Üzleti tippek

Autóvásárlás: külföldön vagy itthon?

Nem nagyon érdemes külföldön haszonjárművet vásárolni, személygépkocsit pedig – legyen szó akár használtról akár újról – egyáltalán nem éri meg behozni. Így aztán nem csoda, hogy a tavalyi import negyedére zuhant az első félévben a használt gépkocsi-behozatal.

A regisztrációs adó áfaalap-e?

A regisztrációs adóval kapcsolatos nem egyértelmű szabályok miatt az APEH állásfoglalást adott ki. E szerint a regisztrációs adót kétféle módon lehet megfizetni.
1. Az adó alanya – import esetén az importáló, egyéb esetben a tulajdonjog megszerzését igazoló okiratban szereplő magánszemély vagy jogi személy, illetve jogi személyiség nélküli szervezet – által.
2. Az áfa alanya – márkakereskedő, gyári vezérképviselet – által teljesített értékesítés forgalomba helyezése miatt adóelőlegként. A PM szerint a regisztrációs adó adóelőlegként történő megfizetése esetén nem lehet azt a személygépkocsi-értékesítés áfaalapjába bevonni. Vagyis amikor a márkaképviselet, vezérképviselet értékesíti az autót, a regisztrációs adóelőleget külön bizonylaton kell a vevőre áthárítani, s az nem képez áfaalapot.

Teljes a káosz a piacon. Még a szakemberek sem tudják, hogy bizonyos esetekben a regisztrációs adó áfaalapot képez-e, vagy sem – így jellemezte Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének elnöke a hatóságok számára sem teljesen egyértelmű jogi helyzetet. Mindez főleg a használtautót importáló autókereskedők munkáját keseríti meg, és elveszi a kedvüket a külföldi vásárlástól.

Az egyesület tagvállalatainak elbizonytalanodott vezetői különböző jogértelmezésekbe kapaszkodnak. Amennyiben társaság hozza be az autót, akkor itthon kell a 25 százalékos általános forgalmi adót leróni. Amikor továbbértékesíti az autót és a vételárba a regisztrációs adót is beleszámítja, logikusnak tűnik, hogy a regisztrációs adóval terhelt összegre számítja az áfát.

Bonyolítja a helyzetet, ha nem készpénzért, hanem finanszírozással szerzi meg, mondjuk lízingeli a vevő a kocsit, ekkor ugyanis a futamidő végéig a lízingcég nevén szerepel a jármű. Éppen ezért a legegyértelműbb a helyzet, ha magánszemélyként importálják a használtautót, ilyenkor ugyanis nincs semmilyen áfaügylet. A használt cikkeknél az áfát a származási országban egyszersmind a vételár kifizetésével „rója le” a – nem áfaalany – magánszemély. Itthon tehát nem fizet áfát, így a regisztrációs adó után sem kell áfát fizetnie a használt autó behozatalakor.

Előnyben a magánszemélyek


Ugyanaz a személygépkocsi :

1. ha magánszemély hozza be: 1 200 000 forintba,
2. ha vállalkozás hozza be: 1 900 000-2 000 000 forintba kerül.

A cégek és magánszemélyek esetében eltérő áfa-fizetési kötelezettség behozhatatlan hátrányt okoz a társasvállalkozásként működő autókereskedőknek a piacon. Nagy pénzről, akár több százezer forintos különbségről van szó. Egy értékesebb, 6000 eurós, euro 3-as középkategóriás autó esetében csaknem 6–7 százezer forint az a különbség, amennyivel a céges behozatalnál többet kell fizetni az autó után. Ekkora árkülönbséget pedig nem visel el a piac.

Érthető tehát a kereskedők egyesületének adatai alapján, hogy az idén behozott használt személyautók nyolcvan százaléka „magánimporttal” érkezett az országba, míg korábban éppen fordított volt az arány, s a céges behozatal volt az import kilenctizede.

Csődbe mennek a cégek?

Fojt Attila szerint drámai következménye lett a szakmában a magánszemélyekkel szemben a cégeket ért hátrányos megkülönböztetésnek. A használtautó-behozatalra és -továbbértékesítésre szakosodott cégeknek – becslések szerint – kétharmada a tevékenységének befejezését tervezi, vagy már le is húzta a redőnyt. Az élet kényszerítette ki, hogy a fennmaradó társaságok, „kiutaztatóként” próbálnak talpon maradni. „Utazásszervezőként” viszik magukkal külföldi autóvásárló portyára a vevőiket, hogy „magánszemélyként” kedvezményesebben hozzák be a kocsikat.


Lengyelország a legolcsóbb

Az Európai Bizottság legfrissebb jelentése szerint az eurozónán belül közeledtek egymáshoz az új autók árai: Lengyelországban a legolcsóbbak az autók, a legdrágábbak pedig Németországban. Az EU 15 korábbi tagállama közül Finnországban kell a legkevesebbet fizetni az autókért, s ehhez hasonlóak a cseh-, a magyar és a szlovákiai árak is. Lengyelországban viszont ezektől átlagosan 9 százalékkal kerülnek kevesebbe az új autók, bár nem minden kategóriában.

