A mindennapi munkahelyi és internetes közösségi tevékenység része lett az érdekes oldalak, képek, videók továbbítása. Nem véletlen, hogy a marketing új csodafegyverre akadt ebben a jelenségben.
Az idei Cannes-i Reklámfesztivál külön szekciót szentelt a vírusmarketing-nevezéseknek. A rengeteg, ebben a kategóriában kiosztott díj azt jelzi: ahogy annak idején a rádió, a tévé, úgy napjainkban a szélessávú internet elterjedése segít a hirdetőkön, hogy üzeneteiknek minél hatékonyabb csatornát találjanak.
A vírusmarketing-sztori hat évvel ezelőtt kezdődött. Ed Robinson, 10 000 dollárért egy humoros videót készített, amelyhez csatolta cége webcímét, majd a produktumot továbbküldte öt barátjának, és megvárta, hogy egyedülálló kísérlete hogyan sül el. A többi már történelem: a hét végén 60 000-en látták a szpotot, amely vírusként terjedt a neten. Három hónapon belül pedig Robinson site-ja elérte az 500 000-es egyedi látogatottságot. Robinson teóriája a jelenségre egyértelmű volt: szórakoztatni a közönséget, hogy kíváncsiak legyenek az üzenetedre.
A vírusmarketingnél kiemelkedően fontos, hogy érdekes legyen, hiszen ekkor küldik tovább, terjesztik a tartalmakat. Lényeges, hogy ne tűnjön bújtatott reklámnak, legyen őszinte. Ez felveti azt is, hogy feketén-fehéren ki kell derülnie, ki készíttette. Jellemző rá, hogy élettartama nem tervezhető annyira pontosan, mint a hagyományosé, és elképzelhető az is, hogy a legszánalmasabb minőséget felmutató videó „üt” a legnagyobbat.
Közösségben az erő
A közösségi portálok új generációja a vírusmarketing elterjesztésének egyik fontos színtere lett. A Myspace vagy itthon az iWiW térhódítása serkentően hat a videótartalmak tovább- és elterjedésére. A jelenség neve is innen származik, hiszen a felhasználók úgy osztják meg egymással ezeket a legtöbbször humoros fájlokat, mint betegek a vírusokat. Az iwiw.hu páratlanul népszerűségnek örvend hazánkban, amit jól mutat az is, hogy a hazai legnagyobb távközlési cég egymilliárd forintért vette meg magyar tulajdonosaitól az oldalt.
Sikersztori
Az első nagyobb hazai vírusmarketing jelenségre ékes példa az Uhrin Benedek Fan Club. Az éltes öregember addigi eldugott, kerületi tévére száműzött produkciója úgy jelent meg az interneten, mint „coolság”, egy magyar antisztár felemelkedése. Uhrin Benedeket, a „Van nekem egy kiskutyám” szerzőjét és előadóját Mesterként kezdték el titulálni, és a Sziget fesztiválon tomboló sikert aratott. Az Uhrin Benedek Fan Club mögött nem állt komoly befektetői kör, csak az internetes közösségteremtés hozta felszínre.
A verhetetlen
A vírusmarketing igazi idejét azonban a YouTube hozta el.
Talán hihetetlennek tűnik, de a YouTube még egyéves sincs. Három PayPal-alkalmazott alapította, majd a tőkeemelések eredményeképpen ez a tényleg garázsból induló vállalkozás az internet jelenleg leggyorsabb ütemben bővülő oldala lett. A rendszeren több mint 100 millió videó kering, és ez a szám naponta 65 ezer új darabbal bővül.
A YouTube vonzerejét, akárcsak a világháló sok sikeres oldalánál, az ingyenesség és a szabadság adja. Rövid regisztráció után bármilyen tartalmat fel lehet tölteni rá. A YouTube-on jelent meg a magyarellenes-zászlóégetős film, de ugyanott terjed a magyar miniszterelnököt nem éppen hízelgő színben feltüntető összevágás is. A vírusmarketinggel terjesztett tartalmak nemcsak videók és képek lehetnek, hanem bármi, ami továbbküldésre érdemesnek találtatik. A Crispin, Porter+Bogusky, miami székhelyű reklámügynökség idén is tarolt Cannes-ban. A Volkswagen számára készített interaktív honlapon a felhasználó összeállíthatott egy tetszőleges Golfot – majd az így előállt autót rögtön menet közben is láthatta.
Nagy Márton: Fikázódni könnyű, alkotni nehéz
Előadást tartott a magyar gazdaságpolitika vezetője.