A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a válaszadók markáns véleménye alapján kiemelten fontos lenne hazánkban is – az Európa több országában ma már működő – fióki felkeresés nélkül megvalósítható számlanyitás és bankváltás.
A modern online bankolással szemben a magyarok legfontosabb elvárásai közé az online kiszolgáláshoz párosuló alacsony költségek és a magas fokú transzparencia tartoznak. Utóbbi elsődleges megjelenési formája, hogy áttekinthetőek és érthetőek legyenek a kimutatások, valamint hogy az összes élő és múltbeli szerződés elérhető legyen, és működjenek pénzügyi megtakarítási javaslatokat adó funkciók – állapítja meg a kutatás.
A digitális banki szolgáltatások kiterjesztésére nagy igény lenne egyébként: a felmérés szerint a válaszadók mintegy fele tartaná fontosnak, hogy teljesen online ügyintézéssel, a bankfiók felkeresése nélkül tudjon bankot váltani.
Nem segítség, hanem problémaforrás a bankfiók – lemaradó szabályozás
A magyar banki ügyfelek alacsony bankváltási hajlandóságára már többször felhívta a figyelmet az MNB is, hiszen ilyen környezetben a bankok kevésbé törekednek a legkedvezőbb árak kialakítására.
A jelenleg Magyarországon tapasztalható alacsony bankváltási hajlandóság mögött részben bürokratikus gátló tényezők állnak: a válaszadók 47 százaléka ma teljes mértékben az online ügyintézésű, bankfióki megjelenés nélküli számlanyitással ért egyet – értékelte az eredményeket a Bankmonitor.hu ügyvezetője, Sándorfi Balázs.
A Németországban, Ausztriában, Svájcban és néhány közép-európai régiós országban is ma már létező gyakorlat hazai megvalósítását a válaszadók további 28 százaléka „inkább fontos”minősítéssel látta el és csupán a megkérdezettek 25 százalékának semleges, vagy nem fontos a bankfiók felkeresése nélküli számlanyitás lehetősége.
Amennyiben most kellene bankot választani, a válaszadók 40 százaléka számára valós alternatíva lenne, hogy az új pénzügyi szolgáltató nem rendelkezik bankfiókkal, vagyis a teljes ügyfélkiszolgálás online és telefonos csatornán keresztül valósul meg. A megkérdezettek 47 százaléka pedig csak olyan bankot választana, amelyik legalább egy fiókkal rendelkezik. Egy szűk, 13 százalékos kisebbség igényel még ma is kiterjedt fiókhálózatot.
Rakovszky Balázs, a T-Systems Magyarország Pénzintézetek üzletágának igazgatója a felmérés eredményeit a következőképpen értékelte:
Ha már a mai bankhasználók 40 százaléka is azt mondja, hogy fiók nélküli kiszolgálást is el tud képzelni, illetve azt preferálja, képzeljük el, mi lesz később. Hiszen mi (X generáció) még abban a világban nőttünk fel, ahol mindent papíron intéztünk, kék tollal írtunk alá, és láttunk másolatokkal töltött dossziékat. Sokan már felültünk a digitalizáció hullámára és rengeteg napi ügyünket digitálisan intézzük, viberen üzenünk gyerekeinkkel, booking.com-on 2 perc alatt foglalunk szállást a nyaraláshoz, vagy chaten kérünk segítséget ügyintézés közben. De mi azért még digitális bevándorlók vagyunk. Képzeljük el milyen választ fog ugyanerre a kérdésre adni néhány év múlva a következő generáció digitális bennszülöttje (digital natives).
Legyen elérhető a tanácsadás
Digitális banki ügyfélként is jelentős értéket tulajdonítanak a megkérdezettek a bankok pénzügyi tanácsadásának. A válaszadók 28 százaléka „teljes mértékben”, 40 százaléka „inkább fontosnak” tartja a tanácsadást.
Már nem a készpénz a király!
Amennyiben mindenhol elfogadnák a bankkártyás és/vagy mobil fizetés lehetőségét, úgy a válaszadók 42 százaléka számára elfogadható lenne, hogy egyáltalán ne tartson készpénzt magánál. További 49 százalék számára kismértékű készpénztartás elengedhetetlen. Mindössze 9 százalék azok aránya, akik főként, vagy kizárólag készpénzzel fizetnének abban az esetben is, ha mindenhol rendelkezésre áll a kártyás/mobilos fizetés lehetősége.
Ma a bankoknak a jelen generációt kell kiszolgálnia egy hibrid fióki és digitális üzleti modellel és fokozatosan felkészülni a következő időszakra. A technológiai megoldások pedig segíthetnek a bankok digitális transzformációjában. Akár a fiókok digitális eszközellátását értjük ezen, például új generációs ügyfélhívók, amik bankkártya-leolvasással ismerik fel az ügyfelet vagy hitelesített biometrikus aláírás, amely eszköz hitelesített dokumentum készítésre és tárolásra is alkalmas, akár az értékesítési, ügyfél-kiszolgálási folyamatok digitalizálását – fűzte hozzá Rakovszky Balázs.
A felmérés módszertana:
A Bankmonitor.hu online banki összehasonlító portál 2016. áprilisában készítette a digitális bankhasználati szokásokról és elvárásokról szóló felmérést. A kérdőívet felhasználóik számára jelenítették meg, és a kitöltést semminemű ajándéktárgy felajánlása nem ösztönözte. A felmérésben mintegy 1300-an vettek részt. A válaszadók képzettségi és jövedelmi szintje meghaladta a magyar lakosság átlagát.