Üzleti tippek

Teszt: Alfa 159 2.4 JTDm

Nem igazi kombi ez, csak valami olyasmi. Ínyenc darab ínyenceknek.

Sokkal szebb ez a kombi, mint amennyire praktikus. Eleve nincs kilincs, fogantyú, kallantyú vagy bármiféle gomb, ami arra utalna, hogy a csomagtartót ki is lehet nyitni. A távirányítóról vagy belül egy gombbal old a retesz, a fedél megemelkedik egy centit. Mivel markolófelület még mindig nincs, a piszkos lemezt kell megfogni, hogy elénk táruljon a 445 liternyi űr. Aztán a kezemet meg beledörgölöm a steppelt kárpitba…

A csomagtartón belül jobb a helyzet, mert apró, fedeles dobozt alakítottak ki az apró holmiknak, hálót a még apróbbaknak. A 445 liter nem kevés, az előd kombija 360 literes volt. De magas a küszöb, a tető meg alacsony, ezért valóban nagyméretű holmit lehetetlen az Alfa 159 kombiba begyömöszölni. A gyártó SportWagonnak is hívja: szó sincs Caravanról, Variantról vagy más, csomaghordásra utaló fogalomról. Egyértelműen a sporton van a hangsúly és a szépségen.

A 159 SW talán szebb is a limuzinnál, éppen azért, mert nincs teherhordó jellege. Valahogy az Alfa nagyon ért a kombiformához, talán azért, mert nem ragaszkodik görcsösen a praktikumhoz. A tetővonal lejt, az övvonal emelkedik, az üvegfelületek mesterien harmonizálnak, az egész tökéletes tömböt pedig lezárja a fitos csomagtérajtó.

Belül gyönyörű, de szűk

Műszaki adatok


Lökettérfogat (cm3) 2387
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 147[200]/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/2000
Gyorsulás (s, 0–100 km/h) 8,6
Végsebesség (km/h) 226
Fogyasztás (l/100 km) 9,4/5,6/7,0
Árak és versenytársak

Alapár (forint) 10 345 000
Konkurensek (forint) Audi A4 2.7 TDI Avant (180 LE): 10 906 800
BMW 325d Touring (197 LE): 11 129 000
VW Passat Variant 2.0 TDI (170 LE) Sportline: 7 710 400

Az autó utasterében tisztán kivehető, hogy egy nagy ráspoly adta az ihletet az aludekorhoz, de nincs ezzel baj, az aranyló fémes felületek jól állnak az Alfának. A krémszínű kárpit, a hurkásra tömött szövetek és szivacsok nosztalgikus érzést keltenek, pedig egyik öreg Alfára sem hasonlít a 159-es.

187 centimre beállított magam mögött kínkeserves lenne minden egyes kilométer, ha megtehetném, hogy magam mögött utazom, miközben vezetek. Tényleg. Nem fér el a lábam kényelmesen. Illene több helyet adni.

Cibáltam, rángattam, nyaggattam. Az autós újságíró beleköt, amibe tud. Alfába belekötni nem volt nagy mulatság, mert magától adódtak a hibák, bajok, anomáliák. Olyannyira, hogy ők sem nézhették tétlenül. Az Alfa 159-ből egy masszív, megbízható tömböt faragtak. Nehéznek, tömörnek, elpusztíthatatlannak tűnik az autó. Nem véletlenül. Egy 325d-nél 100 kilóval nehezebb.

Annyi ideje piacon van a 159-es, hogy már kiderült volna, ha komoly baja lenne. De nem derült ki semmi. Ámbár az akadó váltó nem tetszett, mint ahogy a jobb első fejtámla lelógó szövetkárpitja sem mutatott valami szépen. Nem a huzat kapcsolódott ki, nem egy gomb tört le, hanem megadta magát a varrás, a szövet meg lefittyedt.

2.4 JTDm

Az apró „m” betű jelentése multijet, vagyis többlövetű. Egy befecskendezési ütem alatt a multijet több üzemanyagot fecskendez, ettől lágyabb a robbanás, csendesebb a dízel. Nem akkora szám ez, mint ahogy hangzik, az összes második generációs common rail dízelmotor így tüzel.

Amiben az öthengeres Alfa-dízelmotor szenzációs, az a hangja. Agresszíven morog, dühöngve ordít, vagy csak szelíden fújtat. Nem kell kalimpálni az akadozó váltóval, az öthengeres dízel a pincétől a padlásig húz, ahogy mondani szokás.

A 200 lóerő nem tűnik nagyon soknak, de a 400 Nm megadja a kellő magabiztosságot. Hozzá a remek kormány és futómű. Jó vezetni, kár tagadni.
Takarékosságával nem ejt ámulatba. A BMW duplaturbós 335d-je 286 lóereje ellenére 8,8 gázolajat kér 100 kilométerre, az Alfa pontosan egy literrel fogyaszt többet.

Próbára vele

Ajánlom a 159-est azoknak, akik szeretik az Alfákat. Nekik ugyan nem kell ajánlani, de azért hadd biztosítsam őket szándékuk helyességéről. Azoknak is ajánlom, akik nem az Alfákat szeretik, hanem a vezetést. Adjanak egy esélyt, hátha útközben megjön a szerelem.

Dízelt vegyenek, benzinmotorral ne is kísérletezzenek. Ha 2,4 JTD nem fér a büdzsébe, vegyék fel a hangját, és az 1,9 JTD CD-lejátszójából egyfolytában az szóljon! Pénz bőven kell az autóra. Az Alfa prémiummárkaként keményen fogalmazza árait, szemrebbenés nélkül 10 milliót kér ezért a kombiért.

vezess.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik