Üzleti tippek

Tíz tipp: hogyan építsünk CRM-rendszert?

Pénzben mérhető haszna lesz annak, ha sikerrel oldja meg a feladatot, amely elé a cég ügyfélkapcsolati rendszerének bevezetése állítja.

Az ügyfélkapcsolatok kezelését támogató informatikai megoldások multinacionális körben való alkalmazása nem új keletű jelenség. Napjainkban mind több kisvállalkozás dönt úgy, hogy a nagyobb versenytársak példáját követve saját ügyfélkapcsolat-kezelési rendszert hoz létre. Az alábbiakban tanácsainkkal ehhez kívánunk segítséget nyújtani.

Kabáthoz a gombot!

A szoftverbevezetések egy részénél örökös dilemma: egyedi fejlesztés legyen vagy dobozos megoldás? A nagy szoftverfejlesztő cégek hosszú évek tapasztalatával kidolgozott gyakorlati megoldásai többnyire egyszerűbb, gyors és uniformizált bevezetést ígérnek. A szabványosított bevezetés hátránya lehet ugyanakkor, hogy nehezebb az egyedi igényekre igazítani. Gyakorlati tapasztalat, hogy a szoftverfejlesztő cégek egy része inkább a vállalati folyamatokat igazítaná saját CRM-filozófiájához, nem fordítva. Az általános CRM-megoldások testreszabhatósága költséges és időigényes lehet, és a későbbi frissítési és karbantartási feladatok pénzügyi vonzataival sem árt számolni.

Illessze a stratégiába!

Ha saját ügyfélkapcsolat-menedzsmentű rendszer bevezetése mellett dönt, először a vállalat pontos igényeit kell megfogalmazni. Egy CRM-rendszer bevezetése nem csak egy újabb informatikai alkalmazás, csúcstechnológiai megoldás vagy komplex informatikai egységcsomag (suite) implementációját jelenti. Egy sikeres CRM-bevezetés mögött mindig megjelenik az a korszerű ügyfélkezelési filozófia, amely tartalmazza a vállalati információs folyamatok, rendszerek és szabályozások sikeres kombinációját. Bármilyen CRM-alkalmazás vagy technológia kevés lehet az ügyfélkapcsolat-menedzsment javításához, ha hiányzik mögüle a vállalat stratégiai elhatározása.

Ne csak pénzben számolja!

A vállalat valódi igényeire és szükségleteire kifejlesztett CRM-rendszer számos olyan előnnyel járhat a cég számára, ami pénzben nehezen kifejezhető. Ki tudná például megmondani, pontosan mennyit érhet az, ha a vállalattal kapcsolatba kerülő ügyfelek elégedettsége mérhetően növekedni kezd? Hatékony CRM-stratégia alkalmazásának eredménye az eladások növekedése, új piaci utak keresése a fogyasztók eléréséhez, nyers adatok és elemezhető információk kinyerése, ezáltal eddig kiaknázatlan lehetőségek nyílnak meg új üzleti modellek és eljárások kidolgozása felé.

Gyűjtsön nyers adatokat!

Gyűjtsön információkat a vállalat különböző részlegeivel kapcsolatba kerülő ügyfelekről! Tárolja el a CRM-rendszerbe kerülő nyers adatokat egy későbbi értékelési munka céljából. Az egyes eset-, illetve problématípusok részletes feltárása és meghatározása, az ügyfelek igényeinek pontosabb megismerése és megértése lehetőséget teremt arra, hogy az ügyintézés gyorsabban és gördülékenyebben folyjon a későbbiek során. Ezzel időt, energiát és pénzt takaríthat meg cégének, és növelheti az ügyfelek elégedettségét.

Növelje eladásait!

Már a CRM-rendszer tervezésekor fordítson gondot arra, hogy milyen nyers adatok gyűjtése segíthetné az eladások növelését. Érdemes lehet az értékesítési csoportok bevonásával előre megtudni, milyen információk gyűjtése támogathatja hatékonyan az értékesítés volumennövelését. Az ügyfelek szokásainak, részletes igényeinek pontos felmérése elősegítheti a sikeres belépést az eddig bizonytalan piaci résekbe.

Hangolja össze rendszereit!

Vizsgálja meg meglévő vállalati rendszereit, hogy mennyire felelnek meg a kialakított CRM-stratégia céljainak. A kritikus területek meghatározása elősegítheti, hogy időben kiszűrhesse a kompatibilitási problémákat. Az eltérő formátumban, monstre-adatbázisokban tárolt információs adattenger összehasonlítása embert próbáló, sőt lehetetlen feladat, kerülje el!

Gondoljon az átjárhatóságra!

A tervezés során érdemes figyelmet szentelni annak, a meglévő ügyféladatok importálására legyen lehetőség. Az újonnan kialakított CRM-rendszer kivitelezése során érdemes lehet a későbbi exportálásra is felkészíteni a rendszert. Ennek egyik kézzelfogható gyakorlati előnye lehet a későbbi technológiai fejlesztésekhez való könnyű hozzáigazíthatóság, a verziószámok, esetleges szoftvermegoldások közötti átjárás megteremtése.

Kezelje egyszerűen!

Egy CRM-megoldás felhasználói felülete a sok beépített funkció miatt rendkívül bonyolulttá és nehézkesen kezelhetővé válhat. A tervezés és fejlesztés során érdemes külön hangsúlyt fektetni az egyszerű és könnyű áttekinthetőség, rugalmas kezelhetőség megteremtésére. Tiszta haszon, ha nincs szükség többnapos speciális tanfolyam elvégzésére ahhoz, hogy a munkatársak eligazodjanak a rendszer kezelői felületén. Ha a CRM-rendszer felépítése nem logikus, hanem egyszerűen használható, nem fogja elvárható mértékben növelni az értékesítési munka hatékonyságát.

Futtatási környezet

Távoli vagy helyi környezetben fusson a vállalati CRM-rendszer? Legyen távoli elérése, vagy az adatok biztonsága érdekében csak lokálisan legyen elérhető? Számos esetben komoly dilemma, hogy melyik a leghatékonyabb megoldás. Mindkét lehetőségnek vannak előnyei és hátrányai. A mobil környezet elősegítheti a mobil munkavégzés hatékonyságának növelését (például az értékesítési ügynökök percre kész tájékoztatását), míg a helyi futtatás a gyorsaság és adatbiztonság szempontjából lehet kívánatosabb. A helyes választ mindig az adott környezet viszonyai és a várható új igények vizsgálatát követően lehet pontosan kialakítani.

Törődjön a biztonsággal!

Egy CRM-rendszer fejlesztése során külön figyelmet érdemelnek az egyes funkciók és modulok adatbiztonsági kérdései. A felhasználói profilok, hozzáférési jogosultságok, valamint a rendszer egyes elemeihez megengedett hozzáférések pontos, szigorú szabályozása nagyban növelheti az informatikai megoldás biztonságának szintjét is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik