Üzleti tippek

A felhasználói szinttől a stratégiai szintig

Pénzügyi és hr-tapasztalatokkal csöppent a számítástechnikai ágazatba, és immár egy évtizede informatikai cégek kötelékében dogozik Deme Csaba, a Microsoft Magyarország marketingigazgatója.

Deme Csaba

1993–1996: Job Személyzeti Tanácsadó Kft., tanácsadó
1996–1998: Oracle Hungary Kft., értékesítési képviselő
1998–1999: Oracle Közép- és Kelet-Európa, üzletfejlesztési és marketingmenedzser
1999–2003: Oracle Hungary Kft., értékesítési és marketingigazgató
2003–2005: Albacomp Rt., kereskedelmi- és marketingvezérigazgató-helyettes
2005-től a Microsoft Magyarország marketingigazgatója

Unott fiatalember kereste fel több mint tíz éve a Job fejvadászcéget azzal a kéréssel, hogy találjanak neki valami izgalmasabb munkát, mint amit az Oracle-nél kell végeznie. A személyzeti tanácsadó cég munkatársa, az akkor utolsó éves közgáz szakos hallgató, Deme Csaba alaposan kikérdezte a pályázót az „unalmas” munkáról, majd eltökélte, hogy ha már az illető úgyis hátat fordít a világ egyik legnagyobb szoftvergyártójának, megpályázza ő az üresen maradt pozíciót. „Nagyon érdekelt a munka, ezért mindent megmozgattam, hogy ügyfelemnek minél hamarabb jó állást találjak” – emlékszik vissza a pályakezdés kalandjaira a Microsoft marketingigazgatója. Már megvolt az új álláslehetőség az ügyfél számára, amikor nem várt fordulat következett be: a pályázó úgy döntött, mégis marad régi munkahelyén. Deme Csaba, aki ekkorra már kellőképpen beleélte magát az Oracle-nél felszabaduló állás megpályázásába, őszintén elmondta ambícióit ügyfelének, akitől cserébe azt a felebaráti biztatást kapta, hogy próbálkozzon bátran az alkalmazásokra specializált divízióban.

Az Oracle-korszak

Az Oracle-ös időszámítás előtt Deme Csaba a világ különböző pontjain járhatott iskolába. A külképviseleteken dolgozó közgazdász szülők révén gimnáziumi tanulmányait Cipruson és az Egyesült Államokban végezte, az egyetemet is itt kezdte, a New Jersey állambeli Rutgers Universityn. Később Pennsylvaniában, a Kutztown Universityn a kisvállalkozások pénzügyi menedzsmentjébe ásta bele magát, majd ezekkel az előzményekkel érkezett 1991-ben a Közgázra. Az egyetemi évek alatt a Job-nál végzett tanácsadói munkát is a tanulás részének tekinti Deme, mert mint mondja, ez idő alatt csiszolódott tárgyalási technikája, alkalma volt megismerkedni számtalan céggel és emberrel, hr-vezetőkkel és jelöltekkel egyaránt.

Miután 1996-ban saját magát levadászta az Oracle Hungarynak, eleinte a cég vállalatirányítási, döntéstámogatási rendszereinek értékesítésével foglalkozott: nagyvállalatok igazgatóit kereste fel, és mindegyiküknek elmagyarázta, hogy miről szól a kínált pénzügyi, számviteli szoftver. Két évvel később felkérték, hogy az értékesítési csapata által kialakított, Magyarországon igen jól működő üzleti modellt régiós szinten, a közép- és kelet-európai térség piacain is segítsen kifejleszteni. Üzletfejlesztési és marketingmenedzserként egyik pillanatról a másikra egy szüntelenül pörgő életvitelhez kellett alkalmazkodnia. „Átlagosan heti kétszer utaztam, gyakorlatilag Magyarország, Lengyelország, Csehország, Szlovákia és Románia közt ingáztam. Fél év elteltével a fejemben volt az egész menetrend” – enged bepillantást cseppet sem nyugalmas életébe Deme Csaba. „Jó volt megismerni más kultúrákat, más emberek gondolkodásmódját, de 1999 szeptemberében két ok miatt is úgy éreztem, hogy elég volt az utazgatásból: egyrészt ekkor már családos ember voltam, másrészt pedig beláttam, hogy úgy nehéz sikereket elérni, hogy az ember kéthetente berepül egy országba” – teszi hozzá.

Ez idő tájt volt éppen ügyvezetőváltás az Oracle Hungarynél, és az új igazgató visszahívta Demét, hogy ismét hazai ügyekkel foglalkozzon. Négy éven keresztül a cég indirekt értékesítési és marketingigazgatójaként tevékenykedett, majd 2003-ban, hét Oracle-nél eltöltött év után úgy érezte: ideje váltani.

Magyar vizeken

„Gyerekkoromban különösebben nem gondolkodtam azon, hogy mi leszek majd, ha nagy leszek, csak azt tudtam, hogy – az akkor még oly távolinak tűnő – 2000-ben valami igazgató szeretnék lenni” – emlékszik vissza Deme Csaba, akinek három évvel az ezredforduló után már a második igazgatói irodát volt alkalma birtokba venni. Mégpedig nem is akármilyet, mert 2003 márciusában az Albacompnál egyenesen kereskedelmi- és marketingvezérigazgató-helyettesként alkalmazták. Itt ismerkedett meg a szakma „hardver oldalával”, és tett szert olyan tapasztalatokra, amelyeket a szoftvergyártó Oracle-nél nem élhetett meg. „Míg a multicégek esetében az egyes folyamatok, vagy például a kereskedelmi tevékenységekre vonatkozó szabályok nagyon szigorúak, mondhatni, kőbe vannak vésve, addig a hazai vállalatok sokkal rugalmasabban tudnak reagálni az ügyfelek kéréseire” – mutat rá a két cégtípus közti egyik legmarkánsabb különbségre Deme. Az Albacompnál a HP, a Samsung és a Sun Microsystems mellett nemcsak előző cége, az Oracle lett fontos üzleti partnere, hanem a Microsoft is, amelytől tavaly ősszel azzal a felkéréssel keresték meg, hogy legyen a magyar divízió marketingigazgatója.

Asztalra Vista

„A felkérésre nem tudtam nemet mondani, hiszen biztos voltam benne, hogy a Microsoft Magyarországnál minden erőforrás rendelkezésre áll ahhoz, hogy a marketing terén a maximumot hozzuk” – indokolja döntését Deme. Az Albacompnál munkája 85 százalékát a közvetlen kereskedelmi tevékenységek irányítására fordító szakembernek egyik napról a másikra rá kellett állnia a tiszta marketingmunkára, ráadásul sok ideje nem is volt az „akklimatizálódásra”, mivel – egyebek mellett – húszfős csapatával már most gyúrnak az év végén piacra kerülő Windows Vista, illetve az Office 2007 kampányára. A részletekről sokat nem tudtunk meg, azt azonban elárulta Deme Csaba, hogy a Microsoft életében hasonlóan erős termékbevezető kampányra még nem volt példa. A kampány világszerte ugyanakkor indul, ám elemeiben lokálisan lesznek majd kisebb-nagyobb eltérések: a kreatív választékot minden országban felkínálják, ezek használata javasolt, de nem kötelező; a kampányhoz kötődő tevékenységek, események megszervezését pedig teljes mértékben a leányvállalatokra bízzák.
A Windows új verzióját, a Vistát rendkívül széles körben fogják propagálni, és a kommunikációban külön fognak szólni az üzleti, illetve a magánfelhasználókhoz. „Remélem, kevés olyan végfelhasználó lesz, aki ez év végén, illetve 2007 elején valamilyen aktivitást ne látna” – mondta Deme Csaba, majd hozzátette: a marketingtevékenység nem feltétlenül a hagyományos médiumokra fog korlátozódni.

Bill Gatesszel még nem találkozott, külföldi kollégákkal viszont annál gyakrabban, mivel a regionális értekezletek alkalmával rendszeresen együtt brainstormingolnak, azaz „próbálnak a dobozon kívül gondolkodni”. „Ilyenkor mindenki bedobja a legelvetemültebbnek hitt ötletét, amelyek egy részéről aztán kiderül, hogy akár használható is lehet. 20 százalékuk általában eljut a tesztelés fázisáig” – ad ízelítőt a Microsoft belső világából Deme. Az említett ötletelések egyikén találták például ki az Office pre-paid konstrukciót, amely hasonlóképpen fog működni, mint a telefonok esetében a kártyás feltöltés: megvásárolhatjuk a program licencét pár hónapra, majd ennek lejárta után ügyfélszolgálaton vagy automatában mindig további hozzáférést vásárolhatunk. Az ötlet egyelőre a részletes kidolgozás fázisában tart, de várható, hogy tesztelésre kerül néhány alkalmasnak tartott piacon.

„Azt szeretném, ha három év múlva úgy tekintenének az emberek a Microsoft Magyarországra, mint innovatív és véleményvezér cégre az IT iparágban; hogy el tudjuk mondani, hogy lehetőségeinkhez mérten mi is hozzájárultunk az ország fejlődéséhez” – mondja terveivel kapcsolatban Deme Csaba.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik