Üzleti tippek

Stratégiát váltott a Juventus

Drasztikusan csökkent a bundabotrány miatt a másodosztályba visszasorolt Juventus FC szponzori és hirdetői bevétele. A csapat menedzsmentje új marketingstratégiát dolgozott ki.

A Juventus igazgatótanácsának november közepén kiadott közleménye szerint jelentősen, 18 millió euróval esett vissza a klub üzleti bevétele az idei szezon első negyedévében az előző bajnokság hasonló időszakához képest. Mivel a bundabotrány miatt a nézők és a támogatók is elpártoltak a csapattól, radikálisan csökkent a jegyértékesítésből befolyt összeg, és jelentősen, 60 százalékkal gyengült a szponzori és hirdetői támogatottság. A klub összbevétele csak a játékos-eladásoknak köszönhetően nőtt. A jövőbeli kilátások sem túl biztatóak. Az idei teljes szezonban összesen 85–90 millió eurós lehet a bevételkiesés, amelyben nagy szerepet játszik, hogy a Bajnokok Ligájában sem indulhatott el a csapat.

„Hirtelen halál”

Tudta-e?


Saját tévécsatornát indított november 1-jén a torinói klub. A Juventus Channel havi 8 euróért fizethető elő. Olaszországban a Juventuson kívül az AC Milan, az Inter és az AS Roma működtet fizetős csatornát.

A labdarúgás és a nagy sportesemények támogatói általában a szerződéseikben külön pontokban igyekeznek csökkenteni a szponzorációs kockázatokat. Megpróbálják elkerülni az előre nem látható eseményekből (sérülés, eredménytelenség) fakadó veszteségeket. Az elmúlt években a nem várt természeti csapásokkal vagy éppen a terrorista-támadásokkal kapcsolatos szabályozások is bekerültek a kontraktusokba. A bundabotránnyal, és ennek egyik lehetséges következményével, a másodosztályba való száműzéssel azonban a támogatói megállapodások túlnyomó többsége eddig nem számolt. A Juventus szerződéseiben sem volt krízismenedzsment az ilyen típusú károkra.

A csapat mindenesetre továbbra is meg akarta tartani a szponzorait. A bundabotrány negatív hatásaitól rettegő támogatók viszont menekülni próbáltak a nehézségek elől, menteni kívánták befektetett pénzüket. Ugyanakkor persze nem szívesen mondtak volna le a szurkolótáborról.

A kirobbant botrány miatt több szponzor reakciója azonnal egyértelmű volt: két nagy támogató, köztük egy biztosító elhagyta a klubot a hatalmas presztízsveszteség miatt. Akadtak viszont olyanok is, akik a korábbi évek sikeres együttműködésére, valamint a Juventusban rejlő lehetőségekre tekintettel megújították, illetve újratárgyalták a szerződéseket. Sőt, voltak olyanok is, főleg a szponzori rendszer második, harmadik sorába tartozó kisebb partnerek között, akik egyáltalán nem változtattak az együttműködésen.

A klub és a főtámogatók között minden eddiginél intenzívebb tárgyalássorozat kezdődött. Romy Gui, a Juventus marketing- és értékesítési igazgatója a megbeszélésekkel kapcsolatban azt hangsúlyozta: a nyári hónapok átvészelését részben a Juve szponzori megállapodásait kezelő négyfős csapatnak köszönhették. Szakembereik ugyanis kifejezetten jó munkakapcsolatban vannak a támogatók képviselőivel. A vezető szerint komoly problémát jelentett, hogy a tárgyalásokkor egyáltalán nem lehetett tudni, milyen szponzori teljesítéseket tud vállalni a klub a partnerei felé. A rendelkezésre álló rövid idő alatt ugyanis sem a tévénézői, sem pedig a szurkolói reagálásokat nem tudták felmérni. Ugyanakkor több évre szóló, a sporteredmények függvényében számos opciót is tartalmazó megállapodást akartak minden szponzorral megkötni. Ebben az üzleti bizonytalanságban egyébként a két kiemelt támogató közül a Nike újratárgyalta az együttműködését, a Tamoil pedig jelentősen csökkentette a büdzsét, jelezve, hogy új szerződést akar.

Új taktika

A korábban kifejezetten sikeresnek, ugyanakkor arrogáns üzleti partnernek számító klub a szponzorok megtartása miatt kénytelen volt jelentősen megváltoztatni stratégiáját és magatartását. Romy Gui jelezte, barátságosabb hangvételű, mindkét fél céljait szem előtt tartó lesz a hozzáállásuk a jövőben; és részben ennek segítségével is új, határozott elképzeléseket tartalmazó üzleti imázst szeretnék kialakítani. Az Európai Szponzorációs Szövetség (ESA) novemberi brüsszeli konferenciáján a marketingvezető négy kulcsfeladatot is megjelölt a jövőre vonatkozóan. Mint mondta: a mostani különösen nehéz helyzetben is hűnek kell maradniuk a klub hagyományaihoz, és meg kell őrizniük annak örökségét. A vezető a csapat üzleti tevékenységét áttekinthetőbbé tenné, és az eddiginél lényegesen nagyobb figyelmet fordítana a szurkolók kiszolgálására.

A nézőkért játszanak

Kiemelkedően fontos feladattá vált a felsoroltak közül a szurkolókkal való kapcsolat javítása. Az otthoni mérkőzésekre kilátogatók gyér száma ugyanis az egyik legsúlyosabb problémája a Juventusnak. Ha a csapat a helyi közönséget nem képes „megnyerni magának”, a klub támogatói sem tudnak közvetlen kapcsolatot kialakítani velük. Márpedig a szponzorációnak ez az egyik, persze nem egyedüli, mozgatórugója. A Juventus rajongóinak száma már a kizárást megelőzően is jócskán megfogyatkozott. A csapat meccseire alig 30 ezren mennek ki. A Juventus vezetése újabban úgy próbálja megnyerni a torinói focirajongókat, hogy a korábbi stadionjukban, az Olympic Stadiumban, annak gazdag történetére alapozva, különféle szórakoztató programokat szerveznek. A torinói téli olimpia előtt 30 millió euróért felújított, 27ezer fedett ülőhellyel rendelkező aréna kiváló terepet nyújt a mérkőzéseket megelőző/követő klubeseményeknek. Ezenkívül az új bajnoki szezonra szóló bérletértékesítésben maguk a játékosok is aktívan részt vettek. Ezzel is jelezve a szurkolóknak, igencsak szüksége van a klubnak rájuk.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik