bankváltás megkönnyítésére lenne piaci kereslet. Az angol Barclays Bank nemrégen vezette be, hogy külön telefonvonalon lehet bejelentkezni a bankváltásra. Minden papírmunkát és költséget átvállalnak az ügyféltől. Vagy a vállalkozásoknak szóló, különféle banki tréningeket is jó dolognak tartom: tavaly a Budapest Bank például a Világgazdasággal együttműködve a különböző EU-pályázatokhoz kapcsolódóan tartott országszerte workshopokat kis- és középvállalkozásoknak. Ezek külföldön általában a vállalati számlavezetéshez kapcsolódó szolgáltatások, amelyek segítségével versenyképesebbé tehetők a kisvállalkozások. A tréningek különösen az emberi erőforrás vagy az IT területén keresettek külföldön.

Milyen hiányosságokat lát egy induló mikrovállalkozás külső és belső gazdálkodási környezetét illetően?

A külső üzleti környezetet illetően kedvezőtlen a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlansága, a gyakran tisztességtelen verseny, illetve a hitelhez jutás nehézsége. A belső gazdálkodást tekintve a tudatos működés, az ösztönző vezetés és az innovatív növekedés mint cél hiányzik leginkább. Felmérésünk szerint a 100 millió forint alatti hazai kisvállalkozások csupán 40 százaléka készít üzleti tervet. A cégvezetők gyakran tanácstalanok abban, miként foglalkoztassanak valakit hatékonyan. Nem tudják, hogyan kell valakit úgy foglalkoztatni, hogy valóban a várt eredményt érje el – kapacitásnövekedést, piacbővülést, magasabb szintű szolgáltatást, tudásbeli gazdagodást, vagyis eredményesebb működést teremtsen.

Mi a véleménye a kkv-kra irányuló támogatási özönről? Hatékony lehet-e, és meg tudja-e menteni a szektort annak ellenére, hogy válság idején a szektor termékeinek keresleti oldala meglehetősen gyenge?

Úgy gondolom, hogy a támogatások számának növelésére még mindig nagy igény lenne. Egy kezdő vállalkozás nagyon nehezen tud támogatáshoz jutni. A legnagyobb probléma a tőkehiány, ilyen típusú támogatásból kifejezetten kevés van. Az EU 15-ök országaiban 80 százalék a finanszírozás aránya, nálunk a 100 M Ft árbevételű cégek 14 százaléka rendelkezik banki finanszírozással.

És itt nő meg a bankok szerepe…

Így van. A Budapest Bank elkötelezett a hazai mikrovállalkozások támogatásában. Ezt jelzi, hogy már eddig is számos innovatív terméket indítunk az elmúlt három évben e szegmens számára. Ilyen volt például az E-csomag és az Express hitel. Célunk, hogy az együttműködésben vállalt szolgáltatásokkal hozzájáruljunk a hazai mikrovállalkozások megerősödéséhez. Ennek érdekében országos fiókhálózatunkban dedikált tanácsadók segítik a mikrovállalkozásokat finanszírozási problémáik megoldásában

Mit vár a Bajnai-kormánytól?

Pénzügyi stabilizációt. Ez most a tűzoltásról szól, nem a reformokról. Fontosnak tartom, hogy a kormány ne a szociálisan leginkább veszélyeztetett szegmenseken akarjon spórolni.

Az adórendszer átalakítása?

Csakis a munkaüggyel és szociális rendszerrel együtt! Meg kell szüntetni a kedvezményeket, a legális kiskapukat, ezzel párhuzamosan növelni az adóellenőrzést.

Olvastuk, hogy szeret kerékpározni. Ön szerint hogyan lehetne „biciklizhetőbb”, élhetőbb várossá tenni Budapestet?

Számos pozitív példát látok. Jó hír, hogy a hatóságok a közlekedés részének tekintik a biciklizést. Kedvezően módosítják a KRESZ-t. Most már be lehet hajtani egyirányú utcába is biciklivel. Az is jó, hogy a Belváros új főutcája (a Kálvin tértől a Szabadság térig – a szerk.) biciklibarát lesz. Ami hiányzik: tényleges P+R parkolóból (ahol őrzik a kocsit, és egy BKV-vonaljegy áráért lehet egy napig várakozni) kevés van, összesen három – Újpesten, Kőbányán és Kispesten. Budán is kellene legalább ennyi!

Névjegy

Erdei Zsuzsa végzettsége: Államigazgatási Főiskola, Bankárképző. 28
évesen – a gyes után – kezdett dolgozni a Budapest Banknál, amely első
munkahelyének tekinthető. „3-4 évente területet váltok.

A Budapest Bank
ezt támogatja” – mondja Zsuzsanna. Kezdetben folyamatszervezéssel
foglalkozott, majd minőségi, illetve stratégiaalkotási területen
dolgozott.

Jelenleg ő a bank mikrovállalkozási üzletágának vezetője.
Két lánya van, 19 és 21 évesek. IT-tanácsadó férjével egy XII. kerületi
társasházban élnek.

Egy szolgálati Ford Focusszal jár, bár egy időben
kerékpárral közlekedett a munkába.

Hobbija a biciklizés és az olvasás.
Kedvenc könyve Bohumil Hrabal: Foghíjak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik