Pénzügy

Egyre jobban rákattanunk a kártyás fizetésre

Érdekes kép rajzolódik ki, ha belekukkantunk a bankkártyahasználattal kapcsolatos különböző kutatásokba. Az MNB például 2011-ben azt állapította meg a vásárlások havi átlagos darabszámát és egy tranzakció átlagos értékét nézve is, hogy a bankkártyás fizetési mód a többség számára még mindig inkább rendkívüli alkalomnak számít, és nem vált a mindennapok részévé. Sőt, még a pénzügyeiket tudatosan tervezők körében is azt tapasztalták, hogy ritka a rendszeres kártyahasználat, és az is főleg a magasabban iskolázottakra és a nagyobb jövedelműekre jellemző.

voda4

Egyre jobban hódít a kártya

Egy 2015-ös kutatás („Mutasd, mivel fizetsz, megmondom, ki vagy”) viszont már azt állítja, hogy a bankkártyával rendelkezők majdnem 60 százaléka használja rendszeresen fizetésre is (nem csak készpénzfelvételre) a plasztikot. Azt is megállapították, hogy az elektronikus (pl. kártyás) fizetés továbbra is a magasabb iskolai végzettségűek, a nagyobb keresetűek körében a jellemzőbb. Ez utóbbi tényezőt (a jobb módúak szívesebben fizetnek kártyával) főleg érdemes lenne a kereskedőknek, szolgáltatóknak szem előtt tartaniuk.

Akárcsak azt, hogy egy 2012-es tanulmány „(Biztos, ami biztos”) szerint (amely a GfK kutatására épül többek között) a hazai lakosság a bankkártyát tartja a legbiztonságosabb elektronikus fizetési megoldásnak.

Így kártyáztunk

Az MNB legfrissebb, 2015-ös Fizetési rendszer jelentésében is kitér a témára.  Azt írják, hogy már a felnőtt lakosság 72 százaléka rendelkezik bankkártyával (a háztartásokat nézve még magasabb az arány), és folytatódott a kártyás vásárlások számának emelkedése.

2014-ben pl. több mint 335 millió belföldi tranzakció történt, 2300 milliárd forint értékben, ami éves szinten 20, illetve 18 százalékos növekedést jelentett. Megjegyzik, hogy ezen belül is inkább az online kártyás vásárlásoknál volt jellemző igen dinamikus (42 százalékos) növekedés.

Egy-egy bolti kártyás vásárlás átlagos értéke 7400 forintos volt – itt nem tapasztaltak lényeges növekedést az előző évhez képest. Az online vásárlásoknál ennél jóval magasabb, 10 500 forintos az átlagérték. A bankkártyás vásárlások növekedésével párhuzamosan pedig csökkent a kártyás készpénzfelvételek száma (106 millió darab), igaz, értéke viszont megnövekedett (6287 milliárd forint). Ebben szerepet játszhatott a havi kétszeri ingyenes, maximum összesen 150 ezer forintos készpénzfelvétel bevezetése).

Azt is megállapították, hogy a kártyás vásárlásokon belül a legdinamikusabban az érintőkártyás vásárlások száma (47,4 millió darab) és értéke (175 milliárd forint) nő, átlagértékük akkor 3700 forint volt.

Fotó: thinkstock
Fotó: thinkstock

Így kártyázunk

Érdekes az a banki kutatás is, mely többek között a kortól függően vizsgálta a kártyahasználatot. A nem reprezentatív felmérés szerint nem a technológiai újdonságokat naponta használó Y generáció tagjai, hanem a 45 év felettiek használják legszívesebben bankkártyájukat vásárlásaik kifizetésére.

Egy másik, szintén nem reprezentatív felmérés szerint már egyáltalán nem a készpénz a király, hanem a kártya.  Amennyiben mindenhol elfogadnák a bankkártyás és/vagy mobil fizetés lehetőségét, úgy a válaszadók 42 százaléka számára elfogadható lenne, hogy egyáltalán ne tartson készpénzt magánál. További 49 százalék jelezte, számára kismértékű készpénztartás elengedhetetlen. És mindössze 9 százalék volt azok aránya, akik főként, vagy kizárólag készpénzzel fizetnének, még abban az esetben is, ha mindenhol rendelkezésre állna a kártyás/mobilos fizetés lehetősége.

Élmény, amihez ragaszkodunk

A GKI Digital legfrissebb, 2015-ös kutatása kimutatta, míg a budapestiek 72 százaléka gyakorlott kártyahasználó, addig a községekben élők közül csupán minden második emberről mondható el, hogy kártyáját rendszeresen használja bolti vásárlásai során.  Viszont ez is sokkal jobb eredmény, mint amit 2011-ben tapasztalt az MNB.

A MasterCard tavalyi felmérése az online vásárlás során választott fizetési lehetőségeket vizsgálta ugyan, de azért utaltak a hagyományos bolti vásárlásokra is. Azt írták ugyanis, hogy a magyarok szívesen fizetnének a futárnál is bankkártyával. Ezt kommentálva megjegyezték: látszik, hogy a bolti vásárlás során megszokott bankkártyás fizetési élményről, a kényelemről és a gyorsaságról nem szívesen mondanak le az internetes vásárlók sem.

Ha pedig a vásárlók igénylik, hogy kártyázhassanak, akkor a terminál nélküli kisboltoknak, szolgáltatóknak, webshopnak is lépniük kell hamarosan, ha nem akarnak ügyfeleket veszíteni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik