Magyarországon az Európai Unióban az egyik legalacsonyabb az autóiparban képzett munkaerőköltség, átlagosan mindössze 6-8 euró/óra a bér, miközben ugyanezért a munkáért a nyugat-európai országokban (Németország, Svédország, Franciaország, Belgium, Ausztria, stb.) 40 euró felett is fizetnek. De összességében a magyar bérszínvonal akár 30-40 százalékkal is el van maradva a szomszédos országokétól. Németh Dávid elemző szerint el kellene döntenünk most már, hogy alacsony hozzáadott értéket képviselő, ázsiai “összeszerelő” típussal akarunk-e versenyezni, vagy a magasabb hozzáadott értékkel bíró munkaerőpiacon akarunk-e előrelépni. Az utóbbival jobban járunk egyébként.
A 2012-es minimálbér növekedéstől sokan tartottak, de azt is látni kell, hogy a cégek ki tudták gazdálkodni a béremelést és a többi bérsávra is emelő hatással bírt ez a lépés. A mostani helyzetben a személyi jövedelemadó további csökkentése, vagy a munkáltatói járulékok faragása adhatna egy újabb teret a bérek növelésére – mondta Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője. A szakember szakmai előadásában kifejtette, hogy a vállalkozásoknak most már azért is versenyezniük kell, hogy munkavállalóik ne hagyják el őket egy jobban jövedelmező külföldi állásért, és az egyes ágazatokban is megindult a jól képzett munkaerőért a harc, ugyanis jelenleg egyes szektorokban munkaerőhiány mutatkozik a felfokozott magyar elvándorlás miatt.