Pénzügy

Egy jó poén segíthet abban, hogy állást kapjunk

A cégek rengeteg, külsőre szinte egyforma önéletrajzot kapnak, ha meghirdetnek egy állást. Megéri kitűnni ebből a halmazból, és egy kis kreativitással növelni az esélyünket. Adunk ehhez néhány tippet!

Magyar és külföldi példák is vannak arra, hogyan lehet igazán kreatívan feldobni az önéletrajzunkat. Hogy szükség van rá, azt bárki beláthatja, ha belegondol, hány önéletrajzot kap egy-egy cég. Ha viszont valaki veszi a fáradságot, és egy kis humort, ötletet visz az álláskeresésbe, szokatlanul, ötletesen készíti el az önéletrajzát, az felpörgetheti a dolgokat.

A magyar lánynak bejött a Facebook-minta

Így tett a 24 éves Varga Eszter Eleonóra is, aki először is készített magának egy weboldalt. S önéletrajzát pedig olyanra szerkesztette meg, mint egy Facebook-profiloldal – számolt be a socialtimes.hu. Az önéletrajz formaválasztása sem volt véletlen, hiszen a közösségi médiában akart elhelyezkedni. S hogy bejött-e neki a dolog?

A portálnak elárulta, hogy nagyon is, hiszen tíz nap alatt tízszer annyi állásinterjúra jutott el, mint korábban, amiben nyilván szerepe volt a megosztásoknak is. S végül fel is vették.

Külföldön is használják

Hasonló módszerrel élt Jeanne Hwang is, aki a Pinterest közösségi oldalnál szeretett volna dolgozni. Ő is az áhított munkaadó honlapjának mintájára készítette el az önéletrajzát, amelynek egyes részei kattinthatóak is voltak, itt fejtette ki például részletesebben a munkatapasztalatait.

Egy francia termékmenedzser, Philippe Dubost az egyik jól ismert webáruház, az Amazon képére szabta az önéletrajzát, Chris Liu szövegíró pedig a Google-re hasonlító CV-t kreált, kattintható részletekkel – számol be többek között a socialtimes.hu.

Hogyan dobhatjuk még fel?

A saját weboldal készítése, behivatkozása, a bemutatkozó videó is feldobhatja a bemutatkozásunkat. De készíthetünk infografikát is, hogy jobban hangsúlyozzuk a szakértelmünket. Ha pedig nem értünk ezekhez a dolgokhoz, akkor sem kell csüggedni, szerencsére vannak már cégek, akik, „kreatív” jeligére némi pénzért kipofozzák a tizenkettő egy tucat önéletrajzot.

Így aztán készülhet grafikonszerű, újságoldalt mintázó, étlapra, jegyzetfüzetre hasonlító minta szerinti CV, de akár teljesen egyedi önéletrajz is. Amibe beleférhet egy kis humor, jópofaság, ötletesség is. Itt és itt találhat is erre néhány példát.

Érdemes kitűnni, de nem mindegy, mivel

Juhos Andrea karrier-tanácsadónak is tetszenek a kreatív, weboldalra hajazó önéletrajzok, mert ő is azt mondja, a rengeteg jelentkező mellett fontos, hogy megkülönböztessük magunkat. Azonban azt is hozzáteszi, az állás típusától, a személyiségünktől és a vállalati kultúrától is függ, hogy milyen módot érdemes választanunk. Vagyis hogy a feltűnő, kreatív formával próbáljunk-e kitűnni a tömegből, vagy pedig inkább a tartalommal.

A karrier-tanácsadó szerint főleg azoknak a jelentkezőknek érdemes formabontó önéletrajzzal jelentkezniük, akik eleve valamilyen kreatív munkakörbe jelentkeznek, például marketingesnek, tervezőnek. Egy könyvelőnél valószínűleg kevéssé nyerő az ötletes forma.

Az sem túl jó, ha a CV nincs összhangban a jelentkező személyiségével. Hiszen az interjún vagy később úgyis kiderül a dolog, és a munkáltató csalódni fog.

Érdemes figyelembe venni azt is, hogy mennyire „laza” a cég, ahova jelentkeznénk. Egy stratégiai tanácsadó cégnél vagy nagy banknál nem valószínű, hogy bejönne az extra formájú CV. Viszont a tartalommal ilyen cégeknél is ki lehet tűnni, például azzal, ha pontról pontra leírjuk: azt tudjuk, amit keresnek.

Juhos szerint ezért is fontos, hogy ne egyen-önéletrajzokat küldjünk be, akkor sem, ha nem ötletelünk a külsővel és maradunk a hagyományos formánál. Vegyük a fáradságot, hogy mindig az adott állásfelhívásra szabjuk a bemutatkozásunkat – tanácsolja.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik