Pénzügy

Szívesen fizetjük a nyaralás költségeit előre, online

laptop(210x140).jpg (Array)
laptop(210x140).jpg (Array)

Az ügyintézés hatékonysága és gyorsasága ma már sokak számára vitathatatlan előnyt jelent.

 

Úgy gondoljuk, több időnk marad a pihenésre, ha a nyaralás előtti teendők egy részét online intézzük – derült ki a MasterCard legújabb kutatásából. A megkérdezettek 84 százaléka mondta ugyanis, hogy előre kifizeti a szállását az interneten, 54 százalékuk pedig online rendezi a közlekedéssel kapcsolatos költségeket is (ide értve az autóbérlést, illetve az autópálya-matrica beszerzését is). Sőt, csaknem egyötödük (18%) előre megvásárolja a különböző belépőjegyeket is. Így kevesebbet kell külföldön költeniük, és a további költségeket is egyszerűbb kalkulálni.

A felmérés készítői szerint alighanem a hatékony online ügyintézésnek köszönhető, hogy a válaszadók nagy részének nem kell sokat bajlódnia az előkészületekkel: 51 százalékuk legfeljebb egy hetet fordít a nyaralásra való felkészülésre.

A felkészülés során a válaszadók többsége (57%) annak is utánajár, hogy a célországban van-e lehetőség bankkártyás fizetésre.

Bankkártya nélkül nemigen indulunk el

A MasterCard felmérés válaszadóinak túlnyomó többsége (94%) elviszi magával a bankkártyáját külföldi útjára is, sőt 36 százalékuk úgy indul útnak, hogy túlnyomórészt a plasztikkal szeretne fizetni, és csak vészhelyzetre vált egy kevés készpénzt. Nem meglepő tehát, hogy a tavalyi évhez képest csökkent azok száma, akik valutát vásárolnak utazásuk előtt: a megkérdezettek körében idén tízből már csak heten kerestek fel pénzváltót vagy bankfiókot e célból, míg 2014-ben tízből nyolcan váltottak pénzt.

Arra is kitérnek, hogy még mindig számos tévhit él az emberekben a külföldi bankkártya-használatról. Ilyen gyakori félreértés például, hogy a határainkon kívüli kártyás vásárlás drágább, mint itthon, de olyanok is vannak, akik nem tudják, hogy külföldön is használhatják kártyájukat. Örömmel látjuk azonban a felmérésből, hogy egyre többen ragaszkodnak vakációjuk idején is a gyors, kényelmes és biztonságos fizetéshez, hiszen kis túlzással szinte mindenki elviszi magával kártyáját a nyaralásra – mondta a kártyatársaság igazgatója Eölyüs Endre.

Mire használjuk?

A többség inkább vásárlásra használja bankkártyáját külföldön, a megkérdezetteknek csupán 10 százaléka vett fel vele készpénzt. A legtöbben (73%) boltokban fizetnek vele, de tízből hatan az éttermekben és a kávézókban is plasztikkal egyenlítik ki számlájukat. A külföldön is aktív kártyabirtokosok megközelítőleg kétharmada vallott úgy, hogy a készpénzmentes fizetést választotta, ahol csak lehetősége nyílt rá.

A válaszadó turisták többsége azonban a külföldi készpénzhasználat hátulütőivel is szembesült már. A megkérdezettek kétharmadával előfordult már utazása során, hogy nagyobb mennyiségű aprópénz maradt nála nyaralás végén. Egynegyedük több mint 100 euró (31 000 Ft) elköltetlen valutával, a válaszadók fele pedig ez alatti összeggel tért haza legutóbbi útjáról, és csupán negyedük vallott úgy, hogy minden készpénzét elköltötte.

A kártyatársaság felhívja az utazók figyelmét, hogy a MasterCard® vagy Maestro® emblémával ellátott, magyar bank által kibocsátott bankkártyákat a világ minden olyan ATM készpénzkiadó automatájánál, illetve üzletében vagy szolgáltatójánál elfogadják, ahol a bejáratnál vagy a pénztárnál fel van tüntetve a kártyatársaság logója.

Így nyaralunk mi

Egyéb érdekességek a kutatásból:
· a megkérdezettek csaknem háromnegyede (73%) egy évben egyszer vagy kétszer megy külföldre nyaralni
· döntő többségük (78%) Európán belül utazik
· a válaszadók 76%-a legalább 5 napra megy nyaralni, 24%-uk a „hosszú hétvégéket” preferálja
· a repülő és az autó a két legnépszerűbb utazási eszköz: a válaszadók 78%-a a légi közlekedést, 63%-a pedig a kocsit választja. A busz és a vonat messze elmarad mögöttük (15 és 11%)
· tízből hatan városnézéssel töltik nyaralás alatt az idejüket, 27% a vízparti pihenés híve, 11% pedig túrázás vagy egyéb sporttevékenység céljából utazik
· a kérdőívet kitöltők fele ismerősök javaslata alapján választja ki úti célját
· a válaszok alapján úgy tűnik, hogy az utazási irodák csillaga leáldozóban van: a válaszadók mindössze 12%-a hagyatkozik az ő kínálatukra
· az utazás tervezési fázisában a válaszadók 82%-a internetes keresőoldalakon jár utána az információknak, 40%-uk Tripadvisort használ. Az úti cél kiválasztásánál ugyanakkor az ismerősök beszámolója is sokat nyom a latba (52%), és az útikönyvek is népszerűek: a válaszadók egyharmada támaszkodik a papír alapú tanácsokra.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik