Pénzügy

Mediáció – a munkahelyi gyűlölet kezelése

Van, hogy egy konfliktus annyira elfajul, hogy a benne érintettek már nem is beszélnek egymással. Ez munkahelyen nagyon jelentős eredmény-csökkenéshez vezethet. Ha fontos, hogy mindkét fél maradjon a szervezetben, és tudjanak együttműködni, akkor érdemes mediátort hívni. Nagyon gyors eredménnyel kecsegtet, ám van egy feltétele.

A feltétel annyi, hogy mindkét fél akarjon megoldást. Nem kell, hogy tudják, hogy mi lesz ez, csak akarják, ez a fontos. Amíg hajlandók keresgélni, addig a mediáció sikeres lehet. Ez egy alternatív eljárás, ahol egy képzett kívülálló, a mediátor nyújt segítséget a vitában érintett feleknek ahhoz, hogy olyan megállapodást kössenek, amely mindkettőjük számára elfogadható, illetve élhető.

A mediációs eljárásban nem érdekes, hogy a felek közül ki mennyire felelős a konfliktus kialakulásáért. A mediáció célja az, hogy a felek – szakember közreműködésével – kibeszéljék magukból a sérelmeiket, ránézzenek, hogy mi és mikor működött a múltban, meghatározzák azokat a vitapontokat, ahol tényleges érdekellentét van közöttük. A folyamatban a felek, számukra alkalmas megoldási lehetőségeket keresnek, és ezek közül kiválasztják azokat, amelyek az egyik félnek még, a másiknak pedig már elfogadhatók. Ezért nincs a mediációnak vesztese, hiszen a közös nevezőt keresik meg. Emiatt várható, hogy fennmarad a további együttműködés lehetősége.


„Békeszerződés”


A mediációs eljárás eredménye a felek közti megállapodás, ami jogi értelemben véve egy magánokirat. Ez a felek kölcsönösen kialakított, kompromisszumos álláspontját tükrözi, így elég valószínű, hogy az abban foglaltakat a felek önként végrehajtják.

A tapasztalat szerint két fő értéke van a mediációnak: az egyik, hogy szakavatott vezető, mediátor „kezében” vannak a felek, és ez biztonságot ad nekik. A másik ebből következik: sose gondolt kreatív megoldások jutnak a felek eszébe, és ezekből még kreatívabb kombinációk keletkeznek. Így megszűnik a csőlátás, a csak egy megoldásra összpontosítás. Fontos, hogy az eljárásban a felek egyenrangúak, még akkor is, ha van köztük a szervezeti hierarchiában különbség.

A mediátor semmiben nem dönt, mindent a felek döntenek el, a mediátor „pusztán” egy jól bevált folyamaton vezeti végig a feleket. A folyamatért ő a felelős, ezért övé a vezetői hatalom ebben a helyzetben. A tartalmat a felek hozzák be.

Ma már sok képzett mediátor elérhető itthon. Ráadásul már jogszabály is támogatja ezt a gyors és hatékony eljárást. A 2003. március 17-től hatályos 2002. évi LV. törvény vezette be a mediáció intézményét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik