Üzleti tippek

Magyar gazdasági csúcsforgalom Erdélyben

A romániai magyarok májustól anyanyelvükön juthatnak információkhoz az EU internetes oldalairól, miután a magyar is az unió hivatalos nyelvévé válik.

Egyebek között erre is felhívták a résztvevők figyelmét azokon a gazdasági rendezvényeken, amelyekre a napokban került sor Erdélyben. Nagy volt az érdeklődés “Az EU házhoz jön” előadás-sorozat iránt, amelyet a szervező Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tavaly ősszel a határokon túli magyarlakta területekre is kiterjesztett. Pongorné Csákvári Marianna, a GKM helyettes államtitkára Csíkszeredán és Székelyudvarhelyen tájékoztatta a Hargita megyei vállalkozókat arról, milyen esélyekkel és előnyökkel járhat számukra az együttműködés bővítése az uniós tag Magyarországgal. Kolozsváron és Sepsiszentgyörgyön magyar-román üzletember-találkozókat rendeztek.

A kétoldalú kereskedelmi forgalom tavaly rekordszintet, 1,7 milliárd dollárt ért el, benne félmilliárdos magyar aktívummal. Ám – mint azt Halász János, a bukaresti magyar kereskedelmi szolgálat vezetője kifejtette – hazánk EU-taggá válásával az áruforgalom a következő két évben akár megnégyszereződhet. Hasonlóan jó esélyeket látnak a szakemberek a turizmus fejlesztésében.

A május 1-je utáni új helyzetben fokozódik a közös vállalatok létesítésének jelentősége, bár Magyarország jelenleg is a hetedik legnagyobb befektető keleti szomszédunknál. Hivatalosan 265 millió dollárnyi magyar tőkét jegyeztek be, de szakértők a valós számot 550-600 millióra becsülik. Romániában a magyar befektetők híre jó, a Danubius Hotels szovátai szállodakomplexuma például tavaly – bukaresti értékelés alapján – megkapta az év legjobbja címet, a Mol üzemanyagtöltő állomásainak száma pedig a hetvenhez közelít. Hosszú és sikertelen próbálkozás után a héten az OTP is megvetette a lábát Romániában: amint arról beszámoltunk, a hitelintézet felvásárolta a RoBankot, amely ugyan kisbanknak számít, de ugródeszkát jelenthet a román piacon az OTP számára, amely országos fiókhálózatot és teljes körű pénzügyi szolgáltatási lehetőséget akar kiépíteni.

A találkozók magyarországi közreműködői egyidejűleg részt vettek a kolozsvári és sepsiszentgyörgyi árubemutatókon: a Szamos-parti nagyvárosban az immár 11. alkalommal megrendezésre került Kelet-Közép-Európai Vásáron, illetve a háromszéki 13. Szent György-napok kiállításain. Ugyanitt információs standdal jelent meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara magyar-román tagozata, továbbá – első ízben így együtt – az Agrármarketing Centrum (AMC), a Magyar Turizmus Rt., valamint a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht. (ITDH) is. Ez utóbbi a magyar cégek megjelenését jelentős anyagi hozzájárulással is segítette, részben vagy egészében fedezve a részvevők helybérletét, szállítási költségeit és más dologi jellegű kiadásait. A magyar állam a kereskedelemfejlesztési célelőirányzatból 2004-ben a legtöbb külföldi első kategóriás kiállítást – szám szerint hetet – Romániában támogatja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik