Üzleti tippek

Forma 1: a nézőkön gazdagodnak

A Forma 1 dicsekedhet a világon a legtöbb árbevételt generáló sportesemény címével: 2007-ben a 18 nagydíj átlagosan 217 millió dolláros árbevételt termelt.

Ehhez képest mérkőzésenként 24 millió amerikai dolláros árbevételt ért el az NFL (National Football League), 8 milliót az FA Premier League és 2 milliót az MLB (Major League Baseball).

Az abszolút árbevételt tekintve az F1 globális 3,9 milliárd USD árbevétele azt jelenti, hogy csak az NFL (2006-ban 6,5 milliárd USD) és az MLB (2006-ban 5,1 milliárd USD) ért el magasabb árbevételt, de sokkal több eseményből. Az angol első osztály (Premier League) klubcsapatainak összesített árbevétele 3 milliárd USD volt a 2006/2007-es idényben – áll a Deloitte&Touche könyvvizsgálócég jelentésében.

A 3,9 milliárd központi bevételekből (televíziós közvetítések, verseny szponzorok és vállalati vendéglátás), csapatbevételekből (beleértve a szponzori pénzeket és a tulajdonosok hozzájárulását) és a pályabevételekből (jegyeladásból és egyes szponzoroktól) jön össze.

A jelentésből kiolvasható, hogy a csapatok tulajdonosai összesen 1,5 miliárd dollárt fektettek be a csapatokba.


A Forma 1 bevételei néhány sporteseményhez képest, amerikai dollárban - Forrás: Deloitte

A Forma 1 bevételei néhány sporteseményhez képest, amerikai dollárban – Forrás: Deloitte

A Forma 1 egyre növekvő globális vonzerejének egyik titka, hogy – stratégiai megfontolásokból – szinte a világ minden pontján rendeznek versenyeket. Bár még mindig Európában zajlik a legtöbb verseny (18-ból 10), mára Ázsia is öt nagydíjnak ad otthont; ezek közül is kiemelkedik az első éjszakai Forma 1-es verseny, amely ebben a szezonban kerül megrendezésre Szingapúrban.

Alan Switzer, a Deloitte sport üzletágának igazgatója szerint a 3,9 milliárd USD-t meghaladó globális árbevétel, illetve a 2007-es idény 350 milliót meghaladó nézőszáma már most is tekintélyes, és a további intézkedéseknek (például a jövőbeli ázsiai terjeszkedés és esetleg “helyi hősök” megjelenése Indiában és Kínában), illetve az éjszakai versenyek bevezetésének köszönhetően a várakozások szerint ezek az adatok továbbra is növekedni fognak.”

A pályák ugyan érdekeltek a jegyárbevétel növelésében, hiszen ebből tudják infrastruktúrájukat fejleszteni, de a többi népszerű sportággal összehasonlítva a Forma 1 bevételei sokkal kisebb mértékben származnak a helyszínre látogató nézők vásárlásaiból. A jegyárbevételek és a nézők másodlagos (a rajongók által gyűjtött tárgyak és az élelmiszerek) vásárlásai jelenleg mindössze a teljes árbevétel tíz százalékát teszik ki.

Az éjszakai versenyen kívül a 2008-as idényben megszűnnek bizonyos vezetést könnyítő megoldások. Ezekkel a módosításokkal – a szervezők reményei szerint – továbbra is fenntarthatják a versenysorozat iránti érdeklődést a szponzorok és a nézők körében is. Néhány évvel ezelőtt ugyanis a nézők – és így a hirdetők is – kevésbé érdeklődtek a versenysorozat iránt, mivel rendre ugyanazok a csapatok és versenyzők nyertek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik