Üzleti tippek

Teszt: Alfa Romeo 159 1.9 JTD

Az eddig kevéssé megbízható autókat készítő Alfából hirtelen a megbízhatóság szobra lett? A mindig a hazait pártoló német sajtó csupa jót ír az új 159-esről.

Ártábla

Alapár (forint)
7 595 000
Konkurensek (forint)
Audi A4 2.0 TDI 140 LE: 8 135 200
BMW 320d 163 LE: 8 425 000
Mercedes C220 CDI 150 LE: 9 042 000
Saab 93 1.9 TiD Linear SP 150 LE: 7 697 500
Volvo S40 2.0D Kinetic 136 LE: 6 830 000

Kígyót-békát kiabáltak a 156-osra. A német és a németet követő magyar sajtó nem győzte pocskondiázni az autót. Mondván: szűk, megbízhatatlan, sokat fogyaszt, vacakul van összerakva. Némely ponton mi is egyetértettünk ezzel, főként ami az összeszerelés minőségét és az autó szűk utasterét illeti. Azt viszont kár lenne tagadni, hogy az elmúlt években folyamatosan, érezhetően javultak az Alfák.

Aztán jött a hideg zuhany: az Alfa megbolondult. A szívbe markoló hangállat 3,2 literes motor helyébe a GM hasonló méretű V6-osát teszi. Ezzel párhuzamosan agresszív minőségpolitikába kezd, olasz fejjel elindul a német precizitás irányába. Az alfásokat már-már kerülgette a sikítófrász. Joggal tartottak attól, hogy egy újabb balul sikerült Fiat Stilo-reinkarnáció jön létre, ezúttal az Alfánál. Golfot utánzó olasz autó ocsmány formában, de jól felszerelve és drágán – ebbe a Fiat majdnem belehalt.

Nincs szükség hókuszpókuszra

Nem így lett. Gyönyörű autó kapta a legendás nevet. (1951-ben Tipo 159 névvel illették az Alfa nyitott versenyautóját, amelyet egy bivalyerős, 1,5 literes, kompresszoros benzinmotor hajtott.)
Karakteres a forma, egyszerre látom benne az elődöt és a jövőt. Giugiaro közreműködésével, de az Alfa házi csapata rajzolta. Látszik rajta, hogy „Gyuri bácsi” időnként keményen beleszólt, nem hagyta, hogy „híg” autó szülessen a neve alatt.

Akik a Clio RS-ről és az Opel Astra OPC-ről írják, hogy agresszív fellépésű, látták-e már szemből az Alfa 159-est? Tessék csak megnézni! Ez az arc, amit minden reggel szeretnék látni a tükörben. Mint James Bond, kemény fellépésű, bomlanak utána a nők. Azzal a különbséggel, hogy a 159-es után a férfiak is bomlanak.

A 156-osnál Walter de Silva bedobta a nagy trükköt, a hátsó ajtók kilincseit elrejtette a karosszériában. Aztán átment a Seathoz, ott is elsütötte az ötletet. A 159-esnek nincs is szüksége erre a hókuszpókuszra, hosszabb is az elődnél (bő 20 centivel), nem is állna jól neki a kilincs nélküli kupésítás.

Hely a csomagnak, hely az utasnak

A szériafelszereltség fontosabb tételei

Légzsák a vezetőnél, az első utasnál, oldallégzsákok, függönylégzsákok, térdlégzsák a vezetőnél
Blokkolásgátló
Elektronikus kulcs
Elektromosan állítható, fűthető tükrök
Elektromos első és hátsó ablakemelők
Kétzónás légkondicionáló
Fedélzeti számítógép
CD-s rádió

Hátulról nézve hiányolom belőle az újító szellemet. De még ennél is inkább hiányolok egy normális kapaszkodót, amit megragadva fel tudnám nyitni a csomagtérajtót. Apropó csomagtartó: 27 literrel több a hely, pontosan 405 litert tölthet ki a teljes menetfelszerelés. Ez dicséretnek látszik, pedig nem az. Csomagterével a 159-es még így is a mezőny végén kullog.

A 159-es éppen olyan méltóságteljes és gyönyörű, ahogy egy Alfától elvárható. A velúrkárpit, a hamuszürke műanyag, a narancsfényű világítás és a vörösben izzó műszerfal elragadó hangulatot áraszt. Hely van bőséggel, ez szokatlan érzés a 156-os után. Ez az a pont, ahol a prémium konkurensek – 3-as BMW és Audi A4 – messze lemaradnak.

Kátyúbiztos futóművel

Kedvenc Alfa-motorunkat leváltották, bár állítólag a GM-eredetű 3,2 literes V6-os sem rossz, mi most a 150 lóerős dízellel vigasztalódtunk. Persze a két autó teljesen más dimenzió, de az 1,9-es multijet (többször spriccelő) dízelnek is megvan a maga erénye. Például 150 lóerős, és alig fogyaszt 8 litert.

180-at megyünk, a fordulatszám alig lépi túl a 3000-et, a 159-es kőkeményen markolja az utat. Érzem, hogy lehetne többet is, sokkal többet. Ez a sebesség a majdnem legnagyobb Alfa számára csak bemelegítő, meg sem érzi. Ezt javarészt a minimális zajnak, másrészt az irtózatosan merev kasztninak köszönhetjük.

Nemhiába 1,5 tonna ez a dízelautó. Kell bőven vas a karosszéria szilárdságához. A futóműnél viszont igyekeztek könnyűfémet használni, mert így javítható a rugózás kényelme. A szívem szakadt meg, amikor a 156-ossal kátyúba hajtva majd kiszakadt a futómű, a 159-es ezzel szemben gyengéden huppan át az úthibákon, miközben stabilan veszi a fordulókat. Nem tudom, hogy csinálják, de az biztos, hogy az auto motor und sport is elismerő szavakkal illette a futóművet, amikor a 3-as BMW-vel hasonlították össze. Csak igazat adhatunk nekik.

Egyhetes, 1000 kilométeres teszt után merészség lenne egy autó megbízhatóságáról bármilyen kijelentéseket tenni. Azt viszont bátran állíthatom, hogy ez a valaha volt legjobb Alfa, amit vezettem. Ettől függetlenül a 159-es igazi Alfa: belegázol a lelkedbe, elcsábít és örökre magához tapaszt. Lehet neki ellenállni?

vezess.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik