A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint az Érem Művészeti Intézet Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. megtévesztette a fogyasztókat az „Érem Művészet Intézet” megnevezés használatával. A jogsértés elkövetéséért 10 millió forint bírságot szabott ki a GVH.
Megtévesztő volt a név
Az Érem Művészeti Intézet Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. (névváltozás előtt: Dr. Schmidt és Dr. Körösztös Marketing Kommunikáció Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.) 2013. január 1. és 2014. április 24. között önmaga megnevezésére az „Érem Művészeti Intézet” elnevezést használta az alkalmazott kommunikációs eszközein, így a honlapján, sajtóhirdetésekben, direkt marketing levelekben, szórólapokon.
A GVH megállapította, hogy a használt megnevezés az egyes reklámfelületeken összhatásában azt a képzetet keltette, illetve tartotta fenn az alaposabb numizmatikai ismeretekkel nem rendelkező fogyasztóban, hogy az intézet hivatalos, esetleg állami elismertséggel, háttérrel bír. A megnevezés alkalmas volt a fogyasztói bizalom megteremtésére, fokozására, ezáltal a fogyasztó befolyásolására.
A GVH döntése szerint az intézet szó köznapi jelentése „egy szűkebb, önálló célra alapított szervezet, amely egy tudományos, kulturális vagy közszolgálati feladatot lát el”. Ennek következtében az átlagfogyasztók nem profitorientált tevékenységet, hanem állami vagy a közt szolgáló célt társítanak az intézet megnevezéshez, és ez a tudat többlet bizalmi elemet kölcsönöz.
Súlyosbító és enyhítő körülmények
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott.
Súlyosító körülményként értékelte többek között, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott.
Enyhítő körülményként értékelte, hogy az Érem Művészeti Intézet Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.
• a jogsértő cselekményt elismerte és abbahagyta,
• a versenytanácsi döntést megelőzően a hátrányokat enyhítő lépéseket tett,
• a névváltoztatás mellett a vizsgált időszakot követően módosította kereskedelmi kommunikációit.