Üzleti tippek

Stratégiát váltott a Juventus

admin
admin

2006. 11. 29. 00:00

Drasztikusan csökkent a bundabotrány miatt a másodosztályba visszasorolt Juventus FC szponzori és hirdetői bevétele. A csapat menedzsmentje új marketingstratégiát dolgozott ki.

A Juventus igazgatótanácsának november közepén kiadott közleménye szerint jelentősen, 18 millió euróval esett vissza a klub üzleti bevétele az idei szezon első negyedévében az előző bajnokság hasonló időszakához képest. Mivel a bundabotrány miatt a nézők és a támogatók is elpártoltak a csapattól, radikálisan csökkent a jegyértékesítésből befolyt összeg, és jelentősen, 60 százalékkal gyengült a szponzori és hirdetői támogatottság. A klub összbevétele csak a játékos-eladásoknak köszönhetően nőtt. A jövőbeli kilátások sem túl biztatóak. Az idei teljes szezonban összesen 85–90 millió eurós lehet a bevételkiesés, amelyben nagy szerepet játszik, hogy a Bajnokok Ligájában sem indulhatott el a csapat.

„Hirtelen halál”

Tudta-e?


Saját tévécsatornát indított november 1-jén a torinói klub. A Juventus Channel havi 8 euróért fizethető elő. Olaszországban a Juventuson kívül az AC Milan, az Inter és az AS Roma működtet fizetős csatornát.

A labdarúgás és a nagy sportesemények támogatói általában a szerződéseikben külön pontokban igyekeznek csökkenteni a szponzorációs kockázatokat. Megpróbálják elkerülni az előre nem látható eseményekből (sérülés, eredménytelenség) fakadó veszteségeket. Az elmúlt években a nem várt természeti csapásokkal vagy éppen a terrorista-támadásokkal kapcsolatos szabályozások is bekerültek a kontraktusokba. A bundabotránnyal, és ennek egyik lehetséges következményével, a másodosztályba való száműzéssel azonban a támogatói megállapodások túlnyomó többsége eddig nem számolt. A Juventus szerződéseiben sem volt krízismenedzsment az ilyen típusú károkra.

A csapat mindenesetre továbbra is meg akarta tartani a szponzorait. A bundabotrány negatív hatásaitól rettegő támogatók viszont menekülni próbáltak a nehézségek elől, menteni kívánták befektetett pénzüket. Ugyanakkor persze nem szívesen mondtak volna le a szurkolótáborról.

A kirobbant botrány miatt több szponzor reakciója azonnal egyértelmű volt: két nagy támogató, köztük egy biztosító elhagyta a klubot a hatalmas presztízsveszteség miatt. Akadtak viszont olyanok is, akik a korábbi évek sikeres együttműködésére, valamint a Juventusban rejlő lehetőségekre tekintettel megújították, illetve újratárgyalták a szerződéseket. Sőt, voltak olyanok is, főleg a szponzori rendszer második, harmadik sorába tartozó kisebb partnerek között, akik egyáltalán nem változtattak az együttműködésen.

A klub és a főtámogatók között minden eddiginél intenzívebb tárgyalássorozat kezdődött. Romy Gui, a Juventus marketing- és értékesítési igazgatója a megbeszélésekkel kapcsolatban azt hangsúlyozta: a nyári hónapok átvészelését részben a Juve szponzori megállapodásait kezelő négyfős csapatnak köszönhették. Szakembereik ugyanis kifejezetten jó munkakapcsolatban vannak a támogatók képviselőivel. A vezető szerint komoly problémát jelentett, hogy a tárgyalásokkor egyáltalán nem lehetett tudni, milyen szponzori teljesítéseket tud vállalni a klub a partnerei felé. A rendelkezésre álló rövid idő alatt ugyanis sem a tévénézői, sem pedig a szurkolói reagálásokat nem tudták felmérni. Ugyanakkor több évre szóló, a sporteredmények függvényében számos opciót is tartalmazó megállapodást akartak minden szponzorral megkötni. Ebben az üzleti bizonytalanságban egyébként a két kiemelt támogató közül a Nike újratárgyalta az együttműködését, a Tamoil pedig jelentősen csökkentette a büdzsét, jelezve, hogy új szerződést akar.

Új taktika

A korábban kifejezetten sikeresnek, ugyanakkor arrogáns üzleti partnernek számító klub a szponzorok megtartása miatt kénytelen volt jelentősen megváltoztatni stratégiáját és magatartását. Romy Gui jelezte, barátságosabb hangvételű, mindkét fél céljait szem előtt tartó lesz a hozzáállásuk a jövőben; és részben ennek segítségével is új, határozott elképzeléseket tartalmazó üzleti imázst szeretnék kialakítani. Az Európai Szponzorációs Szövetség (ESA) novemberi brüsszeli konferenciáján a marketingvezető négy kulcsfeladatot is megjelölt a jövőre vonatkozóan. Mint mondta: a mostani különösen nehéz helyzetben is hűnek kell maradniuk a klub hagyományaihoz, és meg kell őrizniük annak örökségét. A vezető a csapat üzleti tevékenységét áttekinthetőbbé tenné, és az eddiginél lényegesen nagyobb figyelmet fordítana a szurkolók kiszolgálására.

A nézőkért játszanak

Kiemelkedően fontos feladattá vált a felsoroltak közül a szurkolókkal való kapcsolat javítása. Az otthoni mérkőzésekre kilátogatók gyér száma ugyanis az egyik legsúlyosabb problémája a Juventusnak. Ha a csapat a helyi közönséget nem képes „megnyerni magának”, a klub támogatói sem tudnak közvetlen kapcsolatot kialakítani velük. Márpedig a szponzorációnak ez az egyik, persze nem egyedüli, mozgatórugója. A Juventus rajongóinak száma már a kizárást megelőzően is jócskán megfogyatkozott. A csapat meccseire alig 30 ezren mennek ki. A Juventus vezetése újabban úgy próbálja megnyerni a torinói focirajongókat, hogy a korábbi stadionjukban, az Olympic Stadiumban, annak gazdag történetére alapozva, különféle szórakoztató programokat szerveznek. A torinói téli olimpia előtt 30 millió euróért felújított, 27ezer fedett ülőhellyel rendelkező aréna kiváló terepet nyújt a mérkőzéseket megelőző/követő klubeseményeknek. Ezenkívül az új bajnoki szezonra szóló bérletértékesítésben maguk a játékosok is aktívan részt vettek. Ezzel is jelezve a szurkolóknak, igencsak szüksége van a klubnak rájuk.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.