Üzleti tippek

Üzletemberek a fedélzeten

Elfogadott társasági esemény a honi üzleti életben a tengeri vitorlázás. Az FCM Consulting három évvel ezelőtt elindított céges versenyének sikere is ezt mutatja.

Meghatározó szereplő


Az FMC-t 2002 decemberében négy magyar magánszemély alapította, korábban nemzetközi vezetési tanácsadó vállalatok vezető beosztású munkatársaiként tettek szert szakmai tekintélyre. Az alapításkor 24 tapasztalt tanácsadó csatlakozott a céghez. Az elmúlt több mint három év során az FMC meghatározó szereplője lett a magyarországi tanácsadói és informatikai piacnak. Munkatársainak száma megháromszorozódott, 2005-ös árbevétele meghaladta a 2,7 milliárd forintot.

Vannak sportágak, amelyeknek nem csak a teljesítmény és a hozzá kapcsolódó közönségigény adhat üzleti értéket. Az elmúlt néhány évben az üzleti sportok közé a hagyományos tenisz mellé nálunk is szorosan felzárkózott a vitorlázás. Mondhatni, a honi üzleti életben szinte már kötelező társasági esemény lett.

Ez a sportág több szempontból is különösen alkalmas a presztízssport szerepének betöltésére. Egyrészt a hajók és a felszerelési tárgyak, öltözékek meglehetősen drágák, különösen a tengeri ágazatban, ahol az utazás és egy csomó járulékos költség is hozzájön az előbbiekhez, tehát alkalmas az üzleti élet megkívánta exkluzivitás megteremtéséhez. Másfelől a vitorlázás csapatépítő tréningek kiegészítő terepe lehet, ahol a csúcsmenedzserektől a középvezetőkön át az egyszerű partnerig mindenki egyként feszülhet a köteleknek, s átérezheti, milyen érzés, ha a cég hajója röpül a szelek szárnyán.

Cégek versenye

Idén ősszel immár negyedszer rajtol el a 2003-ban hagyományteremtő szándékkal életre hívott FMC Kupa mezőnye. Homola Szabolcs, az FMC Consulting alapító partnere meséli: annak idején gyakorlatilag teljesen „tudatlanul”, teljes naivitással vágtak bele a „céges vitorlásverseny” szervezésébe. Az ötlet onnan jött, hogy ő a cégalapítással közel egy időben vett részt egy adriai túrán, s ráérzett a fedélzeti csapatmunka és az emberi kapcsolatokat középpontba állító tanácsadói tevékenység rokon vonásaira.
– Három év tapasztalatával a hátunk mögött azt mondhatom, hogy „bejöttek” a számításaink. Minden évben 13–16 hajó, s velük 100–140 fős legénység vesz részt a versenyen.
– Kezdetben voltak olyan negatív hangok, hogy komolytalan egy ilyen vállalati verseny.
– Az elmúlt három évben a verseny megtalálta a helyét valahol félúton a profi regatták és a kényelmes túravitorlázások között. A résztvevők is ilyen jellegű versenyt igényelnek, hiszen itt nem profik vitorláznak, nincs értelme túl erős útvonalat kijelölni. Ugyanakkor, aki az üzleti életben megszokta a pörgést és a teljesítménykényszert, nem érzi jól magát egy kényelmes, tét nélküli hajózgatáson. Igénylik a versengést, ami egyébként, vállalati hajókról lévén szó, a csapatépítést is szolgálja. A „vitorlás szakmai” felügyeletet a hazai szövetség egyik vezetője, a nemzetközi szinten is elismert sportdiplomata Wossala György látja el, aki a kezdetektől a zsűri elnöke.

Magyar tengeri flotta

Az elmúlt évben a horvát Adriára kiadott hajózási engedélyek alapján a legdinamikusabb fejlődést a szlovák, a lengyel és a magyar hajós élet mutatja – mondja Marin Skenderovic, a Horvát Idegenforgalmi Közösség képviselője. A kiugró százalékos növekmény persze jórészt az alacsony bázisból adódik, hiszen a tavalyi 859 magyar hajózási engedéllyel szemben a németek 17 423-at, az olaszok 14 676-ot, az osztrákok 7815-öt váltottak ki. A magyarok jelenléte a horvát felségvizeken nagyjából a brit hajósokéhoz mérhető.


Veszélyes sport

– Azért a vitorlázás veszélyes sport, különösen a tengeren. Tavaly egy másik magyar vonatkozású regattán tragédia is történt.
– Két éve nálunk is volt baleset, szerencsére senki sem sérült meg. Éppen emiatt is nagyon vigyázunk, mert a hajókon nem professzionális vitorlázók hajóznak. Egyrészt, ha kell, adunk kapitányt, másfelől a cégek saját vizsgázott kapitányainak „minőségbiztosítására” is ügyelünk. A mezőnyt orvossal kiegészített szárazföldi stáb, két vitorlás zsűrihajó és a horvát vízi mentőszolgálat motoros mentőhajója kíséri.
– Ez a verseny korántsem szorítkozik csupán a vízre…
– Különféle szárazföldi programokkal színesítjük a mezőny kikötői életét. Emellett az útvonal kiválasztásánál is arra törekszünk, hogy beiktassunk olyan kis, romantikus szigeteket az útitervbe, amelyek autóval nem elérhetőek. A mezőny többségét az évről évre visszatérő hajóegységek alkotják. Örömmel tapasztaljuk, hogy kialakult egyfajta csapatközi együttműködés, s a különböző cégeknél dolgozó partnereink már várják ezt a napi üzleti kapcsolatnál kötetlenebb találkozási lehetőséget.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik