Tudta-e?
Amíg az európai netezők 29 százaléka mobiltelefonjáról kapcsolódik a világhálóra, addig az Egyesült Államokban csak 19 százalékos ez az arány.
Elsőként a jelenleg már mintegy 150 millió regisztrált felhasználóval rendelkező MySpace-szel jött létre az egyezség. A világ legnépszerűbb közösségépítő oldalának mobilváltozatában az eredeti online verzióhoz hasonlóan a felhasználók szerkeszthetik saját adatlapjukat, megkereshetik, és ismerősként bejelölhetik régi és új barátaikat, fotókat és blogokat küldhetnek, üzeneteket olvashatnak.
A mobiltársaság nem aprózza el a webkettes szolgáltatások új platformra adaptálását, a cég a lassan fogalommá váló YouTube-bal is hasonló megállapodást kötött. A szolgáltatás részeként a YouTube naponta összeállít egy válogatást az új videókból, amelyek között a felhasználók által készített rövid jelenetektől zenei videókig és show-műsorok részleteiig terjed a kínálat. A mobilcég előfizetői telefonon keresztül elküldhetik kedvenc videójuk internetes hivatkozásait ismerőseiknek, feltölthetnek saját tartalmakat és számos kategória között kereshetnek majd.
A 2005 februárjában elindított, naponta mintegy hetvenmillió látogatót vonzó YouTube napjainkra az online világ egyik legsikeresebb szolgáltatásává vált. Naponta legalább százmillió videót néznek meg a portált megnyitó felhasználók, a feltöltött állományok száma pedig 65 ezer körül van. A siker fényében egyáltalán nem meglepő, hogy a szolgáltatásra lecsapott a web meghatározó szereplőjének számító Google, és tavaly ősszel 1,65 milliárd dollárért megvásárolta a videómegosztót. Az internetes kereső és a YouTube közötti megállapodás több szempontból is rekordnak számít, így például ez volt a Google történetének legnagyobb összegű vásárlása. A korábbi rekord a Time Warner ötszázalékos részesedésének megszerzése volt, egymilliárd dollár körüli áron. Rekordnak számít a tranzakció az úgynevezett webkettes oldalak történetében is. Az eddigi csúcstartó a MySpace volt, amelyet 2005-ben vásárolt meg 580 millió dollárért az ausztrál milliárdos Rupert Murdoch médiabirodalmába tartozó News Corp.
A világ legismertebb márkáinak ranglistáján 3. YouTube-bal és 15. MySpace-szel kötött megállapodás változást jelent a Vodafone stratégiájában. Míg korábban saját szolgáltatások létrehozására és üzemeltetésére összpontosított – Vodafone Live! Studio, Vodafone Messenger –, addig most az online világ legnagyobbjaival lép szövetségre, hogy közösen kialakított szolgáltatásokkal szálljanak harcba a felhasználók kegyeiért és a nagyobb bevételért.
Bár a mobilhálózaton keresztüli viszonylag gyors adatátvitelt lehetővé tévő harmadik generációs szolgáltatások világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek, a mobilcégek bevételeinek túlnyomó többsége a hang- és SMS-szolgáltatásokból származik. A rendkívül kiélezett verseny miatt azonban igen nagy kihívást jelent ezen bevételek szinten tartása. Éppen ezért a mobilcégek keresik annak módját, hogyan tudják rávenni a felhasználókat a nagy sávszélességet igénylő – a beszélgetésnél és üzenetküldésnél jóval drágább – szolgáltatások használatára, mint például a videóállományok letöltése.
Bár a MySapce és a YouTube mobilváltozata kezdetben csak a brit, majd később néhány nyugat-európai ország felhasználói számára lesznek elérhetők, a közeljövőben a legnépszerűbb hazai webkettes szolgáltatások – Iwiw, videómegosztó portálok – is megjelenhetnek a mobiltelefonokon. Weyer Balázs, az Origo portál főszerkesztője egy tavalyi sajtótájékoztatón már utalt arra, hogy vizsgálják a mobiltelefónia jobb kihasználásának lehetőségeit, hozzátette azonban, hogy véleménye szerint a mobiltartalom-szolgáltatásban komolyabb áttörés csak 2008-ban, a pekingi olimpia kapcsán várható.