Üzleti tippek

Ösztönző élmények

Felhasználói interaktivitásra épít induló utazási szolgáltatásával a Triplanet Kft. A kezdeményezés lényege, hogy a nyaralni vágyókat az ott járt turisták élménybeszámolói segítik a döntésben.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek az utazás előtti tájékozódás során azokat a beszámolókat tartják a leghitelesebbnek, amelyek az adott helyen korábban már megfordult turistáktól származnak – vázolta a Triplanet.hu utazási portál Utazoom rovata létrehozásának hátterét Bánki Róbert, a szolgáltatást üzemeltető Triplanet Kft. ügyvezető igazgatója. Ez a felismerés adta az ötletet, hogy egy olyan webes platformot alakítsanak ki, amely lehetővé teszi az ilyen jellegű tájékozódást, vagyis az érdeklődők az utazók élményei alapján dönthessenek arról, hogy meglátogatják-e a kiszemelt várost.

Titkok nélkül

A szolgáltatás alapját a Triplanet korábbi utasainak sok esetben fotókkal is színesített élménybeszámolói jelentik, amelyek közül az érdeklődők mintegy 90-et olvashatnak el a portálon. A Triplanet közreműködésével az utazókat arra kérték, hogy élményeiket töltsék fel egy adatlapra, és az utazásukat is sorolják valamilyen kategóriába, például romantikus, családi hétvége, kocsmatúra – közölte Bánki Róbert. Emellett azt is kérték, hogy nevezzék el ezt a kikapcsolódással töltött hétvégét.

A kezdeményezés igazi vonzerejét talán az jelenti, hogy a közösségi oldalakhoz hasonlóan a felhasználói interaktivitásra is épít. Az alapkoncepció lényege, hogy a korábbi és a leendő utasok közé „húzunk” egy hidat, amely új marketing- és kommunikációs csatornaként is szolgál – ismerteti a szolgáltatást a Triplanet ügyvezető igazgatója. Kommunikációs csatorna, hiszen az érdeklődők olyanoktól értesülhetnek egy adott hétvége részleteiről, akik már átélték azt, jártak az adott városban, valódi képet kapva róla. Emellett azzal, hogy közösségi jelleget adtak a szolgáltatásnak, egy új marketingcsatornához is jutottak a Triplanetnél. Az élményeiket feltöltő utasokat érdekeltté teszik a felmerülő kérdések megválaszolásában azáltal, hogy törzsutasprogramukon keresztül árengedményekkel vagy ingyen hétvégékkel honorálják tevékenységüket. Ez utóbbi lehet egyszerűen válaszadás, vagy a saját adatlap közvetlen internetes címének továbbküldése, vagyis bármi, ami foglalásra, vagy az Utazoom.hu használatára ösztönöz – mondta el Bánki Róbert.

Csomagtúrák

„A Triplanet 2007-es indulásakor két út állt előttünk” – eleveníti fel a kezdeteket a társaság vezetője. A kérdés az volt, hogy beállnak-e a sorba és követik a hagyományos irodák példáját, módszereit, vagy megpróbálkoznak valami újjal. Nem meglepő módon ez utóbbi mellett döntöttek, és egy olyan konstrukciót vezettek be, amely Európában még ritkaságszámba megy. „Azt gondoltuk, és ebben nem változott a véleményünk, hogy bár a hétvégi, 2-3 na-pos városlátogatások kora elérkezett
hozzánk is, ez a terület még szinte teljesen »szűz« a hazai piacon” – indokolta a döntést a szakember.

A Triplanet az Egyesült Államokból indult dynamic packaging elnevezésű utazási koncepciót követi, amelynek során az utazó a csomagtúrák helyett saját magának állíthatja össze nyaralását, s a különböző foglalási rendszerek segítségével több tízezer szállás- és repülőjegy-ajánlat kombinálása által sok százezer ajánlatra találhat. Amellett, hogy az utas a számára legmegfelelőbbeket válogathatja össze a kínálatból, az utazási irodáknál vásárolható túrákhoz képest olcsóbban juthat hozzá mindehhez, hiszen nem kell megfizetnie a hagyományos irodák katalógusait, irodáit, munkatársait és az utazásszervezési felárakat.

Fontos megkülönböztető eleme a dynamic packaging technológiának – akár a hagyományos utazási irodákkal, akár a weben katalógusutakat értékesítő vállalkozásokkal szemben –, hogy valós idejű szolgáltatást kínál. Ennek megfelelően a disztribúciós rendszer az aktuálisan legkedvezőbb ajánlatát dobja fel minden egyes keresésre. Ahhoz, hogy ez a konstrukció jól működjön, több nemzetközi rendszert kell összehangolni, mint például a világ egyik legnagyobb szálláshely-adatbázisát, a 30 ezer szálloda ajánlatait tartalmazó GTA-t, vagy a nemzetközi repülőjegy-foglaló rendszerek alapját jelentő Galileót – mutatott rá Bánki Róbert.

Döntő szempont

Napjainkra a dynamic packaging technológiára építő legnépszerűbb portáloknak többmilliós regisztrált felhasználói bázisuk van, és hetente milliók vásárolnak rajtuk keresztül utazásokat. A világ jelenleg talán legnépszerűbb ilyen webes felülete a 2000 februárjában alapított TripAdvisor. A kezdetben egyszerű utazáskeresőként üzemelő weboldalból kifejlődött hatalmas netes utazási hálózat egyes portáljait havonta 32 millió egyedi látogató keresi fel, akik több mint 20 millió feltöltött élménybeszámoló alapján választhatják ki úti céljukat. Bár a legnépszerűbb közösségi oldalakkal egyelőre nem veheti fel a versenyt, azért igen komoly utazási közösséget sikerült kialakítani a 2007 óta az Expedia Inc. tulajdonában lévő TripAdvisor köré, hiszen a regisztrált felhasználók száma meghaladja a 10 milliót. Az üzemeltetők felismerték a hagyományos közösségi portálokban rejlő lehetőségeket is, így 2007-től megjelentek utazási alkalmazásaikkal a Facebookon és a MySpace-en is. A már felkeresett helyek és a jövőbeli úti célok interaktív térképeként működő „Cities I’ve visited” (Városok, amelyeket felkerestem) nevű szolgáltatásuk például a legnépszerűbb utazási alkalmazás a Facebookon, amelynek felhasználói tábora a 2007. júniusi indulás óta szintén meghaladta a 10 milliót.

A TripAdvisor és társai a jelek szerint üzletileg is igen jó próbálkozásnak bizonyultak. A világ legnépszerűbb dynamic packaging szolgáltatása az anyavállalat Expedia Inc. éves beszámolója szerint tavaly közel 300 millió dolláros bevételt hozott, ez mintegy felével haladja meg az egy évvel korábbit.
Optimisták a Triplanetnél is, a tavaly 200 millió forintos forgalmat elérő társaságnál az idén is jelentős növekedést várnak. Ennek oka egyrészt a közösségi szolgáltatások beindulása után várható számottevő forgalomnövekedés lehet, másrészt abban is bíznak, hogy a gazdasági válság miatt az utasok jobban megfontolják, hogy mire költik a pénzüket – mondta el Bánki Róbert. Ennek eredményeként ugyanis az utasok valóban a legjobb ár-érték arányú termékeket keresik majd meg az interneten – tette hozzá a Triplanet vezetője.

Netes előny

A dynamic packaging modellt választó cégeknek a siker érdekében komoly beruházásokat kell végrehajtaniuk a jövőben mind a technológia, mind a tartalom területén a Travel Weekly utazási magazin összeállítása szerint. A vásárlói élmény növelését, az igényeknek leginkább megfelelő utazás kiválasztásának lehetőségét a szöveges útleírások mellett térképekkel, fotókkal, eseménynaptárral, a legnépszerűbb célpontok listájával és azok rövid ismertetésével segíthetik a szolgáltatók.

A Travel Weekly szerint napjainkra egyértelműen bebizonyosodott, hogy azok a vállalkozások bizonyultak a legsikeresebbnek ezen a területen, amelyeknek sikerült optimálisan ötvözniük a technológia nyújtotta lehetőségeket a szolgáltatásokkal. Talán ezért sem annyira meglepő, hogy a dynamic packaging módszereit elsőként alkalmazó nagy utazási irodák ma már háttérbe szorultak ezen a területen, és az internet, illetve a technológia világából érkező cégek hódítanak a szegmensben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik