Üzleti tippek

A vevő interneten érkezik

Aki felkeresi a cég honlapját, azt tekintse vendégének! Igyekezzen a kedvében járni. Leírjuk, mit kell tennie ehhez.

Könnyen lehet tájékozódni cége honlapján? A látogatók megtalálják a keresett információkat? Egyáltalán használható a honlap a látogatóknak? Ezekre a kérdésekre a website ergonómia (website-usability) tud választ adni.

Hiába készítjük vizuálisan vonzónak, zsúfoljuk tele technikai bravúrokkal a honlapunkat, ha a látogatók nem tudják könnyen használni. A legtöbb hibát akkor követik el a vállalkozások és a honlapkészítők, amikor elfelejtenek a látogatók szemszögéből gondolkodni, pontosabban a célpiac látogatóinak szemszögéből.

Felhasználói szemmel

Vonjuk be a felhasználót

A honlapok információs struktúrájának felépítéséhez a leggyakrabban használt és legegyszerűbb eszköz az úgynevezett card sorting. Nagy előnye, hogy bevonja a felhasználókat a tervezésbe. A honlapon található információs egységeket (a honlap tartalmát) kártyákra írják, és arra kérik a részt vevő felhasználókat, hogy az összekevert lapokat rendezzék el a számukra átlátható és érthető módon. A felhasználók csoportokat is alkothatnak, ezeket el is nevezhetjük. A rendszerezés eredménye, hogy a felhasználók számára logikus sorrendben helyezzük el oldalunk tartalmát.

Bár léteznek általános szabályok, azzal is fontos tisztában lenni, hogy saját látogatóink milyen könnyen használják az internetet és honlapunkat. Nem biztos, hogy a látogatónak is teljesen egyértelmű, ami egy gyakorlott internetezőnek az. Sőt akár zavaró, idegesítő is lehet. Ezért ne a személyes véleményünk legyen az elsődleges, hanem gyűjtsünk információkat a látogatókról.

Figyeljük meg internetezési szokásaikat. Teszteljük, hogyan böngészik oldalainkat, ismerjük meg a látogatók összetételét. Kiindulásnak jó lehet az iparág honlapjainak vizsgálata is: pozitív és negatív példákat egyaránt gyűjthetünk. Gondoljunk csak a könnyen felismerhető hivatkozásokra: ne rejtsük el a honlapba beleolvadó színekkel. (Inkább használjuk a „megszokott” kék színt aláhúzással.)

Valamivel könnyebb a dolgunk, ha már működő honlapunkat alakítjuk át, mert az analitikai szoftverek segítségével rendelkezésünkre állnak a korábbi látogatások adatai. Megnézhetjük a böngészők típusát, a sávszélességet, tanulmányozhatjuk az útvonalakat, de érdemes a panaszleveleket és a gyakori kérdéseket is átolvasni.

Ezekre a technikai információkra nagyon is szükségünk van. Gyakran lehet látni például olyan oldalakat, amelyek Internet Explorerrel tökéletesen működnek, míg Firefox böngészővel megnyitva szétesnek. Márpedig a Microsoft Internet Explorer egyeduralma megtörni látszik, ezért az ilyen hiba ma már nem megengedett.

Alacsony sávszélességgel internetező látogatók esetében (és sokak szerint egyébként is) mellőzni érdemes a nagyméretű képeket és a flash-elemeket. Az ilyenek túlzottan lelassítjuk az oldalak letöltését, és a látogatók általában nem türelmesek.

Közös pontok

Addig is, amíg saját látogatóinkat megismerjük, elővehetünk néhány közös, általános tapasztalatot, illetve alapkövetelményt. Szakemberek a felhasználói szemek mozgását is tanulmányozták, ebből következtetéseket vontak le a tartalom helyes elhelyezéséről. A kutatásokban a szemmozgások útvonala alapján térképet készítettek a frekventált területek beazonosítására. Ezek az oldalrészek (kisebb eltérésekkel) leginkább egy „F” betűt alkotnak: előbb a fejléc környékét pásztázza végig a szem, majd a bal oldalon halad lefelé. Érdemes ezért ezekre a területekre koncentrálni, a többi akár holttér is lehet.

Először is tegyük láthatóvá, hogy éppen hol tart a látogató. A navigációra kialakult egy egyszerű, ugyanakkor jól használható eszköz: egyszerűen kiírjuk a honlapra, hogy éppen melyik aloldalon jár. (Például a lap tetején: Nyitólap – Fő témakör – Kategória – Aktuális oldal.)
Emeljük ki az aktív menüpontot a többitől eltérő háttérszínnel. Ha csak a betűszínt változtatjuk meg, az nem mindig elég.

A hivatkozás szövege tükrözze egyértelműen, hogy mi van mögötte. A szöveges linkek jelezzék előre a látogatónak, hogy mit találhatnak a kattintás után, ezért kerüljük a semmitmondó „klikk ide” hivatkozásokat.

Vásárlásnál írjuk ki egyértelműen, hogy a tranzakciós folyamat melyik pontján jár a látogató. Tegyük ezt jól látható helyre, fogalmazzunk érthetően, írjuk ki a rendelési lépések számát, és emeljük ki az éppen aktuális szakaszt.

A céglogónk mellett (vagy alatt) tömören azt is írjuk ki, mivel foglalkozunk tulajdonképpen. A logóra kattintva a látogató juthasson vissza a nyitóoldalra.

Adjunk az aloldalaknak tömör és világos címet. Ha címmel látjuk el az oldalt, az információt ad arról, mit találhat ott a látogató. A címet írjuk nagyobb betűvel, esetleg eltérő színnel, hogy kiemelkedjen a szövegből.

Használhatunk oldaltérképet is. Ez egyetlen oldalon mutatja a honlapunk felépítését.

Bizalmat is teremt

Fontos, hogy következetesen építsük fel honlapunkat: ez nagyban segíti a látogatók eligazodását. Az oldalfejlécek, a címek, a navigációs csíkok és a hivatkozások szövegei épüljenek egymásra, így könnyebb a különböző témakörök között különbséget tenni, egyáltalán, átláthatóvá válik a tartalom. A látogatók mintegy visszajelzést kaphatnak így arról, hogy a legmegfelelőbb helyen járnak.

A felhasználói regisztrációknál például jelentős szerepe van a bizalomnak, annak, hogy a látogató milyen szinten tudott honlapunk révén megismerkedni vállalkozásunkkal. A bizalom a webes interakciók egyik kulcstényezője, márpedig a regisztrációnál személyes adatokat kell megadni. Így kulcsfontosságú, hogy gördülékenyen és félreértések nélkül tájékoztassuk látogatóinkat. Aki elveszettnek érzi magát, attól hiába várjuk, hogy személyes adatait megadja.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.