„A társadalom többi tagjával szemben igazságtalan megoldás lenne”- támadja a kormány terveit a Levegő Munkacsoport (LCS) közleményében. A kabinet nemrég azzal a kéréssel fordult az Európai Bizottsághoz, hogy a fuvarozók visszaigényelhessenek 10 forintot a gázolaj literenkénti árából, mivel Magyarországon a jövedéki adó 85 forint, az európai uniós 75 forintos minimummal szemben.
Ez a tervezet az LCS szerint indokolatlan előnyben részesítené a fuvarozókat más vállalkozásokkal és állampolgárokkal szemben, mivel a fuvarozóknak nyújtott kedvezményeket hosszú távon nekik kellene megfizetniük. Az üzemanyagok jövedéki adója 2002 óta nem emelkedett, a környezetvédők számításai szerint ez csak a fuvarozók esetében 188 milliárd forint bevételkiesés a költségvetésnek.
A fuvarosok is panaszkodnak
A Közúti Fuvarozók Érdekvédelméért Nonprofit Kft. természetesen másként látja a helyzetet. A fuvarosok szerint óriási terhet jelentett nekik a nemrég bevezetett behajtási engedélyek rendszere, amely Budapestnél, évente és kocsinként több mint 3 millió forintba kerül – az összes zónára-. Klinka László, a kft. ügyvezetője azt is hozzátette, hogy eleve diszkriminatív a rendszer, mivel a MÁV teljesen visszaigényelheti a jövedéki adót, de a mezőgazdasági járműveknél is 50 százalék ez az arány.
A környezetvédők szerint az adómérséklés rontaná az ország versenyképességét, mivel egy energiaigényes és környezetszennyező tevékenységet támogatna a korszerűbb szállítási formákkal szemben, mint amilyen a vasúti, vagy a vízi forgalom.