Üzleti tippek

55 milliárdos bírság az RTL és a TV2 tulajdonosainak

Magyarországon csak kisebb szakmai vihart kavart, míg Németországban a kereskedelmi tévék hasonló hirdetési rendszerét 216 millió eurós bírsággal sújtotta a versenyhivatal.

Két médiavállalat ellen folytatott vizsgálatot a német versenyhivatal, a cégek inkább kifizették a bírságot, mintsem belementek volna a további vizsgálódásba.

A magyar TV2-ben meghatározó tulajdonrésszel rendelkező német ProSiebenSat1 AG, illetve az RTL reklámidejét értékesítő IP Deutschland tevékenysége keltette fel a berlini Bundeskartellamt figyelmét. A cégek ugyanis megosztották a reklámügynökségekkel a kedvezmény mértékét.

Hazánkban a két tévétársaság egymást vádolta hasonló praktikák alkalmazásával, de ennél több nem történt. Az elsősorban az RTL Klub által hangoztatott vádak szerint versenytársuk „visszacsorgatott” bizonyos összegeket a megrendelőknek. Az állítás szerint több médiavásárló cég ezért választotta a TV2-t a jobb nézettségi mutatókkal rendelkező versenytárssal szemben.

Várdy Zoltán, a TV2 nemrégiben kereskedelmi igazgatóból vezérigazgatóvá avanzsált vezetője büszke volt cége kereskedelmi eredményeire, de következetesen tagadta a cég ellen felhozott – de többek által általánosnak mondott – pénzvisszaosztásos módszert. (A TV2 rendszeréről a Marketing&Média cikkében olvasható részletes leírás.)

Magyarországon az ügy megrekedt a pletykák és a kölcsönös odamondogatások szintjén, Németországban azonban a kartellhivatal vizsgálódni kezdett. Véleménye szerint ez ugyanis korlátozza a versenyt.

A vizsgálók végül bizonyítottnak látták a pénz visszaosztását. Hazánkban nemcsak a médiaiparban, de számos más iparágban is általánosnak mondják a megrendelések elnyeréséhez szükséges „kenőpénzt”, amit a megrendelőnek adnak. Ilyen ügyekben a magyar Gazdasági és Versenyhivatal is többször büntetett már.

Németországban a két cég inkább elfogadta a hivatal álláspontját, és kifizette a bírságot, mintsem hogy a vizsgálat eredményeit kétségbevonva további kutakodásnak vetették volna alá magukat. A ProSiebenSat1 állítása szerint ezt a módszert már 2006 óta nem alkalmazzák, az RTL közelménye szerint pedig más, a hivatal által nem kifogásolt módon fogják a hirdetőket magukhoz csalogatni.

Így az RTL leányvállalata 96 millió, míg a TV2 tulaja 120 millió eurós büntetés befizetése mellett megúszta a további vizsgálódást. Ez forintra átszámolva összesen 55 milliárd forint.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik