A Boston Consuting Group és a The Network 200000 álláskereső megkérdezésével készült Decoding Global Talent kutatásának magyarországi partnere a Profession.hu 5144 fő bevonásával azt vizsgálta, hogy milyen a külföldre költözési hajlandóság az országban.
Elméletileg és gyakorlatilag
Az elemzés kimutatta, hogy ugyan a megkérdezettek közel 55 százaléka szeretne máshol élni, de sokakban ez az igény csak elméletben fogalmazódik meg, aktívan csupán a válaszadók 21 százaléka keres külföldi munkát.
Bár magas azok aránya, akik elvágyódnak az országból, 62 százalék mégis motiváltnak érzi magát a jelenlegi munkahelyén.
Ide vágyunk
Az adatokból kirajzolódik, hogy leginkább az Európán belüli úti célokra ácsingózunk. A legáhítottabb hely London, a válaszadók közel egynegyede szeretne ott élni. A második legnépszerűbb város München, a harmadik pedig Berlin. A TOP 10-es listára két Európán kívüli város is felkerült, New York az ötödik, Sydney pedig a tizedik helyen végzett.
Jó lenne, de…
Annak ellenére, hogy sokan állítják, szívesen vállalnának az országhatáron kívül munkát, az elemzésből az is kiderült, hogy ezért nagyon kevesen tesznek aktívan.
A válaszadók 21 százaléka egyelőre csak fontolgatja, hogy elköltözne, további 41 százalék pedig minden lehetőségre nyitott, de nem keres munkát. 17 százalék rendszeresen nézi a külföldi állásokat, de egyelőre még sehova sem jelentkezett és csupán 21 százalék az, aki már pályázott meg külföldi pozíciót, esetleg egy állásinterjúig is eljutott.
Tapasztalatszerzésre is hajtunk
Bár az elemzés kimutatta, hogy kevesen vannak, akik nem csak lélekben vágynak el az országból, ennek ellenére pozitívnak mondható, hogy a magyar munkavallók többsége törekszik arra, hogy nemzetközi tapasztalatokat szerezzen.
„A munkaerőpiacon egyre nagyobb előnynek számít, ha valaki legalább egy fél évet élt külföldön. Ez nem csak a magabiztos angol (vagy német) nyelvtudás miatt fontos, hanem azért is, mert a multiknál általában nemzetközi vállalati kultúrában kell helyt állni. Az általunk megkérdezettek 64 százalékának semmilyen külföldi tapasztalata nincsen, így érthető, hogy szeretnék magukat kipróbálni Magyarországon kívül is” – nyilatkozta a Profession.hu piacelemző szakértője, Gerhardt Erik.
Szeretünk kikacsingatni
A magyar munkavállalói kultúrára alapvetően jellemző egy fajta kettősség: a dolgozók szinte mindig nyitott szemmel járnak jobb lehetőséget keresve akkor is, ha alapvetően jól érzik magukat a munkahelyükön. A megkérdezettek csupán 10 százaléka vallja magát hűségesnek a vállalathoz ahol dolgozik, ennek ellenére a fennmaradó 90 százalék fele nem keres aktívan munkát, ugyanakkor nyitott minden lehetőségre.
Hasonló tendencia tapasztalható a motiváltságot vizsgálva is. Annak ellenére, hogy tízből csak egy munkavállaló érzi magát elkötelezettnek vállalata iránt, 62 százalék valamilyen szinten motiváltnak érzi magát a munkájában, és 41 százalék gondolja úgy, hogy motiváltabb, mint a kollégái.
Ha keresünk, itt keresünk
Akár külföldön, akár belföldön szeretnénk elhelyezkedni, mindenképpen érdemes figyelni a lehetőségeket. A legnagyobb választékot új pozíciók terén az állásportálok kínálják, tízből nyolc megkérdezett ezeken az oldalakon böngészik, ha munkát keres.
A válaszadók 61 százaléka nyilatkozta, hogy a személyes kapcsolati hálója is segíthet az állás keresésében, a harmadik legnépszerűbb forrás pedig a különböző webes böngészők és keresőmotorok, 53 százalék ennek segítségével keres munkát.