Nyerj egy frekvenciapályázatot, és indíts rádiót – ezt az évtizedes receptet vágta sutba Liszkay Gábor médiabirodalma, amikor a múlt év végén bevásárolta magát egy start előtt álló fővárosi körzeti adóba. Tavasszal el is indul a fiatalabbakra fókuszáló, konzervatív hír- és szolgáltatáscentrikus Lánchíd Rádió Budapest.
Az Országos Rádió és Televízió Testület szeptember közepén osztott ki két, egy ideje nem használt budapesti körzeti frekvenciát. A 99,5 MHz egykoron a MIÉP-közeli Pannon Rádióé volt. A frekvenciát most a Start Média Kft. kapta meg. A korábban a Rádió1 által visszaadott 100,3 MHz a Lánchíd Konzorciumé lett. Tegyük hozzá: orrhosszal. A holtversenyhez közeli állást az döntötte el a Lánchíd javára, hogy míg a másik hat induló egy-egy pontot kapott tapasztalatára és műsortervére, addig a későbbi győztes kettőt, illetve ötöt.
Gyorsan ad
Újrahasznosítás
Mindkét szeptemberben kiosztott frekvenciát idő előtt kellett meghirdetnie a médiahatóságnak: a pannon Rádió műsorszolgáltatási szerződését 2004 tavaszán, a sorozatos szabálytalanságok – például párhuzamos adások – mellett a több tízmilliós műsorszolgáltatásidíj-tartozása miatt mondta fel a médiahatóság. A Rádió1 nemrégiben azért adta vissza frekvenciáját, mert a pályázati kiírásban szereplőnél kevesebb embert értek csak el azon; helyette kapta meg a most is használt 103,9-es tartományt.
Van pénz
De hogy kikkel, azt ma még nem világos: az új adóról egyelőre annyit tudni, hogy vezetője a posztért a Magyar Rádió Vasárnapi újságának főszerkesztői székét feladó Belénessy Csaba. – „A stúdió épül, a technikát már kiválasztottuk, a törzskart már válogatjuk” – ad helyzetképet a több évtizedet a közszolgálatban átrádiózó, -tévéző vezető. Arról azonban, hogy mibe kerül az indítás, csak annyit mond, a Magyar Nemzet és a Hír TV stabil gazdasági háttere garantálja, hogy lesz elegendő pénz rá. Szavai szerint azzal számolnak, hogy két év múlva már nullszaldósok lesznek, az első év végére pedig szeretnének a fővárosban olyan „meghatározó” rádió lenni, mint a Kossuth, az Info vagy a Klub.
A negyven belsős mellett ugyanennyi külsőst verbuválnak, elsősorban a tulajdonosi kör másik két médiumának munkatársai közül: akár úgy, hogy saját műsort kapnak a bedolgozók, akár úgy, hogy egy-egy anyagot két helyre is elsütnek – mondja a főszerkesztő.
– Ma nem látok olyan adót, amely kiszolgálná 18 és 49 éves kor közötti budapesti polgárok helyihírigényét – magyarázza Belénessy, hol a piaci rés, amit megcéloztak. A műsoridő közel egyharmadát adó zenében „ugyanúgy helyet kap Mozart, mint Bryan Adams”, a hazai ráiópalettán pedig minden bizonnyal unikum lesz majd külön rock-, jazz-, komoly- és népzenei, valamint „mulatós” kívánságműsoruk.
Életvitelben és politikai világlátásban is konzervatív, de semmiképpen nem ideologikus műsort és gyorsreagálású – naponta harmincszor megszólaló – hír- vagy krónika-blokkot, három háttérmagazint, no és a konkurenciáénál alacsonyabb ingerküszöböt ígér. – Nálunk az is breaking news lesz, ha a Szabadság híd bedugul – hoz egy példát a főszerkesztő.