Üzleti tippek

Hajóval a világ körül

Nyolc nap alatt 6–7 város nevezetességeiből kaphat ízelítőt az, aki luxushajón tölti szabadságát. Azok a hajózni vágyók sem maradnak hoppon, akik inkább kisebb társaságra vágynak.

A nagyobb hajótársaságok a világ minden táján kínálnak egy-két hetes vagy hosszabb hajóutakat: az óriási, minden kényelmi igényt kielégítő óceánjárókkal bejárhatjuk a Földközi-tenger keleti és nyugati medencéjét, a norvég fjordokat és a Baltikumot, de az amerikai kontinens mentén, a Karib-tengeren, Ázsiában, India partjainál, sőt Ausztráliában vagy akár az Északi- és Déli-sark környékén is hajózhatunk.

Az Atlanti-óceánt átszelő hajójáratok Nagy-Britannia és az Egyesült Államok között szállítják az utasokat. Aki 70–100 éjszakát is eltöltene egy úszó luxusszállodában, az akár a Földet is körbeutazhatja egy hatalmas óceánjáró fedélzetén.

Luxushotel a tengeren

Az óceánjáró hajók valóban egy mozgó luxusszálloda minden szolgáltatásával várják az utasaikat. „A nagyobbak 1000–2500 utas szállítására alkalmasak, arról pedig 500–700 tagú személyzet gondoskodik, hogy minden gördülékenyen menjen” – meséli Szemerei István, a Maritim-hajóutak irodavezetője.

A színvonal általában megfelel a szárazföldi négy- és ötcsillagos szállodákénak. A hajókon több étterem is várja az utasokat, s az étkezések benne foglaltatnak az út árában, az elfogyasztott italokért azonban a legtöbb hajótársaságnál külön kell fizetni. Akármikor is éhezik meg valaki, gyakorlatilag bármikor talál nyitva tartó éttermet. Aki különlegességekre vágyik, a specialitásokat kínáló szusibárban, olasz, ázsiai étteremben ehhez is hozzájuthat.

Ezenkívül szinte a nap minden percére kínálnak szórakoztató programokat: bárok, kaszinó, revüműsor gondoskodik a kellemes időtöltésről. A fiatalokat diszkó várja, de van sportolási lehetőség (különféle sportpályák, fitneszközpont, külső és belső medencék szaunával és jacuzzival, sőt egyes hajókon mászófalat, minigolfpályát is találunk). A könyvtár vagy az internet-hozzáférés is természetes. A jelenlegi legnagyobb tengerjáró hajó, a 2006-ban vízre bocsátott, 4200 utast befogadó Freedom of the Seas a világ legelső fedélzeti szörfpályájával is büszkélkedhet. (Az előző rekorder, a 2004 óta közlekedő Queen Mary II. 2620 utas szállítására képes.)

A testi-lelki kényeztetést a gyógyfürdő és a wellness-szalon szolgálja, aki pedig vásárolni szeretne, a bevásárlóutcákban ezt is megteheti. A hajókon általában nincs készpénzforgalom, a fizetendő összegeket a vendég saját mágneskártyájára terhelik rá, s a tartozást az utazás végén, egy összegben kell kiegyenlíteni.
„A kabinok átlagos mérete 15–18 négyzetméter” – mondja Bakó Balázs, a Mahart Tours, a Mahart PassNave Személyhajózási Kft. utazási irodájának irodavezetője. „A belső kabinok ablaktalanok, kevesebbe kerülnek. Ennél egy árkategóriával feljebb helyezkednek el az ablakos külső kabinok; még magasabb árkategóriába tartoznak a balkonos kabinok; de több helyiségből álló lakosztályok is foglalhatók. Minden kabinhoz van saját fürdőszoba, a lakosztályokét általában jacuzzival is felszerelik.”

A hajó a 8 napos, 7 éjszakás út során 6–7 kikötőt keres fel: reggel kiköt, ekkor az utasok választhatnak a helyi nevezetességekhez induló fakultatív utazások vagy az önálló kirándulás között, de akár a hajón is maradhatnak, ha épp úgy tartja kedvük. Este pedig behajózás, és miközben az óriás tengerjáró folytatja útját, az utasokat ismét várja a sokféle szórakozási lehetőség a fedélzeten.

Szűkebb körben

Az óriás tengerjáróknál is nagyobb luxust képviselnek azok a hajók, amelyek „csak” 700–800 utas befogadására alkalmasak. Az ő kényelmükért ugyanilyen létszámú személyzet felelős. Az alapszolgáltatások megegyeznek a nagyobb hajókéval, ám az egyes utasokra nagyobb figyelem jut, itt akár a francia pezsgő vagy a skót whisky is része az all inclusive kínálatnak. Ráadásul ezeken a hajókon csak külső, ablakos vagy balkonos kabinok találhatók.

Az utazóközönség a két megkérdezett szakértő egybehangzó véleménye szerint is nagyon vegyes: egyre több a nászutas pár, de a fiatal családosok és az idősebb korosztályba tartozók is képviseltetik magukat. Sokan kerek születésnapot vagy házassági évfordulót tesznek emlékezetessé az egyedülálló élményt nyújtó tengeri utazással.

A magyar utazóközönség körében is egyre népszerűbb a hajózás: télen Dél-Amerika és a Karib-tenger, nyáron inkább a Földközi-tenger. Az ázsiai hajóutak leginkább tavasszal és ősszel indulnak, s a különlegesebb úti célokat kitűzők már felfedezték maguknak az Észak-Európát, például a norvég fjordokat vagy az Izlandot és az Északi-sarkot bemutató hajóutakat is.

Klasszikus vitorlás

A világon mindössze 6–7 olyan óriásvitorlás közlekedik, amely egyesíti a XIX. századi, nagy múltú vitorlás hajók klasszikus vonásait a modern technika vívmányaival és a XXI. századi kényelmi szolgáltatásokkal. Szemerei István elmondta: ezeknek a hajóknak a mozgásáról valóban a vitorlázat gondoskodik, a motort csak különleges helyzetekben kapcsolják be. Ám az irányítást a modern hajókhoz hasonlóan műholdas navigációs rendszer szolgálja, s a modern óceánjárókhoz képest nagyon kevés, 170–200 utas kényelmét úszómedencék, bárok, éttermek szolgálják.

Az évszázad egyetlen valódi ötárbocos luxushajója, a 134 méter hosszú Royal Clipper 1760 négyzetméternyi vitorlával, 227 utassal járja a világot. A fedélzeten három úszómedence, balkonok, a hajó hátsó részében búvár- és vízisport-plató, az árbocon megfigyelőkosarak teszik még érdekesebbé az élményt. A belső tér háromemeletes átriumában éttermek, bárok, wellness-fürdő és fitneszszalon, valamit a víz alatti élet megfigyelését lehetővé tevő üvegfalak gondoskodnak a különleges úti élményekről.

A luxusvitorlások a Földközi-tengeren, valamint Thaiföld szigetvilágában és a Karib-tengeren közlekednek. Együtt kínálják az egzotikus utazás élményét, a vitorlázás romantikáját és lehetőséget a különféle vízi sportok kipróbálására.

Ötcsillagos búvárszafari

Aki az utazás idejére sem szeretne elszakadni megszokott baráti társaságától, s nem vágyik más utasok jelenlétére, de a luxusból nem szívesen engedne, annak érdemes 17 fős, extra luxus kategóriájú szafarihajóval felfedeznie az egzotikus úti célokat. Szabó Judit, a Maldív-szigeteki hajós szafarik szervezésével is foglalkozó Ocean Dream Travel ügyvezetője elmondta, hogy ezeken az utakon általában összeszokott baráti társaságok vesznek részt, hiszen ilyen kis létszámú utazásnál egyáltalán nem mindegy, kikkel van összezárva az ember a hajó viszonylagosan szűk terében.

A célközöség leginkább a búvárkodás, szörfözés hívei közül kerül ki, de a társaság kevésbé sportos tagjai is találnak maguknak szórakozást. A szafarihajóval olyan helyekre, például lakatlan szigetekre is eljuthatnak a vendégek, ahová a Maldív-szigetek szállodáiban nyaraló turisták nemigen.

A hajó egyébként ugyanúgy minden kényelemmel fel van szerelve, mint óriás „rokonai”: minden kabinban van fürdőszoba, tévé, DVD-lejátszó és hifiberendezés, a fedélzeten bár, nyitott és fedett étterem szolgálja a kikapcsolódást, de az internethez is hozzáférhetnek az utasok. A kikapcsolódás része lehet a barbecue-vacsora egy szigeten, az éjszakai horgászat, a búvárkodás, a szörfözés és a számos szigetlátogató program.

A Dunától a Jangcéig

Nemcsak a tengereken, óceánokon szállhatunk luxushajóra, Európa és Ázsia nagy folyóin is végigutazhatunk, időről időre kikötve és megtekintve a nevezetességeket. Európa legnépszerűbb folyami útvonalán, a Dunán sajnos egyetlen magyar tulajdonú folyami luxushajó sem szeli a habokat.

A külföldi turistahajók általában kikötnek fővárosunkban. Szemerei István elmondta: főként svájci és német tulajdonú hajók érkeznek, leginkább a német és osztrák utazásszervezők vendégeivel, bár a magyar turisták részéről is egyre nagyobb az érdeklődés a folyami hajóutak iránt.

A folyami utazók javarészt az idősebb korosztály képviselői közül kerülnek ki. Így a 150–220 utas befogadására alkalmas hajók programjai közül az esetek többségében hiányzik a fiataloknak szánt diszkó, vannak azonban éttermek, bárok, zenés-táncos esti rendezvények, medencék és más sportolási lehetőségek, wellness-programok.

Az európai hajóutak mellett nagy népszerűségnek örvendenek a nílusi utak Egyiptom nevezetes városainak bemutatásával. De olyan különlegesnek számító utazások is szerepelnek a kínálatban, mint a Moszkva és Szentpétervár, illetve a Peking és Sanghaj közötti utazások. Szemerei István szerint a jangcei hajóút különösen emlékezetes élmény: az utasok olyan kisebb kínai városokban is partra szállhatnak, és olyan palotákat, szentélyeket is megtekinthetnek, amelyekhez a „szárazföldi” turistautak résztvevői általában nem jutnak el.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik