Összesen 250 millió forint bírságot szabtak ki a NAV tavaszi akciójában, amikor országszerte több mint 8 ezer ellenőrzést végeztek főként szépészeti szolgáltatók, zöldség-, gyümölcskereskedők, vendéglátósok, szálláshely-szolgáltatók, autómosók, gumiszervizek, ruhatisztítók, virág- és ajándéküzletek körében – közölte az adóhatóság közleménye.
Mintegy 60 üzletet kellett 12 napra bezárni, és 3 esetben kellett üzletbezárást helyettesítő bírságot megállapítani. A NAV saját adataira és információra támaszkodva választotta ki, mely vállalkozásokat kell ellenőrizni, azaz hol a legnagyobb a szabálytalanság esélye.
Az ellenőrzött üzleteket célzottan választották ki: az online pénztárgép-használók közül azoknál kopogtattak, ahol valami nem volt rendben. A célzott kiválasztásnak köszönhetően majdnem minden második esetben találtak jogsértést. Egy távol-keleti árukat forgalmazó üzletet például mulasztási bírság kiszabása mellett 12 napra be kellett zárni, mert a vállalkozó nem használt online pénztárgépet, sőt a próbavásárláskor nem állított ki semmilyen bizonylatot.
A közlemény szerint a fagylaltozóknál a nyugtaadást az ellenőrök táblagéppel kontrollálták, az online pénztárgépbe beütött adatok és a vásárlók számának összevetésével. Tabletes lekérdezéssel ugyanis távolról követhető a nyugtaadás, és ahol a revizorok rendben találják az adatokat, nem végeznek próbavásárlást. A módszert igazolja, hogy egy Győrben így kiválasztott fagylaltozóban a feltételezésnek megfelelően valóban nem kaptak nyugtát a NAV munkatársai.