Üzleti tippek

Marketing&Média 07. számának hírei

Média

Bekeményít az AP
Amerika legnagyobb hírügynöksége, az Associated Press (AP) a jövőben bepereli azokat, akik illegálisan veszik át az anyagaikat – közölte San Diegó-i éves kongresszusán a társaság.
A 163 éve alapított hírügynökség amellett, hogy jogi lépéseket tesz az anyagait törvénytelenül átvevő site-ok ellen, külön rendszert fejleszt ki az online terjesztett hírek nyomon követésére. A mintegy 6700 előfizetőt számon tartó hírügynökség nem nevezett meg olyan portálokat, amelyek illegálisan emelik át híreit, de az AP-t tulajdonló újságok közül több is nehezményezi, hogy az olyan nagy internetes keresőportálok, mint például a Google vagy a Yahoo részben mások híreit megjelenítve szívja el a reklámbevételeket. Többen ugyanakkor ezt nem bánják annyira, mondván, hogy a hírek forrását látva sokan úgyis az AP-nél kötnek ki.
A 121 országban összesen 243 irodát fenntartó AP azt is bejelentette, hogy csökkenti előfizetési díjait, miután a súlyos anyagi gondokkal küzdő médiumok egyre többet panaszkodnak a szolgáltatás árára. Ennek következtében az előfizetésekből az idén 30 millió dollárral kevesebb bevételre számít a társaság, ez az összeg 2010-re 35 millióra nőhet.
Néhány évvel ezelőtt a hazai lapkiadók is hangot emeltek a hírlopás ellen, akkor hat kiadó összefogásával kampány indult a különböző médiumokban megjelenő cikkek, információk engedély nélküli felhasználása miatt. Vince Mátyás, az MTI elnöke 2005-ben azt nyilatkozta, hogy a hírlopás éves szinten százmilliós veszteséget okoz a hírügynökségnek.

Megdorgálták az olasz focibírókat
Blogok írására, a közösségi oldalakra és az elektronikus levelezésre is kiterjeszti a labdarúgóbírók nyilatkozatstopját Marcello Nicchi, az olasz játékvezetők szövetségének elnöke – derül ki a TechCrunch összeállításából. A tisztséget a múlt hónaptól betöltő szakember egyik első intézkedése az volt, hogy korlátozta a játékvezetők internetes tevékenységét. Az Olaszországban jelenleg is érvényben lévő szabályozás szerint a futballbírók még a mérkőzések után sem nyilatkozhatnak a médiának. Az április elején nyilvánosságra hozott rendelet azonban – haladva a korral – jelentősen kibővíti a média fogalmát, ugyanis az új szabályozás értelmében e-mailben, saját weboldalaikon, levelezőlistákon, fórumokon, blogokon vagy a Facebookhoz hasonló közösségi oldalakon sem mondhatják el véleményüket az olasz játékvezetők a mérkőzésekkel kapcsolatban. A rendelkezést megsértő futballbírók fegyelmi bizottság elé kerülnek. Sokakat meglepett az új rendelkezés, mivel a korábbi beszámolók szerint Marcello Nicchi az olasz labdarúgás forradalmasításán gondolkodott, és azt tervezte, hogy eltörli azokat a szabályokat, amelyek eltiltják a mérkőzésvezetőket a meccsek után a médiának adott interjúktól. Így joggal merül fel a kérdés, hogy vajon mi késztette a játékvezetők szövetségének elnökét álláspontja megváltoztatására. A szurkolók számára persze nem hoz változást az új szabályozás, ahogyan eddig, ezt követően is nyugodtan szidhatják a játékvezetőket bármilyen online platformon.

Reklám

Kétszázmilliárd fölött a hazai reklámpiac
Összesen 200,6 milliárd forintot költöttek a cégek tavaly reklámokra Magyarországon – derül ki a Magyar Reklámszövetség (MRSZ) nemrég közzétett felméréséből. Ez 13,56 milliárd forintos, azaz 6,24 százalékos növekedést jelent a 2007-es számokhoz képest. A reklámtortából továbbra is a televízió harapta ki a legnagyobb szeletet, több mint 78 milliárdos bevételével a piac 39 százalékát uralja, ez egy százalékkal kevesebb, mint 2007-ben. A nyomtatott sajtó 34,5, a közterület 10,2 százalékot szerzett a piacból tavaly, itt 1,7, illetve 0,5 százalék a csökkenés. A rádiók 5,1 százalékról 5,8-ra nőttek, ez több mint kétmilliárd forintos pluszbevételt jelentett.
A legdinamikusabban ezúttal is az internet nőtt: 14 milliárdról több mint 20 milliárd forintra módosultak a bevételei, s ezzel a reklámpiac tizedét sikerült kisajátítania. Az MRSZ immár kilencedik éve végzi a hazai piac nettó reklámköltésbecslését, párhuzamosan a TNS Media Intelligence 1991 óta tartó, a listaáras adatokat összegző kimutatásával. Az adatok szerint egyre nagyobb a különbség a két társaság eredményei között. Míg 2000-ben a listaáras összeg (224 milliárd) körülbelül a duplája volt a nettó becslés számadatainak (111,6 milliárd), addig 2008-ban a reklámtorta csak harmada volt a TNS listaáras összesítésének.

Üzlet

Elszegényedett milliárdosok
Miután a Forbes az idén is közzétette a világ leggazdagabb embereinek a listáját, a magazin román kiadása azoknak a milliárdosoknak a lajstromát készítette el április elején, akik tavaly óta a legtöbbet veszítettek. A globális válság miatt igencsak átrendeződött a gazdagok rangsora, számuk az utóbbi évben 30 százalékkal, 1125-ről 793-ra csökkent. Még a dobogósok – Bill Gates, Warren Buffett és Carlos Slim – vagyona is megcsappant, igaz, azért nem „haltak bele” a veszteségbe. Nem úgy, mint Németország ötödik leggazdagabb embere, aki a Forbes idei listáján még a 94. helyet foglalta el a maga 9,2 milliárdjával. A mintegy száz vállalattal rendelkező 74 éves Adolf Merckle januárban vonat elé vetette magát, amit a családja azzal indokolt, hogy az üzletember nem tudott belenyugodni abba, hogy több tíz milliót vesztett a tőzsdén, ráadásul vállalkozásai is hanyatlásnak indultak. Nagy vesztesnek számít az egy évvel korábban még az egyik legnagyobb nyertesnek kikiáltott indiai Anil Ambani is, miután 12 hónap leforgása alatt 42 milliárd dolláros örökölt vagyonának háromnegyede elúszott. Az indiai rúpia gyengülése miatt számos honfitársa is eltűnt az élvonalból. De az amerikai ingatlancézárnak, Donald Trumpnak (képünkön) sincsenek jó napjai: ő a pénzének felét bukta el.
Oroszország leggazdagabb embere, az alumíniummogul Oleg Deripaszka kénytelen volt eladni részvényeinek nagy részét, hogy adósságait törleszteni tudja. Az orosz oligarchák közül többen is az ő sorsára jutottak, némelyek 15–20 milliárd dolláros vagyona drámaian, 70–80 százalékkal zsugorodott a nyersanyagpiacok drámai visszaesése miatt. Nem járt túl jól a királyi babérokra törő szaúdi herceg, Al-Valed sem. Nagyvonalú uralkodóhoz méltóan azonnal a Citibank segítségére sietett, amikor az amerikai pénzintézetnek sürgősen tőkeinjekcióra volt szüksége. Utólag azonban be kellett látnia, hogy ez nem volt túl jó befektetés. Emellett az érdekeltségébe tartozó Kingdom Holding is nyolcmilliárd dolláros veszteséget jelentett 2008-ban. A herceg mindenesetre optimista, teljes erőbedobással építi Kingdom Cityt, a luxusoázist, annak ellenére, hogy nem talál maga mellé befektetőt.

Ügynökség

Új ügynökség alakult
Már az idén kétmilliárd forint feletti forgalommal számolnak az év elején megalakult eMission digitális ügynökségénél – derült ki a társaság bemutatkozó sajtótájékoztatóján. Barnóth Zoltán, az eMission ügyvezető igazgatója elmondta: a cég a három GroupM-ügynökség (Mediaedge:cia, Mindshare, MC Media) önálló online divízióinak összevonásával jött létre, jelenleg 75 ügyfelet szolgálnak ki és 17 munkatárssal dolgoznak, a létszám azonban várhatóan emelkedik. A társaság az online médiatervezés és -vásárlás mellett nagy hangsúlyt fektet a keresőmarketingre, analitikai specialistát foglalkoztatnak, és házon belüli rendszerük van mobilkommunikációs kampányok lebonyolítására. Továbbá kampányok, kreatívok gyártását és teljes weboldalak fejlesztését is vállalni tudják. Az eMission kifejezetten magyar kezdeményezés, egyelőre nem létezik hálózatos formában. A cégalapítók szerint nagy előnye, hogy hozzáfér mindhárom hálózati anyaügynökség online divízióiban és a GroupM Interactionön belül felhalmozott eddigi tudásmennyiséghez, háttéranyaghoz, információáramláshoz, szoftverekhez, valamint kutatásokhoz. Barnóth Zoltán jelzése szerint céljuk, hogy meghatározó szereplők legyenek az online ügynökségi piacon, megbízható digitális tanácsadóként tartsák számon a társaságot, és törekednek arra is, hogy a médiatulajdonosoknak korrrekt, kiszámítható partnerei legyenek, akik mindenféle segítséget megkaphatnak tőlük.

Online

Megszűnik a Wikipédia riválisa
A Microsoft feladta az ingyenes Wikipédia elleni konkurenciaharcot, és megszünteti saját enciklopédiaszolgáltatását, az 1993-ban indított Encartát. „Az enciklopédiahasználat jelentősen megváltozott, az emberek ma már egészen másképpen keresik és használják az információt, mint néhány évvel ezelőtt” – olvasható a megszűnésről kiadott közleményben. Az Encartát eredetileg CD-n vagy DVD-n lehetett megvásárolni, később a neten is elérhetővé vált. Az elektronikus tudástár mintegy 62 ezer szócikket, több ezer illusztrációt és multimédiás mellékletet tartalmazott. 2001-től, amikor a Wikipédia beindult, népszerűsége elhalványult. Míg az Egyesült Államokban az online enciklopédiák közül a Wikipédiát a felhasználók 97 százaléka látogatja, addig az Encarta csak 1,27 százalékos részesedést tudott szerezni magának, nem sokkal megelőzve a harmadik Encyclopedia.com-ot (0,76 százalék). A szoftvercég az utóbbi időben reklámokból eltartott oldalakon is hozzáférhetővé tette a tudástárat, azonban így sem sikerült több felhasználót vonzania. A CD- és DVD-lemezes verziókat már júniustól kivonják a forgalomból, míg az oldalak október 31-én zárnak be. Kivéve a japán Encarta portált, amely december 31-ig üzemel. A döntésnek valószínűleg rövid távú és stratégiai okai egyaránt vannak. A közelmúltbeli ötezer fős leépítés és egyes részlegek felszámolása után az Encarta megszüntetése egyértelműen beleillik a válságkezelő és költségcsökkentő lépések sorába. Másfelől, az intézkedés része lehet a társaság hosszabb távú online stratégiaváltásának, amely a Kumo munkanevű új keresőmotor köré épülő komplex internetes szolgáltatások kialakítását tűzte ki célul.

Kutatás

Fantás tinédzserek
A mai fiatalok csaknem fele szelektíven gyűjti a hulladékot, törekszik az energiatakarékosságra és belátja, hogy a föld erőforrásai végesek – derült ki a negyedik Fanta TrendRiportból, a magyar fiatalok szokásait, értékrendjét vizsgáló kutatásból. A természetesség a megjelenés és a testkultúra szempontjából is fontos számukra, ennek azonban ellentmond, hogy a tetoválások, a testékszerek és a plasztikai műtétek egyre elfogadottabbá válnak körükben. A kutatás szerint a rossz szokások igencsak begyűrűztek a fiatalok hétköznapjaiba. A 15–19 évesek 35, míg a 20–25 évesek 44 százaléka dohányzik, a rendszeres alkoholfogyasztók aránya 28 százalék. A 14–19 évesek negyede, míg a 20–25 évesek több mint 40 százaléka saját elmondása szerint sohasem sportol. Ugyanakkor – talán a nemzetközi sportsikerek hatására – a középiskolások élen járnak a versenysportban: míg e korosztály 13 százaléka sportol versenyszerűen, a valamivel idősebbek között csupán elvétve találkozhatunk ilyen fiatalokkal. A legnépszerűbb a kerékpározás, a futás, a kocogás és a foci. A ma már hagyományosnak számítók mellett egyre népszerűbbek a török és olasz gyorséttermek: ezt jelzi a pizza népszerűsége, amelyhez lassan a gyros is felzárkózik. Míg gyakori vagy rendszeres pizzaevőnek a fiatalok összesen 41 százaléka számít, addig a gyros esetén ez az arány 19 százalék. Ami az egyéb ételeket illeti, a kép vegyes. Némiképpen ellentmondva a kólán és pizzán élő fiatal sztereotip képének, a megkérdezettek 70 százaléka legalább hetente eszik gyümölcsöt és csupán hét százaléknyian vannak azok, akiknek az életéből ez teljes mértékben hiányzik. Zöldséget 50 százalék gyakran, további 34 pedig rendszeresen eszik. Ezenkívül népszerűek a sajtok és a különböző tésztából készült ételek.

Spórolós ötvenen túliak
Havonta egyszer szánja rá magát nagybevásárlásra, főleg a hagyományos konyha alapelemeit veszi, az interneten nem vásárol, vannak megtakarításai – tárja elénk az átlagos ötven év feletti magyar házaspár életét a GfK Hungária piackutató legújabb felmérése. A tanulmány szerint az ötven felettiek kedvenc rádiója a Sláger és a Kossuth, a legtöbben az RTL Klub műsorát nézik, míg a világhálón a Startlap, a Freemail, az Index és az Origo a favorit. A sztármagazinok és az országos bulvárlapok iránt az 50 felettiek kevésbé érdeklődnek, azonban a 65–69 éves korosztályban nagy sikere van a hirdetési újságoknak, míg az 55–59 évesek inkább a megyei napilapokat kedvelik. Az önállóan terjesztett tévémagazinok viszont a 65–69 és a 70–74 évesek körében egyaránt kedvelt olvasmánynak számítanak. Az ötvenes házaspárok az átlagosnál több állateledelt tesznek a bevásárlókocsiba és a hagyományos konyha alapjait jelentő termékekből is többet vesznek, mint a fiatalok. Ezzel szemben a teljes lakosság átlagánál kevesebbet fogyasztanak a például a készételekből, fagyasztott pizzából és reggelizőpelyhekből. A GfK Hungária adataiból kitűnik, hogy míg a teljes lakosság alig 23 százalékának van megtakarítása, addig az 50 évnél idősebbek között ez az arány 30 százalék. A legfőbb megtakarítási cél a nyugdíjas évekre való felkészülés.

Marketing

Hosszabbít a MasterCard
A MasterCard Worldwide további három éven át hivatalos támogatója marad a labdarúgó Bajnokok Ligájának és a Szuperkupának. A most aláírt megállapodás a 2011/2012-es szezon végéig tart, és a fizetési rendszer kategóriában kizárólagosságot biztosít a márkának. Ebben az időszakban a MasterCard mellett a Heineken, a Sony és az UniCredit csoport is hivatalos támogató.

Megújul a Royal vodka
Áprilistól megújul Magyarország piacvezető vodkája, a győri Royal csomagolása. Az ital az átalakult kupak mellett a kortárs dizájn kívánalmainak megfelelő letisztult üvegformával jelenik meg, miközben a félig átlátszó címke megtartja a hagyományos elemeket, a koronát és az oroszlánt.

Reklám

Reklámkészítésre buzdít a T-Mobile
A széles sávú mobilinternet-szolgáltatás témakörét feldolgozó reklámfilmes versenyt hirdet újszerű, egyedi ötleteken alapuló alkotások készítésére a T-Mobile. A fődíj egy egymillió forint értékű FHB-bankkártya, a 200 ezer forintos plasz¬tiklapot pedig annak a spotnak a készítője kapja, akinek alkotását a pályázat május 31-i lezárultáig a legtöbben nézték meg a YouTube-on.

Média

Szünetel az Est.TV
Április végétől szünetelteti Est.TV című ingyenes heti televíziós programmagazinjának kiadását az Est Media Group. A tulajdonos Econet.hu a gazdasági válság reklámpiacon is érezhető hatásaival indokolja a döntést. „A heti 150 ezer példányban nyomtatott kiadvány szüneteltetése jelentős költségmegtakarítást tesz lehetővé a társaság számára” – áll a közleményben.

Bűnügyi csatorna a Discoverytől
Új, 24 órában sugárzó bűnügyi és bírósági eseteket feldolgozó csatorna indult ID Investigation Discovery néven Magyarországon, Romániában és Lengyelországban. A 25–54 év közötti nőket megcélzó adó az Egyesült Államokban tavaly januárban, Nagy-Britanniában egy évvel később indult, mára több európai, közel-keleti és afrikai országban is fogható.

Vetélkedő a Blikkben
Április 6-tól általános műveltségi vetélkedőt indított a Blikk, amelynek kérdéseit Kerényi Péter állította össze, míg az egy hónapos kvízsorozat arca Jakupcsek Gabriella. A játék illeszkedik a napilap „Közöd” kampányába, a játék a Ringier saját lapjaiban és online fórumain jelenik meg. A kreatívokat a Carbon készítette.

Csődvédelmet kért a Sun-Times
Hiába spóroltak a válság kezdete óta, a reklámbevételek csökkenése miatt végül csődvédelmet kért az 1844-ben indított Chicago Sun gazdája, a Sun-Times médiacsoport. A rivális Tribune Co., ami alá a Chicago Tribune, a The Los Angeles Times és a Baltimore Sun is tartozik, már decemberben megtette ugyanezt.

Sztrájkoltak az RFI munkatársai
A leépítések és a közszolgálati médiában dolgozók szociális helyzetének várható romlása miatt sztrájkolt és utcára vonult múlt héten a francia közszolgálati rádió több száz munkatársa. A Radio France Internationale (RFI) legtöbb idegen nyelvű adásának és a közrádió legfőbb csatornáinak munkatársai egynapos sztrájkot is hirdettek, így az adók napközben csak zenét sugároztak.

Terjeszkedik a Time Warner
A Time Warner 31 százalékos tulajdonrészt szerzett a Central European Media Enterprises (CME) médiacsoportban. A 241,5 millió dollár értékű tranzakciót még meg kell szavaznia a CME részvényeseinek, és hatósági beleegyezésre is szükség lesz, így az ügylet 2009 második negyedében zárulhat le.

Jótékonykodik Gianni
Hátrányos helyzetű gyerekeken próbál segíteni Gianni és A nagy étteremalakítás csapata. A Viasat 3 műsorába olyan óvodák, iskolák, alapítványok és egyesületek jelentkezését várják, amelyek konyhája és étkezdéje rossz állapotban van, de az intézménynek nincs pénze felújítani. Gianniék a leginkább rászoruló éttermet a gyerekekkel közösen alakítják át.

Ügynökség

Visszaléptek az olimpiától
Két meghatározó reklámügynökség is visszalépett a 2012-es londoni olimpia tenderétől. A nevük elhallgatását kérő cégek elmondták: a szervezők szponzorként tekintenek a kiválasztandó reklámügynökségre, amelytől mintegy tízmillió font értékű ingyen munkát várnak, cserébe az olimpia három legnagyobb szponzora közé emelnék őket.

A Panmediával dolgozik a Tesco
A Hammer után a Panmedia Westernre bízta az idén a ruhamárkák hirdetéseinek médiatervezését és -vásárlását Tesco. Az ügynökség korábban már dolgozott a hipermarketláncnak. A Tesco több új ügynökségét is lecserélte 2009-ben: kreatívügynöksége a Hammer helyett a McCann Erikson lett, a CR- és a PR-feladatokat pedig a B&P CSR management és a NetAktív konzorciuma intézi.

Publicisszel a Borsodi
A Borsodi Sörgyár meghívásos tenderen választotta ki a külső kommunikációs feladatok ellátására a Publicis Consultants x Budapest PR-ügynökséget. A pályázatot februárban írták ki, a márciusban meghozott döntéssel a sörgyár a 11 éve folyó együttműködést folytatja.

Új irodákat nyit a Hochegger|CEE
A jelenlegi piaci trenddel ellentétben tovább folytatja közép-európai hálózatának bővítését az osztrák PR- és Public Affairs ügynökség, a Hochegger. A 14 országban jelen levő hálózatnak Albániában, Bosznia-Hercegovinában és Macedóniában is lesznek kirendeltségei, miután a már meglévő partnerirodák átalakulnak.

Online

Forma–1-es portál a PLT-től
A Pannon Lapok Társasága (PLT) erősíteni kívánja online portfólióját, ennek részeként Forma–1-es oldalt indított. A kiadó egy másfél éve működő, bejáratott blogot vásárolt meg, és fejlesztett portállá. Az F1 csatorna (www.f1csatorna.hu) megerősítette a hírszolgáltató jelleget, ám megtartotta a blog egyedi stílusát és rovatait.

Marketingeseket küld el a Google
Elbocsátásokat tervez sales- és marketingrészlegeinél a Google, miután beismerték: az elmúlt évek gyors növekedése közben „túlfejlesztették” ezeket a területeket. Nem lehet tudni, hogy a keresőóriás 21 ezer alkalmazottja közül hányan dolgoznak az értékesítési területen, mindössze annyi szivárgott ki, hogy körülbelül kétszáz sales- és marketingmunkakörben dolgozó alkalmazott állása szűnik meg.

Kinevezés a Saatchinál
Új munkatárssal bővült a Saatchi & Saatchi reklámügynökség csapata. Kovács Éva group account directorként elsősorban a Procter & Gamble és a Sony Ericsson márkán dolgozó két ügyfélkapcsolati csoportot felügyeli, emellett a tenderekben való aktív részvételére is számít az ügynökség.
A közgazdász végzettségű szakember 11 éves ügynökségi tapasztalatot szerzett. Új munkahelyére a Well Reklámügynökségtől érkezett, ahol az utóbbi három évet ügyfélkapcsolati igazgatóként töltötte.

Médiatervezőt igazolt az Euro RSCG
Márciustól senior médiatervezővel bővült az Euro RSCG Digital csapata. Várnai Brigitta a digitális divíziónál a megnövekedett ügyfélportfólió kezelésében, összügynökségi szinten pedig az integrált kommunikációs megoldások tervezésének összehangolásában segíti az Euro RSCG-t. A szakember az Arcus senior tervezője és a Quaestor marketingmenedzsere is volt.

Átszervezés az Arcusnál
Márciustól Végvári Imre vette át az Arcus cégcsoport vezetését. A Mirai Interactive és az Arcus Interactive Group alapítója és társtulajdonosa korábban kreatív-, majd kommunikációs igazgató volt. Előrelépésével új cégstruktúrát és vezetőségi csapatot is felállított, ennek keretében a stratégiai és kreatívkoncepciókért – marketingkommunikációs, média-, keresőmarketinges, PR- és fejlesztési területen – az Arcus ID felel. Ennek kialakítója és vezetője Bujtás Attila, az ID tagjai pedig az Arcus csapatának legelismertebb szakemberei. Az átalakítások másik központi eleme, hogy a média- és keresőmarketing-megbízásokat a korábbinál szorosabb együttműködésben teljesíti a két terület.

Változás a Boschnál
Áprilistól három munkatárssal dolgozik a Bosch csoport központi kommunikációs osztálya, amelynek vezetője továbbra is a tavaly májusban kinevezett Ficzere Ferenc marad.
A volt jugoszláv tagállamok vállalati kommunikációjáért Speranda-Ferenc Kristina felel, a csoport harmadik tagja pedig Varga Árpád vállalati kommunikációs asszisztens, aki tavaly szeptember óta dolgozik ezen a területen. Kukaj Zsuzsanna PR-menedzser áprilistól máshol folytatja karrierjét, a PR-feladatokat a kommunikációs osztály tagjai veszik át.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik