Olvasónk és felesége kerékpárostul utazott volna vonattal. Miután megváltották a jegyet, és már nem sok volt az indulásig, bemondták, hogy előreláthatólag 20 percet késik a vonat. Csakhogy nekik alig 20 percük volt Kőbánya-Kispesten az átszállásra, és ha lekésték volna a csatlakozást, azzal egy órát vesztettek volna. Ráadásul a bakter se biztatott sok jóval, az látszott valószínűnek, hogy inkább fél óra lesz a késés.
Vissza akarták váltani a jegyet, de kiderült, hogy Vecsésen ez nem lehetséges, legközelebb Kőbánya-Kispesten vagy Monoron intézkedhetnek. Úgy gondolták, a 3090 forintért eltekernek Monorra. Ott visszaváltották a jegyeket, de levontak tőlük 20 százalék kezelési költséget, így csak 2480 forintot kaptak kézhez. Visszafelé már vonattal mentek, ami 1210 forintjukba került.
Elég mérgesek voltak, pedig akkor még nem is tudták, hogy a MÁV szabályzata szerint a vasúttársaság nem vonhatta volna le tőlük a kezelési költséget, mivel a vonat több mint 10 perces késéssel indult.
Kétórás késés után visszajár a jegyár fele
Bármikor előfordulhat, hogy akár több órás késéssel érkeznek meg az utasok a kiválasztott célállomásra, de a zsúfoltság, az ülőhelyek hiánya is megkeserítheti a vonaton közlekedők életét. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) összefoglalta az idevágó szabályokat.
Ha a belföldi forgalomban közlekedő feláras vonat vasúthibára visszavezethető okból késik, az utas átalány-kártérítésre jogosult, amelynek mértéke:
- 30-119 perc késés esetén a menetjegy árának 25 százaléka
- ennél nagyobb késés esetén a menetjegy árának 50 százaléka.
Tehát
A felár a menetdíjon felül fizetendő díj, ami lehet kiegészítő jegy, helyjegy. Az utas kérésére az érkezési állomás ügyeletes alkalmazottja vagy a késett vonat jegyvizsgálója igazolhatja a késés tényét és időtartamát. Az átalány-kártérítés igényét az utas a vasúttársaság bármely szervezeti egységénél bejelentheti. Az utas adatait és elérhetőségeit tartalmazó igényéhez csatolnia kell eredeti menetjegyét, felárbizonylatát, a vasúttársaság pedig az igény benyújtásáról és a menetjegy, felárbizonylat átvételéről igazolást ad ki. Ezt az igazolást később csatolhatja az utas esetleges kártérítési igényéhez. A kifizetés határideje az igénybejelentésétől számított egy hónap. Az átalány-kártérítés kifizetése történhet kupon formájában is, de az utas kérésére a térítést pénz formájában kell kifizetni.
Ha az átalány-kártérítés összege nem haladja meg az ezer forintot, azt a vasúttársaság nem fizeti ki. De ugyanazon utas több, egyenként ezer forintot meg nem haladó kártérítését a vasúttársaság kifizeti, amint összegük meghaladja az ezer forintot.
Tavaly egyébként összesen 22,6 millió forintnyi kártérítést fizetett ki utasainak a MÁV-START Zrt. késések miatt:
Mi a helyzet, ha nem felel meg a minőség?
Arra gondoljunk, ha a vasúttársaság nem tudja biztosítani az utas által megvásárolt szolgáltatást a menet-, hely- vagy pótjegy alapján (például a meghatározott kocsiosztályt, fekvőkocsit vagy hálókocsit). Ilyenkor a MÁV köteles felajánlani
- azonos minőségű szolgáltatást egy eltérő időpontban induló/érkező vonaton, vagy a célállomáshoz más útvonalon közlekedő vonaton. Amennyiben az utas ezt elfogadja, díjvisszatérítésre nem jogosult.
- Ha azonos minőségű szolgáltatást nem tud biztosítani, magasabb minőségű szolgáltatást köteles az utasnak felajánlani a vasúttársaság. Ha az utas elfogadja, ezért díjkülönbözetet nem követelhetnek tőle.
- Ha csak alacsonyabb minőségű szolgáltatást tudnak felajánlani és az utas ezt elfogadja, a menetjegyen feltüntetett és a ténylegesen teljesített szolgáltatás díjkülönbözetét a vasúttársaság visszatéríti.
- Ha az utas az eltérő minőségű szolgáltatást nem fogadja el és lemond az utazásról, a menetdíjat és/vagy a felárat vissza kell fizetni neki.
Tíz perc késés után már nem kell kezelési költséget fizetni
Az utasnak kezelési költség levonása nélkül kell megkapnia az összeget, ha azért mondott le az utazásról, mert
- a vonat 10 percet meghaladó késéssel indult volna,
- fűtés nélkül közlekedett,
- világítás nélkül közlekedett,
- zsúfoltsága miatt menetjegyének megfelelő ülőhelyhez nem jutott, illetve ha
- a vonat a menetjegyen feltüntetett szolgáltatásnak megfelelő ülőhelyek nélkül közlekedett.
A felsorolt körülményeket/tényeket a jegyvizsgálóval szintén igazoltatni kell. A nyári időszakban a kötelező légkondicionálás még nem szerepel a feltételek között.
Visszajár a menetjegy ára akkor is, ha valamilyen okból mégsem tud elutazni a jegyvásárló és ezt időben jelzi. Az utas addig mondhat le az utazásról indoklás nélkül, és kérheti a menetdíj (helyjegy, pótjegy, pót- és helyjegy) visszatérítését, amíg a vonat el nem indul az állomásról. Azonban ebben az esetben meg kell fizetnie a 20 százalékos kezelési költséget a jegyek ára után.
Kiemelt kép: Rosta Tibor / MTI