A magyar vállalkozások többségére ez nem jellemző, mert vagy nem tudják, hogyan dolgozzák ki stratégiájukat, vagy a mindennapi piaci harcban nem jut rá elég idő és energia.
Általában az a jellemző, hogy egy adódó lehetőség, illetve pályázati felhívás megjelenése alapján dönt a vállalkozó a pályázás mellett. Ez magában hordozza azt a veszélyt, hogy a hirtelenjében jött ötlet átgondolatlan és megalapozatlan lesz. A legjobb tanács, amit ilyen esetben adhatunk, hogy a pályázat megírását is tervezzük meg, ne csak magát a projektet. Ha egyszer végiggondoljuk, mibe kerül a vállalkozásunknak időben, erőforrásban, pénzben egy pályázat megírása, a séma használható szinte minden további pályázat esetében. A séma segítségével elkerülhető a felesleges energia- és pénzbefektetés, amit eleve esélytelen pályázatokra áldoznánk.
Mik a feltételek?
Az első gyakorlati lépés a pályázati kiírás alapos átolvasása. Vegyük sorra a kiírásban megfogalmazott pályázati feltételeket kezdve a konkrét pályázható tevékenységektől a kért minimális önerőn át a formai követelményekig. Ezek a követelmények hasonlóak a nagyobb pályázati típusokon belül. A kkv-knak szóló GVOP pályázatok feltételei szinte ugyanazok, a Közösségi Programokon belül megfogalmazott kkv-knak kidolgozott pályázati feltételekkel ugyanez a helyzet. Így kialakítható egy előzetes feltételrendszer, amit mindig elővehetünk egy-egy új felhívásnál.
Mennyi idő?
A pályázati dokumentáció letöltéséről és átolvasásáról sok szó esett már az Üzlet&Siker korábbi számaiban. A dokumentációban foglaltak a pályázatban megkövetelt tartalom mellett azt is sugallják, hogy a pályázat egyes fázisainak elkészítésére mennyi időt szánhatunk. Például egy magyar pályázatnál a formai követelmények és a mellékletek beszerzése sokkal több időt és energiát vesz igénybe, mint a közvetlen uniós pályázatoknál. Magyarul mindig könnyebb a szakmai tartalmat kidolgozni, néha nehezebb azt megindokolni, miért éppen mi vagyunk a legjobb pályázók az adott ötlet megvalósítására. A szigorú feltételek miatt a pénzügyi és szakmai rátermettségünk bizonyítására és a dokumentációk beszerzésére több időt kell szánni, mint azt a korábbi pályázatoknál tettük.
Mennyi pénz?
Szakaszok:
• pályázati ötlet kidolgozása,
• partnerek keresése, az ő javaslataik összegyűjtése,
• költségvetés és részletes munkaterv összeállítása,
• pályázat könnyebb és nehezebb részeinek megírása, ahhoz ötletek gyűjtése (pl. statisztikai adatok gyűjtése, regionális fejlesztési tervek elolvasása, helyi szervektől kért tanácsadás, stb.)
• mellékletek összegyűjtése,
• ellenőrzés több oldalról.
A tervezés eredményeként egy durva becslést kapunk arról, hogy az egyes pályázati típusokon a cégnek mikor érdemes elindulnia. Természetesen mindig az adott felhívás és pályázati útmutató alapján kell meghozni a végső döntést.