A cégeket ért diszkriminációnak, a kisebb behozatalnak Fojt Áttila szerint végül persze a vevő issza majd meg a levét, mert kisebb lesz a választék a haza piacon, feljebb mennek az árak, többet kell majd fizetni a használt kocsikért. Látványos áremelés ugyan nem következett még be, de az már látszik a használtautó-kínálaton, hogy az elmúlt nyolc hónapban nem csökkent a kocsik ára, pedig ez eddig törvényszerű volt. A hat-nyolc hónappal öregebb használt kocsikat így most is ugyanazon az áron kínálják, mint fél-háromnegyed évvel ezelőtt.

Más momentum is igénybe veszi az autót külföldről behozók türelmét. A jogszabályi változásokkal a kocsi eredetét egy speciális eljárással, „származásellenőrzéssel” kell igazolni, amely mintegy hétezer forintos költség és sok idő. A származás megállapítására alvállalkozóként egy külső cég szerződött a belügyi tárcával. A szükséges igazolások beszerzése nem napokat, heteket, hanem bonyolult esetben akár több hónapot is igénybe vehet Fojt Attila tapasztalatai alapján. Ez idő alatt pedig nem kaphat végleges forgalmi rendszámot a behozott kocsi, így a kereskedő vevője finanszírozási szerződést sem tud kötni a kocsira, így persze el sem lehet adni.

Bonyolítja a helyzetet, hogy július 1-jétől változott, hatóságivá vált a gépjárművek eredetiségvizsgálata is, amely új – néhány haszonjármű-kategóriában kisebb díjakat, ugyanakkor a legkurrensebb kis személyautók estében – nagyobb kiadást jelent a megrendelőnek.

Új személygépkocsit itthon érdemesebb venni


Itthoni haszonjármű-vásárlás

1. Előnyei:
– az uniós árkiegyenlítődés még nem valósult meg, így az átadási árak alacsonyabbak, mint a régi tagállamokban,
– a régi haszonjárművet beszámítják,
– garanciát nyújtanak,
– segítenek a legjobb finanszírozási konstrukció kiválasztásában.
2. Hátránya:
– a választék nagyobb külföldön.

Aki maga szeretne külföldön vadonatúj kocsit vásárolni, az se számítson az előbbinél kisebb kálváriára. Annyiban javult a helyzete, hogy jogi akadálya már nincs – igaz tavaly sem volt –, a vásárlásnak, de az uniós gépkocsi-kereskedelmi reform, a GVO vívmányaként az egyes tagországok közötti közterhek nélküli nagykereskedelmi átadási árakban öt százalék alá csökkent a különbség. Előrelépés viszont, hogy a nem uniós tag úgynevezett „harmadik országból” származó autók után a Magyarország csatlakozásával csökkent a vám. A korábbi 13, illetve a nagyobb kategóriában 23 százalék helyett egységesen tíz százalékra mérséklődött a vám.

A jogi értelemben is új – tehát fél évnél fiatalabb vagy hatezer kilométernél kevesebbet futott – személygépkocsi behozatalánál ugyanolyan előírások, regisztrációs adómértékek és adminisztrációs terhek várnak a magánimportőrre is, mint a márkaimportőrökre. Ráadásul a vételár magas magyar kulccsal számított áfáját is itthon kell megfizetni.

Győző Gábor a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének ügyvezető elnöke szerint ezek a terhek, valamint az árkiegyenlítődés a magyarázata annak, hogy kereskedői berkekben nem is hallottak arról, hogy valaki maga importált volna az idén új gépkocsit, mert ha kintről hoz be, csak rosszabbul járhat.

A haszonjárművek még olcsóbbak itthon


Külföldi haszongépjármű-vásárlás előtti jó tanácsok:

1. A német, a Benelux, a svájci, az olasz illetve a rangsorban az ezeket követő francia használt haszonjármű-piacot szondázza meg először az interneten (www.mobil.de).
2. Személyesen csak akkor vágjon neki az útnak, ha interneten keresztül már megtalálta azt a gépkocsit, amelyet meg akar venni.
3. Indulás előtt ne felejtsen el a leendő használtautó-vásárló egy pillantást vetni a Közlekedési Főfelügyelet honlapjára. Itt ellenőrizze, hogy mely típusok, évjáratok és modellek felelnek meg a hazai forgalomba helyezési előírásnak.

Elvileg jobban járhatnak viszont a haszonjárművet külföldön vásárlók, hiszen ezen gépkocsik után nem kell regisztrációs adót fizetni. Az uniós árkiegyenlítődés azonban ebben a kategóriában még lassabb. Így aki itthon vásárol új teherautót, autóbuszt, az arra is számíthat, hogy ebben a kategóriában még nem érték el teljes mértékben az árak a 15-ök átadási árait. Mindez azt jelenti, hogy az egyes márkáknál átszámítva árnyalatnyival alacsonyabb is lehet az itthoni az átadási ár, mint más uniós országokban.

A választék vonzóbb Nyugat-Európában, mint itthon. Ugyanakkor a használt autót külföldön vásárlók nem számíthatnak azokra a szolgáltatásokra – például gépkocsi-beszámításra, rövid szavatosságra, garanciára –, mint amit itthon nyújtanak a márkakereskedők. Különösen a finanszírozás okozhat gondokat, hiszen a lízingnek ebben a járműkategóriában nagy jelentősége van.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik