Üzleti tippek

Gazdagodó webboltok

Az idén is dinamikusan nőhet a hazai webáruházak forgalma, így az online shopok akár 45 milliárd forintos bevételre is szert tehetnek. Az e-kereskedelem látványos felfutása a netelőfizetők számának gyors növekedése mellett a javuló szolgáltatásoknak köszönhető.

Vásároljon kényelmesen otthonról, a kedvenc foteljében ülve – általában ilyen és ehhez hasonló szlogenekkel csábították vevőiket az első hazai online áruházak még valamikor a 90-es évek végén. A kényelem mellett napjainkban már sok esetben olcsóbbak is a netes boltok, több információt adnak az adott termékről, mint a hagyományos üzletek, és a kezdeti – informatikai, logisztikai – nehézségeken túllépve néhány hazai webáruház már milliárdos vagy ahhoz közeli forgalmat bonyolít.

Klikkőrület

Tudta-e?


A csalások visszaszorítása érdekében hosszú ideig csak úgy lehetett online áruházat alapítani Magyarországon, ha a cégnek volt hagyományos üzlete is, ez a korlátozás azonban már megszűnt.

A legnépszerűbb magyar aukciós oldal, a Vatera.hu átmenő forgalma tavaly jóval 4,5 milliárd forint felett volt, vagyis a regisztrált felhasználók, akik a múlt év végére már több mint 250 ezren voltak, ilyen értékben kötöttek üzletet egymással.
De 1,4 milliárd forintért vásároltak a legnagyobb hazai online könyváruház, a Bookline ügyfelei is, és a tavaly nyár óta a Budapesti Értéktőzsdén is jelen lévő társaság alapítója és elnöke, Márffy György az idén szintén forgalomduplázásra számít. Egymilliárd forint körüli bevételt ért el 2006-ban a hagyományos élelmiszer-üzletlánc, a G’Roby online áruháza, a G’Roby Netshop Kft. is, igaz, a 2005-höz képest több mint 40 százalékos növekedéshez hozzájárult, hogy egy részlegbe vonták össze a házhoz szállítást, így az internet mellett a telefonon és faxon érkező megrendeléseket is ők teljesítik.

Tavaly közel 30 milliárd forintos bevételre tettek szert a hazai online kiskereskedelmi áruházak a GKIeNet piackutató cég becslése szerint; ez több mint 60 százalékos növekedést jelent 2005-höz képest. Az idén is dinamikus bővülésre számíthatnak a webboltok, a piackutató előrejelzése alapján 2007-es bevételük elérheti a 45 milliárd forintot.

Helyzeti előny

Magyar online kiskereskedelmi piac

Forrás: GKI Zrt.
(milliárd forint)
* Becslés,

2002 4
2003 7,5
2004 12
2005 19
2006* 30
2007* 45

A bővülést alapvetően két tényező befolyásolja: egyrészt folyamatosan nő az internethez hozzáférők aránya, és közöttük egyre nagyobb a napi rendszerességgel böngészők száma, ami segít az online áruházak ismertségének növekedésében. Másrészt a javuló szolgáltatások, a megbízható webboltok emelkedő aránya egyre több embert győz meg arról, hogy az interneten keresztül vásárolni (főként a karácsonyi szezonban) sokkal kényelmesebb és egyszerűbb, mint felkeresni a nagyobb bevásárlóközpontokat.

Lényegében mindenféle vásárlás bizalmi dolog, és különösen így van ez az interneten keresztüli esetében, amikor a hagyományos csatornáktól eltérően az ügyfelek nem vehetik a kezükbe a kiválasztott terméket, nem lehet róla közvetlen tapasztalatuk, így attól vásárolnak, akiben megbíznak – mondta el Bőgel György, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK) elnöke. Éppen ezért nagyon fontos, hogy minél több információ jelenjen meg a termékekről, illetve arról, hogy bizonyos problémák esetében mi a teendő, milyen jogai vannak a vevőnek. Erősíti a bizalmat a fizikai cím, a telefonszám, az ügyfélszolgálat elérhetőségének megadása is.

A hazai elektronikus kiskereskedelem fejlődésében Bőgel György véleménye szerint is nagy szerepet játszik az internetkapcsolatok számának növekedése, azon belül is a szélessávú hozzáférések gyors terjedése, hiszen az ilyen típusú webeléréssel netezők nagyobb valószínűséggel vásárolnak letölthető tartalmakat a világhálón. Az online kereskedelem felfutásához hozzájárul az is, hogy lassan felnő egy olyan nemzedék, amelynek már természetes a számítógép és az internethasználat.

Mobilos vétel?

A magyar felhasználók leginkább könyveket, élelmiszert, valamint számítástechnikai és szórakoztatóelektronikai eszközöket vásárolnak a neten keresztül. A boltok főként a szolgáltatásaik bővítésével és a fogyasztói igények minél magasabb szintű kielégítésével növelik piaci részesedésüket, mivel a gyors kiszolgálás, a felhasználóhoz igazított felület és az extra megoldások kulcsszerepet játszanak a webáruházak megítélésében.

Bár több fizetési mód közül is választhatnak, a magyar netezők többnyire utánvéttel vásárolnak, hiszen azt ítélik a legbiztonságosabbnak, ha készpénzben fizetnek a postásnak vagy a futárszolgálatnak, esetleg az adott áruház saját kiszállítójának – számolt be a tapasztalatokról Bőgel György. A hitelkártyás fizetés egyelőre nem terjedt el, és az elmúlt hónapokban nyilvánosságra került csalások – bankok nevében küldött, a felhasználók adatainak megszerzését célzó hamis levelek – sem kedveztek ennek a módszernek. Komoly fejlesztések folynak viszont a mobilfizetés területén, a kisebb összegű, néhány száz, esetleg ezer forintos vásárlásokat nagyban megkönnyíthetik az ilyen megoldások, amelyek az internetes film-, illetve zenevásárlásnál már használhatók.

Újabb netboltok

A GKIeNet felmérései alapján az online áruházak piaca meglehetősen koncentrált, a webáruházak közel 80 százalékának kevesebb mint ötmillió forintos árbevétele van. Ugyanakkor a teljes forgalom 85-87 százalékát az ötszázaléknyi, százmillió forint nettó árbevétel feletti online üzlet adja. A társaság adatai szerint a piaci koncentráció számottevően nem változik a közeljövőben, mivel a sok alacsony árbevételű új belépő mellett a régebbi piaci szereplők folyamatosan javítják forgalmukat, megtartva ezzel a részesedésüket. Becslések szerint a hazai webáruházak száma évente 20-30 százalékkal bővül, és a piaci sikereket látva várhatóan ez az ütem tovább gyorsul.

Persze a terjeszkedésnek is megvannak a maga korlátai, így például itthon a kisebb földrajzi távolságok miatt a kényelem kevésbé jelent vonzerőt, mint az észak-európai országokban vagy például az Egyesült Államokban. Éppen ezért a SZEK áprilisi konferenciájának központi témája a hazai webáruházak külföldi piacokon való megjelenése lesz. Erre már vannak biztató példák, de még nagyon a folyamat elején járunk – állítja a szövetség elnöke. A külföldi terjeszkedésre vágyó vállalkozásoknak többek között olyan problémákkal kell megküzdeniük, mint a honlap, a termékleírások lefordítása, a helyi jogi szabályozás, az adott ország hirdetési kultúrájához való alkalmazkodás, logisztikai kihívások.

A nehézségek ellenére regionális terjeszkedésre készül a Bookline. A társaság még az idén el akarja indítani az online értékesítést Szlovákiában és Romániában – mondta el Márffy György. A bevételnövelés egy másik módja lehet a portfólióbővítés, amely szintén napirenden van a társaságnál. A könyv-, CD- és DVD-árusítás mellett a közelmúltban megkezdték a műszaki cikkek forgalmazását, ezenkívül szépségápolási termékek árusítását is tervezik.

Rekord mindenütt

Magyarországon az utóbbi évek látványos fejlődése ellenére az online csatorna részesedése jócskán elmarad a fejlett országokéhoz képest, így míg az Egyesült Államokban 5-10 százalék körülire tehető ez az arány, nálunk 2005-ben nem érte el a fél százalékot sem. A legnagyobb piacnak számító Egyesült Államokban 102,1 milliárd dollárosra becsüli a tavalyi internetes kiskereskedelmi forgalmat a ComScore Networks piackutató társaság, ez 24 százalékos emelkedést jelent 2005-höz viszonyítva. Ennél is gyorsabb növekedésről számolt be a cég a karácsony előtti időszakban, becslésük szerint a november–decemberi forgalom elérte a 24,6 milliárd dollárt, ez 26 százalékos bővülést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A Cowen & Co. befektetési cég szerint az amerikai online kiskereskedelmi piac még nagyobb, adataik alapján 2006-ban 108 milliárd dolláros volt. A társaság előrejelzése szerint 2011-re az amerikai felhasználók várhatóan 225 milliárd dollár értékben vásárolnak a világhálón keresztül, ennek köszönhetően az online csatorna részesedése a jelenlegi 2,7-ről 2011-re 4,7 százalékra nő a teljes kiskereskedelmi piacon.

Nem panaszkodhatnak az európai webkereskedők sem, Nagy-Britanniában például 30,2 milliárd fontos (11 600,7 milliárd forint) forgalmat értek el tavaly. Ráadásul rekordkarácsonyt zártak a brit online áruházak, az ünnep előtti két hónapban 7,66 milliárd fontos bevételről számoltak be, s ez 54 százalékos növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest. A német felhasználók tavaly már több mint 40 milliárd eurót költöttek el az online boltokban, míg a francia webáruházak forgalma 12 milliárd euró volt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik