Szemrevaló árak
Egy jó minőségű, márkás napszemüveg mintegy 10 ezer forintba kerül. Egy-egy különleges Chanel- vagy Dior-modellért már 60–80 ezer forintot kérnek a szaküzletekben, a Bvlgari márkának az a darabja, amelyet az idei Oscar-díj átadáson Sharon Stone is viselt, mintegy 150 ezer forint. Hazai üzletben láttunk 590 ezer forintért kínált, Silhouette márkájú napszemüveget is – 24 karátos aranykerettel.
Ibolyántúli bonyodalmak
Vásárláskor tartsuk szem előtt a praktikumot, ne csak az aktuális trendet kövessük. Hiába veszünk szélvédő nagyságú, divatos okulárét, ha mögötte a szemünk hamar kifárad. Gond, hogy a napsugarak egy része az egészségre káros, úgynevezett UV-tartományba tartozik, ezért olyat válasszunk, amely képes kiszűrni ezeket a sugarakat.
Napszemüveget is olyan szaküzletben vásároljunk, amely garanciát vállal. Még akkor is, ha az utcán vagy valamelyik hipermarketben nagyon trendi, ráadásul roppant olcsó darabot találunk. Hiába ragasztották rá ugyanis a matricát, hogy 100 százalékban UV-szűrős, mert arra csak jó minőségű, anyagárban is legalább 600–1000 forintos lencse képes. „Ha ezt az összeget alig meghaladó áron kínálnak komplett darabot, biztosak lehetünk abban, hogy nem megfelelő – állítja Szabó Szabolcs, a többek között napszemüvegek kis- és nagykereskedelmével foglalkozó Sz+Sz International Kft ügyvezetője. – A sötét lencse hiába csökkenti a fényt, ha a kisebb fényerő hatására kitáguló pupillán keresztül az UV sugarakat akadálytalanul átengedi.”
További gond, hogy ha a szemüveg megszűri is az UV-sugarakat, nem mindegy, hogy milyen tartományban. Az optikai üzletben a képzett eladók annak megfelelően tudnak modellt kínálni, hogy magas hegyekben vagy főként a pesti utcán akarjuk-e viselni, esetleg sportoláshoz van rá szükségünk.
Tengerparton a vízről tükröződő éles, vakító fény, vezetés közben a vizes aszfalt csillogása zavarja a szemet. Ilyen esetekben ajánlatos polarizáló lencse viselése, mert kiszűri a horizontális fényt, ami ezáltal nem vakít. Vezetés vagy sportolás közben a szokásosnál is nagyobb biztonságot nyújtanak a törésálló napszemüvegek, hasznos hozzáadott érték a karcolás elleni bevonat.
A lencseárnyalatok palettája széles. A kontrasztokat erősítő sárga a biciklizéshez való, a barna, a zöld és a szürke mindennapos kültéri használatra, míg a lila legfeljebb különleges színével hívja fel magára a figyelmet.
Kristályok, strasszok, egyéb díszek
Mágnessel tapad
Az optikai szemüveget viselőknek sem kell napszemüveg nélkül maradniuk. Speciális optikai keretet ajánlatos választaniuk, amelyhez középen híddal összefogott, szár nélküli két napszemüveglencse tartozik. Amennyiben szükség van az előtétre is, a szemüvegkeret két szárán, láthatatlanul elhelyezet mágnesekhez csatlakoztathatók a napszemüveg-előtét ugyancsak rejtve maradó mágnesei.
A trendi fiatal menedzserek figyelmét főként a Retro vagy a Lombardi műanyag keretes, színes lencsés modelljei keltik fel. A D&G a legújabb olasz divatirányzatot követő extrém kollekciót, igazán „bevállalós” modelleket kínál. „Messziről felismerhető díszítés jellemzi, a két betűt apró kis szegecsekkel rakják ki” – mondja Török Ildikó, a World Optik területi képviselője. A hippi korszak utáni időszakra emlékeztető nagy keretes, szinte a fél arcot takaró napszemüvegek a tavalyihoz hasonlóan ezen a nyáron is nagyon keresettek.
A legalább négy–öt modellt felváltva hordó üzletasszonyok szívesen viselnek keret nélküli, panorámalencsés darabokat. Idén a luxust és eleganciát képviselő Bvlgari Virág kollekciójának szárait az ékszer jelleget kölcsönző Swarowski-kristályokkal díszítik. A kristályok, strasszok használata egyébként is őrülten divatos. A Chanel legújabb kollekciójának üde színfoltja a márkajelek megújítása és alternatív felhasználása. A már megszokott logó mellett megjelentek a márkára jellemző egyéb szimbólumok, például a káróminta, a gyöngy, a Chanel felirat.
Az exkluzív minőséget képviselik a menedzsereknek, üzletasszonyoknak ajánlható Prada és Versace márkák is. Az előbbi külön a sportrajongóknak is készít szemre valókat, míg klasszikus modelljei egy részén a szárakat fehér betét díszíti. Ferragamo igazán elegáns, öltönyhöz vagy kosztümhöz illő modelleket vonultat fel.
A Boss a konzervatív férfinapszemüvegek vezető márkája, de Armani és a Ray Ban is kínál klasszikus modelleket. Középkorú uraknak fémkeretes, keskeny szárú napszemüvegeket ajánlanak, hagyományos téglalap alakú lencsével.
Mutasd meg a tekinteted!
Étterem teraszán elköltött öltönyös vagy kosztümös üzleti ebédhez disszonáns viselet egy színes, sportos darab. Amikor partnerünk megérkezik, köszöntésekor vegyük le a napszemüvegünket, hogy egymás szemébe nézhessünk. A szabad téren folytatott megbeszélés során egyébként magunkon tarthatjuk, de erre kérjünk engedélyt a másik féltől.
Kerüljük a tükrös bevonatú szemre valót, mert üzletfelünk magát látja benne, ami meglehetősen zavaró lehet számára. Nem szerencsés, ha egy üzletember a megbeszélés során fekete keretes, fekete lencséjű, fejhez tapadó modell mögé rejtőzik, mert maffiózóra emlékeztethet.
Kora nyár van, de most sem késő napszemüvegeket választanunk, amelyeket a következő évi újdonságok megjelenéséig viselhetünk. Érdemes többféle modellt beszerezni. Akármelyik mellett döntünk, alaposan „szemrevételezzük” a kínálatot, mert nemcsak a divatnak áldozunk, hanem szemünk védelmére is.