Üzleti tippek

Tíz tipp versenytársfigyelésre

admin
admin

2007. 05. 20. 06:00

A jó sakkozó nemcsak saját terveit építi fel több lépéssel előre, az ellenfél lépéseiből igyekszik következtetni a másik terveire. Igaz ez az üzleti világban is. A konkurencia tevékenységének legális megfigyelése lehetőséget teremthet a piaci változások pontos felismerésére.

A konkurencia tevékenységének legális megfigyelése lehetőséget teremthet a piaci változások pontos felismerésére. Az a képesség, hogy időben reagálhatunk, elősegíti a vállalkozást fenyegető piaci veszélyek sikeres elhárítását, és jótékony hatással lehet a cég életét érintő alapvető innovációs folyamatokra. Az itt következőkben legális technikákat ajánlunk olvasóinknak.

Jelöljön ki konkrét célokat!

Az üzletvitelt támogató, pontos forrásból származó, hiteles információk kincset érnek, eldönthetik egy vállalkozás jövőjét is. Jól tudja ezt minden cégvezető, és mégis, amikor a versenytársak tevékenységének felderítésére fókuszálnak, többnyire csak általánosságokkal állnak elő. A vállalati stratégiát támogató legális és nyílt forrásokból származó specifikus információk szisztematikus gyűjtése megkönnyítheti a vállalati döntéshozatalt konkrét ügyekben. A pontos információs igények megfogalmazása, rövid és hosszú távú célok kijelölése segíthet a pontos piaci folyamatok feltérképezésében.

Mérje fel az interneten!

A versenytársak honlapjának megtekintése egyszerű, mégis praktikus ötlet. A külföldön tevékenykedő, hasonló területen működő cégek honlapja olyan új ötletek implementálását segítheti elő, amelyek a hazai piacon még ismeretlenek. A hazai cégek online megjelenését felmérve pedig számos hasznos információhoz juthatunk. A büszkén nyilvánossá tett céginformációk összegyűjtését és elemzését elvégezve a sorok között megbújó összefüggéseket tárhatunk fel, ezáltal számos rejtett információt is nyerhetünk: a pénzügyi eredmények, beszállítói partnerek listája, értékesítési csatornák, referenciák, újdonságok, vállalati hírlevelek szemlézése mind pontosabb képet adhat a versenytársak felkészültségéről, közeljövőben tervezett lépéseiről.

Figyelje a sajtóhíreket!

A médiában megjelenő információk nem csak az iparági változásokkal kapcsolatosan lehetnek érdekesek. A konkurencia sajtómegjelenéseinek figyelése, médiaaktivitásának mérése segíthet megbecsülni a marketingköltések összegét, a „sorok között olvasva” számos értékes következtetést vonhatunk le. Gyakorlati példa: a versenytárs marketingtevékenységének pontos meghatározása aktív segítséget nyújthat számunkra a saját cégünk célcsoportjaival és kampányaival való összevetésben és egyéb mutatókban.

Legyen ott mindenhol!

Az elektronikus források figyelésén túl figyelje az összes lehetséges kommunikációs csatornát! Értékes részinformációkat tartalmazhatnak a konkurencia marketingprospektusai, a cég munkatársainak szakmai és egyéb nyilvános konferenciákon elhangzó előadásai. Az is rejthet értékes információt, hogy egy bizonyos témakörben milyen időzítéssel és kik számára tartanak meg egy szakmai előadást.

Ellenőrizze a referenciákat!

Cégünk szolgáltatásainak minőségbiztosítása kiegészülhet egy különlegesen hatékony gyakorlati megoldással. Az éles piaci helyzetben lévő cégek ma már mind nagyobb számban vizsgálják ügyfeleik elégedettségét. A begyűjtött adatok elemzése nemcsak a cég saját szolgáltatási színvonalának javítását segíti elő: a versenytársak hasonló körben végzett vizsgálatai új gyakorlati megoldások kidolgozásához is hozzájárulhatnak. A konkurencia referenciáinak ellenőrzése, illetve szolgáltatási színvonalának felmérése új perspektívát nyithat, teljesen új módszerek kidolgozása előtt nyithatja meg az utat, ezáltal elősegítve a belső vállalati folyamatok aktív fejlődését.

Mérje fel a szervezetet!

Egyes cégek honlapjáról bárki letöltheti egy cég szervezeti felépítését. A versenytársak szervezeti felépítésének elemzése értékes tartalmat hordozhat magában. A begyűjtött adatokat összehasonlítva saját cégünk belső struktúrájával, illetve az egyes hasonló munkafolyamatok vagy fázisok újragondolásával hatékonyabbá tehetjük saját szervezetünket. Elgondolkodtató lehet például, ha egy nagyobb versenytárs kevesebb munkaerőt foglalkoztat adott területen, vagy ha bizonyos területek teljesen hiányoznak a szervezeti struktúrából. Ilyenkor érdemes megvizsgálni, hogy korszerűbb technológia vagy outsourcing megoldás áll-e a háttérben. Az eredményt figyelembe véve elgondolkodtató lehet, hogy a mi cégünknek is érdemes-e átállnia működési vagy költséghatékonysági okokból hasonló konstrukció gyakorlati megvalósítására.

Hasonlítsa össze az árakat!

A versenytársak árképzési stratégiájának felmérése, a letölthető árlisták összehasonlítása, a marketingakciók és médiakampányok alapos vizsgálata számos rejtett összefüggés felismerését segítheti elő. A versenytársak marketingakciókkal megcélzott célcsoportjai, a kampányok időzítése és intenzitása mind olyan tájékoztató információt hordozhat magában, ami segíthet pontosítani cégünk marketingstratégiáját.

Törődjön a kapcsolt vállalkozásokkal!

Céginformációs szolgáltatásokkal ma már számos vállalkozás foglalkozik. Egy-egy újonnan alapított, a versenytársak tulajdonosi köréhez köthető projektcég felbukkanása elgondolkodtató lehet. Alapvető piaci trendek felismerését, újabb piaci szegmensek kialakulását, a piac közeli átrendeződésének lehetőségét is jelezheti. Érdemes tehát figyelmet fordítani az újonnan létrejövő kapcsolt vállalkozások tevékenységi körére és nyilvánosan elérhető adataira.

Vizsgálja a szabadalmakat!

A technológiai fejlődés követése a vállalkozás hosszú távú sikerességének záloga. Valamely témakörben beadott szabadalmi újítások folyamatos figyelése rendkívül költséghatékony, látványosan megtérülő beruházás lehet. Egy-egy új technológia iparágon vagy országon belüli elterjesztése meghatározó pozíciót hozhat létre, elősegítve a vállalat piaci térnyerését.

Ügyeljen a rugalmasságra!

Figyelje a versenytársak termékeinek és szolgáltatásainak paramétereit. Készítsen olyan összehasonlító elemzéseket, amelyek egyértelműen megmutatják a különbségeket a vállalat és a versenytársak termékei, szolgáltatásai között. Építsen ki és fejlesszen olyan monitoringrendszert, ahol – a hatályos törvények és jogszabályok betartásával – lehetővé válik a piaci változások pontos, visszakereshető nyomkövetése. Különleges értéket képvisel a piaci környezetről összegyűjtött információk rendszerezése, a nyers adatok értékelése meghatározott célok szerint.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Farkas Norbert / 24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.