Pénzügy
Businessman use the phone in the office, keyboard, mouse, mobile, and monitor detail in the background

Nem muszáj kicserélni, ha kipurcant a kütyü, levált a cipő talpa, leszakadt a kanapé

Korábban a témában:

Olvasónk a számítógépéhez videokártyát vásárolt az Ipon webáruházban, de elromlott, nem javítható. Garanciális időn belül volt, így cserét kért, mert látta a cég weboldalán, hogy van még a készülékből, igaz 8 ezer forinttal drágábban, mint amennyiért ő vette eredetileg. Meglepetésére azonban a cég azt mondta, nem adnak cserekészüléket, hanem választhat, vételár-visszatérítést, vagy vásárolhat valami mást, amibe beleszámítják az elromlott készülék eredeti árát.

Vagyis a nyolcezer forintos drágulást neki kellett volna magára vállalnia, ha ugyanolyan készüléket szeretett volna. Amit ő felháborító gyakorlatnak tart. De vajon szabályt szegett-e a cég ezzel?

Az idevágó kellékszavatosság kérdéséről a Polgári Törvénykönyv rendelkezik, mely szerint a fogyasztó jogosult lehet többek között:

  • javításra, vagy cserére, kivéve ha ez nem megoldható, illetve ha aránytalan többletköltséget jelentene a forgalmazónak,
  • elállhat a szerződéstől, illetve kérheti a vételár visszatérítését.

Azt tehát nem rögzíti a törvény, hogy kötelező lenne a csere. Erre hivatkozott az Ipon is, mondván a csere pusztán csak egy, a fogyasztó által előterjeszthető igények közül. És csere hiányában megilleti az elállás joga, így a vételár visszatérítése, vagy a levásárlás.

Mindezt megerősítette a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szóvivője, Kispál Edit is: nem kötelezhető cserére a forgalmazó.

Ha javíthatatlan bármilyen garanciális termék, sok esetben azt gondolnánk, hogy az a leginkább fogyasztóbarát megoldás, ha a vásárló visszakapja a vételárat. Csakhogy a vételár-visszatérítéssel rosszabbul is járhat, és nem csak akkor, ha műszaki cikket vásárol, vagy ha időközben megdrágult a termék.

Példaként említette Kispál Edit, hogy a Decathlonnál régebben az volt a gyakorlat, hogy ha valamit visszahoztak, akkor automatikusan az árát térítették vissza, és nem cseréltek. És ha valaki akciósan vette teszem azt a futócipőt, a vételár-visszatérítésből nem biztos, hogy tudott venni egy ugyanolyat, vagy akár egy másikat.

Hasonlóan hiába tett panaszt másik olvasónk is, akinek egy hetvenezer forinttal olcsóbb tévét ajánlottak fel csereként, vagy ennyivel kevesebb vételár-visszatérítést, pedig pluszgaranciája is volt.

Mesquite, 2016. november 25
Vevők a Texas állambeli Mesquite Best Buy áruházában 2016. november 24-én, a hálaadás napján. Az Egyesült Államokban a hálaadás ünnepe utáni nap, az úgynevezett fekete péntek volt sokáig a karácsony előtti bevásárlási időszak hagyományos nyitánya, ám az utóbbi években az üzletek már az ünnepnapon is kinyitnak. (MTI/EPA/Larry W. Smith)
Szívás lehet a pluszgarancia, több tízezres bukta
Egyáltalán nem biztos, hogy az eredeti vételárat térítik, ha bekrepál a készülék.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.