Üzleti tippek

Obamát a clickheadek is segítik

admin
admin

2008. 05. 13. 12:00

Szakértők szerint Barack Obama lehet az első amerikai elnökjelölt, aki az internet segítségével nyeri meg a választásokat. Az információs társadalom új technológiája a politikát is egyre inkább befolyásolja.

A jelek szerint 2008-ra a web 2.0 a politikát, illetve a hatalmi struktúrákat is végleg átalakította, s ez nem csoda, hiszen az Egyesült Államokban az internet hamarosan megelőzi a hírtelevíziókat. A washingtoni Pew Kutató Intézet legfrissebb adatai szerint minden negyedik amerikai már a netről szerzi az információkat, olvassa a híreket, tájékozódik a politikáról és internetes jelenléte alapján ítéli meg az elnökjelölteket is. A 18–29 évesek körében ez az arány még nagyobb, s ez azt is jelentheti, hogy a web nélkül már nincs igazi választási harc.

Laptopos sikerek

Nem véletlen, hogy az elnökjelöltek kampánystábjában komoly szerepet játszanak azok a clickheadek, akik az internetes megjelenésért és stratégiáért felelnek. Közülük néhányan, Robert Gibbs, Barack Obama kommunikációs igazgatója, Thomas Gensemer és Macon Phillips, a politikus honlapjának kitalálói és működtetői egyenesen kulcsszereplővé léptek elő. Ők 2004-ben még Howard Dean elnökjelölt kampányát próbálták meg hatékonyabbá tenni, s ennek érdekében egy olyan közösségi site-ot hoztak létre, amelynek segítségével a vermonti kormányzó egyrészt több millió dollárt gyűjtött a kampánya céljaira, másrészt a szimpatizánsok jóvoltából sikerült kampányát országossá szélesítenie. Példája ragadósnak bizonyult, 2006-ban Ned Lamont, 2008-ban Ron Paul is ezzel a módszerrel ért el kezdetben sikereket.

Gensemer és Phillips cége, a Blue State Digital találta ki többek közt a www.mybarackobama.com honlapot. Az időközben közösségi oldallá átformált site-nak több mint hatszázezer regisztrált tagja van. Ez a napról napra növekvő, önkéntes „szimpatizáns hadsereg” sikeresen segíti és pénzügyileg is eredményesen támogatja a demokrata elnökjelöltet, hisz februárban 55, márciusban 40 millió dollárt adtak össze a „kisemberek”, hogy jelöltjük anyagi gondok nélkül menedzselhesse a kampányát.

Demokrata előny

Tudta-e?

A Pew szerint 53 millió amerikai publikál valamilyen formában az interneten, 57 millióan olvasnak naponta blogokat. Eközben csak 50 millióan vásárolnak napilapot.

Ma egyébként egy hatékony politikusi weboldal csaknem úgy működik, mint egy web 2.0-s közösségi portál. A cél pedig nyilvánvaló: a folyamatos interaktív kapcsolat révén a potenciális választók szimpátiájának megnyerése, majd pedig annak biztosítása, hogy el is menjenek az urnákhoz.

Szakértők szerint az e-demokrácia kiépítése terén a demokraták komoly előnyben vannak, mert megértették a „clickheadség” lényegét, a republikánusok viszont továbbra is ragaszkodnak a régi hatalmi hierarchiákhoz, a bevált struktúrákhoz. Ezt John McCain republikánus elnökjelölt példája is megerősíti, aki demokrata vetélytársainál kevésbé használja ki az internetben rejlő új lehetőségeket.

A demokrata elnökjelöltek a közösségi oldalak népszerűségéből okulva jól építették be választási stratégiájukba a világhálót. Hillary Clinton például már az indulását is az interneten jelentette be, s azóta is folyamatosan párbeszédre buzdítja a választóit. Sikeresen használta fel céljaira a YouTube és a MySpace kínálta lehetőségeket is, de Obama internetes kampánystratégiájával ő sem versenyezhet. Ellenfele weboldala mintaértékű a jövőre nézve, mert rendkívül hatásosan képes megszólítani és mozgósítani nemcsak az eddigi szavazótáborát, de a bizonytalan potenciális választókat is: aligha véletlen, hogy a kampányeseményein egyre több a fiatal, a nő vagy színes bőrű. Szakértők szerint ebben nemcsak nézetei, fellépése, habitusa játszik szerepet, de az is, hogy Obama maga is clickheaddé vált, aki a virtuális világban épp olyan ügyesen mozog, mint a hétköznapi valóságban.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Beregszász, 2015. március 19.  
Vásárló fizet az egyik élelmiszer áruházban a kárpátaljai Beregszászon, a Bohdana Hmelnickoho utcában 2015. március 18-án. Ukrajnában a nemzeti valuta leértékelődése miatt leginkább az alapvető élelmiszerek drágultak, a hrivnya értékének ingadozása miatt egy napon belül is változnak az árak.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.