Üzleti tippek

Élen járó menedzsment

admin
admin

2008. 04. 16. 09:15

A felelős működés terén leginkább élen járó cégek már külön szakterületként kezelik a CSR-t. Tervezik, szervezik és mérik az egyes projektek megvalósulását, az eredményeket és hatásokat.

A felelős gondolkodás és eljárásmód mélyítése, valamint alkalmazásának szélesítése újabb és újabb kihívásokat jelent a vállalat működésében. Minél inkább felelősen tevékenykedő szervezetről beszélünk, annál nyilvánvalóbban megjelenik egy külön vezetendő, menedzselendő terület. Ez a vállalati társadalmi felelősségvállalás egyik legfontosabb állomása, a CSR-menedzsment.

A rendszer 15-20 éves fejlődés eredménye, ennek során kialakul egy olyan tevékenységi kör, amely speciális kompetenciákat kíván meg, eltérve más funkcióktól. A CSR-menedzsment a felelős működést specifikus tudással, felkészültséggel kezeli, külön tervezési, mérési és monitoringrendszerek kiépítésével és megfelelő kommunikációval.

Nem mind arany…

…ami fénylik – tartja a mondás. Hasonlóképp van ez a vállalati felelősségvállalással is. Pusztán attól, hogy egy szervezet foglalkozik a CSR részterületeivel, például jótékonykodik vagy odafigyel az általa okozott környezeti terhelés csökkentésére, még nem mondható el, hogy felelősen működik. Ezeket a tevékenységeket ugyanis be kell építenie a mindennapi működési mechanizmusaiba. Ebben kap nagy szerepet a CSR-menedzsment. Ez a szakterület folyamatokat, rendszereket épít ki annak érdekében, hogy a felelős aktivitásokat rendszerbe szedve beágyazza őket az adott szervezet működésébe. Emellett pedig arra is megoldást talál, hogyan tervezzék, mérjék a CSR területein folytatott erőfeszítéseket, és miként számoljanak be róluk.

Állam az államban

A CSR-területek és -eszközök működtetésére létrejött CSR-menedzsment a szervezeten belül a társadalmi, környezeti szempontok megjelenítője és egyfajta „őrzője”. Gyakorlati feladata kettős, hiszen a klasszikus menedzsmenteszközök felhasználásával egyrészt funkcionális területeket vezet, másrészt a vállalati döntéshozatal során megpróbálja érvényesíteni ezeket a szempontokat. Ez a terület foglalkozik a nemzetközi jelentési és felelős irányítási rendszerekkel, valamint a környezetvédelem kérdéskörével a vállalati tevékenység minden szintjén. És mivel minden szervezet tevékenysége más és más, gyakran speciális eszközrendszerek kialakítása és működtetése is feladatkörébe tartozik.

Ami miatt pedig felsőmenedzsment-funkcióként beszélhetünk a területről, azt az a különleges feladatkör jelenti, amelynek során a normális döntéshozatali rendszerbe újabb szűrőket helyez. Operatív vagy stratégiai döntések vizsgálatával bővíti a vállalati döntéshozás szempontrendszerét. Ilyenkor arra összpontosítanak, hogy az egyes területek döntései milyen hatással vannak a téma érintettjeire, legyen szó szűkebb vagy tágabb értelemben vett közösségekről, a természeti környezetről vagy civilszervezetekről.

Nagy kihívás

Hogy a vállalat miként tudja beépíteni a működésébe a társadalmi, gazdasági és környezeti szempontokat, az a következő évek egyik legfőbb kihívása lesz. Az mindenesetre biztos, hogy csak egy végiggondolt, tudatos stratégiából levezetett célrendszer alapján mondható meg el vállalatról, hogy az adott időpillanatban milyen témákban érdemes CSR-eszközt alkalmaznia, illetve hogy az érintettek mely körével kell együttműködnie. Egy ilyen rendszer a feltétele annak, hogy valóban hasznos legyen az érintettek bevonása. Ha a tevékenységek mögött tudatosan működtetett CSR-menedzsment áll, akkor a vállalati célokhoz minden szinten könnyen hozzárendelhető a felelősség. Ezáltal sokkal több szervezeti hasznot eredményez vállalati oldalon, ugyanakkor több jobbító cél megvalósulása érhető el.

A szakértő válaszol

Rendszerbe ágyazva

A CSR-menedzsment gyakorlatáról Radácsi Lászlót, a B&P CSR management ügyvezető partnerét kérdeztük.

A CSR-menedzsment a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyes szervezeti egységeknél külön CSR-felelősök dolgoznak?
A gyakorlatban az a munkamegosztás fejlődött ki a CSR-menedzsmentjét tudatosan művelő szervezeteknél, hogy a CSR-ért felelős szervezeti egység a speciális eszközök működtetéséért felelős. Ilyen például a CSR-mérés, a nem pénzügyi jelentés, az akciótervezés. Ugyanakkor a megvalósítás mindenkinek a felelőssége, azaz az egyes projektek, illetve az egyes szervezeti egységek szintjén is további felelősökre van szükség. A CSR-felelősség tehát részben funkcionálisan vezetett és koordinált, másrészt viszont eloszlik és mindenki dolgává válik.

Magyarországi vállalatoknál is van már erre példa?
A CIB Banknál például a tudatos építkezés folyományaként most alakul az a rendszer, amelyben az üzleti területeknek is megvan a CSR-felelőse. De természetesen léteznek CSR-vezetők és -munkatársak, akik felelősek például a fenntarthatósági jelentésért, a CSR-kommunikációért. Az anyavállalatnál létező fejlett rendszer szerint működteti CSR-menedzsmentjét a Vodafone is, ahol a más üzleti területeken megszokott kulcs-teljesítménymutatókat (Key Performance Indicators) alkalmaznak, és ezek alakulásáról – a többi helyi vállalattal egyetemben – folyamatosan jelentenek a központ felé.

A bankszektori példánál maradva, milyen konkrét felelősség épülhet be a mindennapi tevékenységbe?
Vegyük a vállalati hitelezések területét. A felelősen eljáró bank CSR-ral foglalkozó részlege a hitelbírálatkor a megszokott kockázati tényezők mellett azt is megvizsgálja, hogy az igénylő cég, a vágyott projekt nem szennyezi-e a környezetét, diszkriminációmentesen jár el a munkaerő felvétele terén vagy működtet-e minőségirányítási rendszert. A termék- és szolgáltatásfejlesztésért felelős szakértők számára is folyamatos lehetőséget jelent az addig esetleg meg nem szólított vagy nem a speciális igényeik alapján megszólított potenciális fogyasztók megnyerése. Ausztriában például nagy siker volt az egyik kereskedelmi bank azon kezdeményezése, hogy a legszegényebb rétegek számára nagyon kedvezményes feltételekkel kínált számlavezetési szolgáltatást. Ezek azok az esetek, amelyek bizonyítják a felelős gondolkodás üzleti hasznosságát.

Az egyéni teljesítményértékelések során is szempont lehet a CSR?
Igen. Kiépül egy célkijelölési monitoring- és mérési rendszer, amelyek a későbbiekben beépülhetnek akár az egyén, akár az adott csapat teljesítményértékelésébe, de arra is van példa, hogy a divíziószintű értékelések során kerül előtérbe a CSR mint kritérium. Konkrétan ez vonatkozhat a környezettudatossági erőfeszítésekre, de az alapvető tevékenységek CSR-szempontú gazdagítására is.

* * *

Felelős pillanatok

Környezetvédelmi csatorna indult
A hazánkban is kedvelt Discovery Channel tematikus, környezetvédelemmel foglalkozó csatornát indít az Egyesült Államokban. A Planet Green néven április elejétől sugárzó adó a zöldújításokról ad hírt, valamint a hétköznapok környezettudatosságának eszközeire hívja fel a figyelmet.

Középpontban a klímaváltozás
Május 20–21-én Londonban rendezik meg a Vállalati válasz a klímaváltozásra elnevezésű konferenciát, amelyen a vállalatok környezeti felelősségére koncentrálva iparági témaköröket járnak körül. Az eseményt Phil Woolas környezetvédelmi miniszter nyitja meg.

Sikeres Civil Licit
Összesen közel egymillió forint értékben licitáltak a vállalatok a hazánkban elsőként megrendezett Civil Liciten április 6-án a Millenáris Fogadóban. Az eseményen megjelenő nonprofit szervezetek különféle szolgáltatásaikat ajánlották fel, melyekkel az aukción részt vevő vállalatok CSR-szemléletű fejlesztéseket hajtanak végre.

Hatodik Béres jótékonysági est
Az idén tizenöt éves Béres Alapítvány április 26-án rendezi meg jótékonysági eseményét a daganatos betegek segítése érdekében. Az idén a rendezvény teljes bevétele a Semmelweis Egyetem I. sz. Gyermekgyógyászati Klinikájához kerül egy gyermekoperációs berendezés megvásárlására.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.