Ártábla
Alapár (forint)
7 595 000
Konkurensek (forint)
Audi A4 2.0 TDI 140 LE: 8 135 200
BMW 320d 163 LE: 8 425 000
Mercedes C220 CDI 150 LE: 9 042 000
Saab 93 1.9 TiD Linear SP 150 LE: 7 697 500
Volvo S40 2.0D Kinetic 136 LE: 6 830 000
Aztán jött a hideg zuhany: az Alfa megbolondult. A szívbe markoló hangállat 3,2 literes motor helyébe a GM hasonló méretű V6-osát teszi. Ezzel párhuzamosan agresszív minőségpolitikába kezd, olasz fejjel elindul a német precizitás irányába. Az alfásokat már-már kerülgette a sikítófrász. Joggal tartottak attól, hogy egy újabb balul sikerült Fiat Stilo-reinkarnáció jön létre, ezúttal az Alfánál. Golfot utánzó olasz autó ocsmány formában, de jól felszerelve és drágán – ebbe a Fiat majdnem belehalt.
Nincs szükség hókuszpókuszra
Nem így lett. Gyönyörű autó kapta a legendás nevet. (1951-ben Tipo 159 névvel illették az Alfa nyitott versenyautóját, amelyet egy bivalyerős, 1,5 literes, kompresszoros benzinmotor hajtott.)
Karakteres a forma, egyszerre látom benne az elődöt és a jövőt. Giugiaro közreműködésével, de az Alfa házi csapata rajzolta. Látszik rajta, hogy „Gyuri bácsi” időnként keményen beleszólt, nem hagyta, hogy „híg” autó szülessen a neve alatt.
Akik a Clio RS-ről és az Opel Astra OPC-ről írják, hogy agresszív fellépésű, látták-e már szemből az Alfa 159-est? Tessék csak megnézni! Ez az arc, amit minden reggel szeretnék látni a tükörben. Mint James Bond, kemény fellépésű, bomlanak utána a nők. Azzal a különbséggel, hogy a 159-es után a férfiak is bomlanak.
A 156-osnál Walter de Silva bedobta a nagy trükköt, a hátsó ajtók kilincseit elrejtette a karosszériában. Aztán átment a Seathoz, ott is elsütötte az ötletet. A 159-esnek nincs is szüksége erre a hókuszpókuszra, hosszabb is az elődnél (bő 20 centivel), nem is állna jól neki a kilincs nélküli kupésítás.
Hely a csomagnak, hely az utasnak
A szériafelszereltség fontosabb tételei
Légzsák a vezetőnél, az első utasnál, oldallégzsákok, függönylégzsákok, térdlégzsák a vezetőnél
Blokkolásgátló
Elektronikus kulcs
Elektromosan állítható, fűthető tükrök
Elektromos első és hátsó ablakemelők
Kétzónás légkondicionáló
Fedélzeti számítógép
CD-s rádió
A 159-es éppen olyan méltóságteljes és gyönyörű, ahogy egy Alfától elvárható. A velúrkárpit, a hamuszürke műanyag, a narancsfényű világítás és a vörösben izzó műszerfal elragadó hangulatot áraszt. Hely van bőséggel, ez szokatlan érzés a 156-os után. Ez az a pont, ahol a prémium konkurensek – 3-as BMW és Audi A4 – messze lemaradnak.
Kátyúbiztos futóművel
Kedvenc Alfa-motorunkat leváltották, bár állítólag a GM-eredetű 3,2 literes V6-os sem rossz, mi most a 150 lóerős dízellel vigasztalódtunk. Persze a két autó teljesen más dimenzió, de az 1,9-es multijet (többször spriccelő) dízelnek is megvan a maga erénye. Például 150 lóerős, és alig fogyaszt 8 litert.
180-at megyünk, a fordulatszám alig lépi túl a 3000-et, a 159-es kőkeményen markolja az utat. Érzem, hogy lehetne többet is, sokkal többet. Ez a sebesség a majdnem legnagyobb Alfa számára csak bemelegítő, meg sem érzi. Ezt javarészt a minimális zajnak, másrészt az irtózatosan merev kasztninak köszönhetjük.
Nemhiába 1,5 tonna ez a dízelautó. Kell bőven vas a karosszéria szilárdságához. A futóműnél viszont igyekeztek könnyűfémet használni, mert így javítható a rugózás kényelme. A szívem szakadt meg, amikor a 156-ossal kátyúba hajtva majd kiszakadt a futómű, a 159-es ezzel szemben gyengéden huppan át az úthibákon, miközben stabilan veszi a fordulókat. Nem tudom, hogy csinálják, de az biztos, hogy az auto motor und sport is elismerő szavakkal illette a futóművet, amikor a 3-as BMW-vel hasonlították össze. Csak igazat adhatunk nekik.
Egyhetes, 1000 kilométeres teszt után merészség lenne egy autó megbízhatóságáról bármilyen kijelentéseket tenni. Azt viszont bátran állíthatom, hogy ez a valaha volt legjobb Alfa, amit vezettem. Ettől függetlenül a 159-es igazi Alfa: belegázol a lelkedbe, elcsábít és örökre magához tapaszt. Lehet neki ellenállni?
vezess.hu