A belépő a felsőbb pozíciókba egy bűvös betűszó: MBA. A vállalati vezetők legfontosabb képzése, a Master of Business Administration átfogó ismeretanyagot ad a gazdaság és a vállalatok működésének valamennyi területéről, egyúttal vezetési készségeket okít a menedzsereknek. A kurzust legalább tíz év, elsősorban vezetői pozícióban eltöltött munkatapasztalat birtokában javasolják az érintetteknek, s legalább két évig tart.
Már az MBA-képzést is elérte az instant tudásátadás: dr. Milo Sobel 260 oldalas „gyorstalpaló” könyvben foglalja össze mindazt, amit az iskolapadot koptató menedzserdiákok több száz óra alatt és több ezer oldal elolvasása, elemzése árán sajátítanak el. Sobel szerint ennek a több száz órának és a vaskos könyvnek a lényege mindössze 10 százaléknyi tudás, amely néhány óra, egy hétvége alatt megszerezhető.
Tény, hogy az MBA-hallgatók a tanultaknak mindössze töredékét hasznosítják a gyakorlatban. A marketinges nemigen fog makroökonómiai elemzéseket készíteni vagy kontrollingrendszert tervezni. Az is tény, hogy Sobel könyve tartalmilag valóban jól, közérthető formában foglalja össze a marketing, a pénzügy, a hr, a statisztika, a közgazdaságtan vagy épp a stratégiai tervezés és irányítás lényegét. Ugyanakkor egy könyv sosem adhatja át azt a tudást, amit élőben egy tanár tud nyújtani, s ha itt valamit nem értünk, nincs kihez fordulni, nem tehetünk fel kérdéseket.
Értelemszerűen teljes mértékben hiányzik az MBA-képzés két alapvető eleme: az esettanulmányok csoportos munkán alapuló feldolgozása és a helyzetgyakorlatok, valamint a kapcsolatépítés. A könyvet olvasva ugyanis nem ismerkedhetünk meg csoporttársakkal, akiknek tudása, gyakorlati tapasztalata, személyisége legalább annyira fontos, mint Kotler Marketing Menedzsmentje.
Mindazonáltal a könyv az MBA előtt állóknak és a már végzetteknek is hasznos segítség. Előbbiek a könyvet elolvasva talán könnyebben eldönthetik, hogy szükségük van-e az MBA-ra. Utóbbiak könnyen leporolhatják egykor megszerzett ismereteiket.
Dr. Milo Sobel: MBA dióhéjban, HVG-könyvek, 2005