Üzleti tippek

Hogyan válasszunk nevet egy új terméknek?

Az elkövetkező számokban szeretnék néhány jó tanácsot adni, és segíteni abban, hogy tudatosan tervezze meg a vállalkozása számára legmegfelelőbb marketingeszközök használatát. Kezdjük mindjárt egy új termék piaci bevezetésével és az azt megelőző teendőkkel, így a termék pozicionálásával, a megcélzott vevőkörrel és a névválasztással.

Mindenekelőtt érdemes néhány kérdést feltenni és ezekre megkeresni a választ, információt gyűjteni saját piacáról, a versenytársairól, és azok termékeiről. Talán az egyik leglényegesebb kérdés, hogy miért éppen az Ön termékét vennék meg a potenciális vevők? A válasz megadásában segítséget nyújt Önnek, ha elemzi, hogy az Ön által megcélzott vevőkör miért éppen egy bizonyos terméket vagy szolgáltatást vesz igénybe. A kérdésre válasz lehet, hogy azért mert az olcsóbb, vagy olyan tulajdonsággal rendelkezik , amivel más termék nem, vagy az adott szolgáltatás közel van és kényelmes igénybe venni, fenntartási költsége kevesebb, illetve a 24 órás szolgálat is biztosított. A felsorolt okok mindegyike racionálisnak tűnik. Ha a vállalkozása által előállított termékek, szolgáltatások rendelkeznek bármelyik fenti felsorolásban említett jellemzővel, akkor vállalata helyzeti előnyben van a piacán.

Ne feledjük azonban, hogy lehetnek olyan emocionális érvek is, amelyek valósak vagy csupán érzékeltek, ám mégis elegendőek ahhoz, hogy a vevő az adott termék, vagy szolgáltatás igénybevétele mellett döntsön. Ilyen lehet, ha az adott termék jobb, vagy jobban néz ki, ha a szolgáltatás színvonala magasabb, jobban megéri az árát, vagy akár ha „dizájnosabb”. Ezek a jellemzők azt mutatják, hogy az emberek miként vélekednek egy adott termékkel kapcsolatban. Az emocionális és racionális érvek megfelelő kombinációja, összessége alakítja ki egy termék hírnevét.

A termék értékelése

Abban az esetben ha terméke sajátos, egyedi elemekkel rendelkezik, máris van egy érv, amit felhasználhat az értékesítésben. Legtöbbször azonban nem lehet olyan nyomós érvet felhozni, ami egy terméket a versenytársak által gyártottól érdemben megkülönbözteti. Mindez ugyanakkor nem azt jelenti, hogy Ön ne tudna több terméket eladni, nagyobb profitot realizálni, mint versenytársai. Abban ez esetben, ha termékei révén a vállalat vagy a termék neve jó érzést vált ki a vevőkben, már megtette az első lépéseket ahhoz, hogy a termék jó hírnevét egyre szélesebb körben kiépítse. Az üzleti siker záloga lehet, ha képes megkülönböztetni magát a piacon. A megbízható és magas színvonalat megtestesítő imázs elhitetése veszélyes is lehet abban az esetben, ha a termék minősége vagy a nyújtott szolgáltatás színvonala elmarad ettől a mértéktől. A termékének tehát jónak, hanem a legjobbnak és megbízhatónak, hanem legmegbízhatóbbnak kell lenni.

A termék névének eredte

Elsősorban olyan szerencsés választani, amely a szóban forgó termék racionális és emocionális jellemzőit egyaránt megtestesíti, és egyben kellemes érzést vált ki a potenciális vevőkből. Első lépésként érdemes egy listát összeállítani olyan nevekből, amelyek nem váltanak ki ellenszenvet a vevőkben. Optimális esetben a kiválasztott név egyben jövőbeli iázsának kulcsa. Az első években érdemes olyan nevet választani, amelynek semleges hangulatát a közvetíteni kívánt marketingüzenettel megtöltve sok lojális vásárlót lehet megnyerni.

Egy név vagy kettő

8 hasznos tipp névválasztáshoz


1. A kitalált, kreált szavak jók lehetnek egy termék vagy vállalkozás nevének. Ezek a szavak a legritkább esetben váltanak ki negatív érzéseket a vevőkben. Abban az esetben, ha azt márkanévként is regisztráltatja, valószínűleg máris hozzáad a kreált szóhoz egy pozitív érzelmi töltetet.
2. Ha egy létező szót használ terméknévként, érdemes néhány vevőn tesztelni, nem vált-e ki negatív érzést az adott szó a vevőkből.
3. Barátaival, ismerőseivel ötleteljenek a megfelelő névvel kapcsolatban; így összeállítható egy hosszabb potenciális névlista.
4. Ellenőrizze azt, hogy ha már létező szót használ, használták-e már más termék vállalat neveként.
5. Kerülje a kezdőbetűk használatát. Ezek kiejtése és termékhez kötése mindig hosszú folyamatot igényel
6. Ellenőrizze, hogy a választott név nem jelent-e valamit más nyelveken. Ha külföldi piacon kíván értékesíteni, érdemes olyan nevet választani, ami nemzetközi csengésű.
7. A nagyon bonyolult szavak használata kerülendő, hiszen a vevők kínos helyzetben kerülnek, amikor nem tudják kiejteni a bonyolult nevet.
8. Utoljára érdemes feltenni azt a kérdést, hogy vajon a választott név illeszkedik-e ahhoz az imázshoz, amit ki akar váltani termékeivel.

Ugyanaz legyen-e a neve vállalatának, mint az előállított termékének? Abban az esetben, ha kisvállalkozás méretről van szó, akkor a vállalkozás valószínűleg nem képes két márkanevet fenntartani és a két névhasználata bizonyos esetekben zavaró is lehet. Ilyenkor még ha két nevet is használ, csak az egyikre dolgozzon ki promóciókat (vagy a vállalatát vagy a terméket reklámozza). Gyakran felmerül a kérdés, hogy abban az esetben ha nem találkozik végfelhasználókkal, szükséges-e a névválasztással bajlódni. A válasz egyértelműen igen, még abban az esetben is, ha az Ön cége egy termelővállalat beszállítója is. Hiszen vevője cégében is emberek dolgoznak, és megítélik a vállalkozás által beszállított termékeket.

Ugyanolyan fontos tehát, hogy egy ipari cég alkalmazottaiban termékeivel ugyanolyan pozitív érzetet váltson ki, mintha a háztartások piacára termelne. A másik jellemző kérdés, hogy abban esetben, ha termék egyedi jellemzővel bír, szükséges-e körültekintően eljárni névválasztáskor. A válasz ebben az esetben is igenlő, ugyanis mihelyst piacra dobja a termékét a versenytársai mindent elkövetnek azért, hogy annak egyedisége minél gyorsabban eltűnjön. A kisebb vállalkozások legtöbbször nem tudnak termékeik piacán protekcionista módon fellépni. Éppen ezért, ha ezek a cégek nem koncentrálnak a termék imázsának kialakítására, annak egyedi jellege hamar erodálódik, amely semmiképpen sem jelent rózsás kilátásokat a tervezett eladási számokban. A legbiztonságosabb utat tehát akkor járja, ha jól felépíti az egyedi jellemzőkkel bíró termék imázsát.

Az imázs kialakítása

Mindez erősen függ attól, hogy a piackutatások mit mutatnak a termékkel kapcsolatban. Célszerű különféle szegmenseket megkülönböztetni a termékek piacán. A piackutatások általában pontosan mutatják, hogy mekkorák az egyes szegmensek, melyik szegmensben legélesebb a verseny, illetve hogy milyenek a fogyasztók igényei az egyes szegmensekben. Érdemes megnézni más termékek piacát is tapasztalatszerzés céljából, hiszen ez jó alap lehet saját imázs kidolgozásakor.

Logó kiválasztása

A logó lehet egy kezdőbetű, vagy a termék neve mindig ugyanazokkal színekkel és tipográfiával szedve, esetleg egy formába belefoglalva. Célszerű olyan formát választani ami szokatlan, ugyanakkor könnyen megjegyezhető. Abban az esetben ha van egy kialakult logó, akkor a termék vagy a vállalkozás neve hangsúlyosabb, éppen ezért nagyobb ismertséget fog elérni. Mindenképpen érdemes grafikus segítségét kérni és vele megterveztetni a logót. Ügyelni kell ugyanakkor arra is, hogy a logó könnyen előállítható legyen, sokszorosítása ne jelentsen gondot. Ha megteheti tesztelje a kiválasztott logót piackutatással, de kérheti barátai, üzletfelei véleményét is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik