Pénzügy

Középkori egyház és Rákosi az érettségin

A szerdai történelem érettségi vizsgák kapcsán két csomagolási problémát jelentettek az intézményekből, amelyet még kezdés előtt megoldott az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont. Az esszétémák a középkori egyháztól az '56-os forradalom megtorlásáig terjedtek.

A Magyar Rádió úgy tudja, hogy a háromórás középszintű vizsga első része 12 feladatból állt, és a kifejtendő esszékérdések témája volt többek közt: a középkori egyház, Károly Róbert korának gazdasága, valamint az I. világháború előzményei, a dualizmus korának gazdasági eredményei, a két világháború közötti időszak és az 1956-os forradalmat követő megtorlás.


Az írásbelik mind az 1367 helyszínen időben kezdődtek és rendben lezajlottak – közölte az oktatási tárca. Egy vizsgázó, aki jelenleg szabadságvesztését tölti, az ehhez szükséges engedélyekkel egy gimnáziumban vizsgázik történelemből középszinten. A vizsga helyszínére a megfelelő kíséret mellett kétórás késéssel érkezett, de a szükséges időhosszabbítás mellett vizsgáját megkezdhette.

Szerdán 99 007 diák tett történelemből írásbeli érettségi vizsgát.
Közülük 87 156 tanuló (88 százalék) középszintű, 11 851 tanuló (12 százalék) pedig emelt szintű érettségit tesz ebből a tárgyból. A magyar nyelvű vizsgák mellett kilenc különböző idegen nyelven is írásbeliztek a diákok közép- és emelt szinten.


“Gond nélkül túljutottak rajta”


Az idei történelem középszintű írásbeli alapvetően teljesítette azt a célkitűzést, amely első helyen a képességfejlesztést jelölte meg – mondta Miklósi László, a Történelem Tanárok Egyesületének elnöke. A vizsga részletei kapcsán kitért arra, mivel fekete-fehérben nyomtatják a kiadványokat, a térképvázlatoknál egyes színárnyalatok között nem biztos, hogy könnyű különbséget tenni. Ezt technikailag nem színekkel, hanem pontozással, csíkozással könnyű lenne megoldani – mondta. Fontosnak tartotta ugyanakkor azt is, hogy az egyes tankönyvi szövegrészletek, diagrammok, egyéb források ne csupán egy vagy két, valamilyen oknál fogva domináns könyvből származzanak.


A pécsi diákok emelt szinten nehéznek, középszinten az érettségi követelményeinek megfelelőnek ítélték a szerdai történelem írásbelit. „A gyerekek gond nélkül túljutottak rajta, de egyáltalán nem találták könnyűnek” – mondta Ritter Attila, annak a Janus Pannonius Gimnáziumnak az igazgatója, amelyben az emelt szintre vállalkozott 370 pécsi diák közül 240 vizsgázott. Úgy vélte: a tanárok ilyen nehézségű feladatsort vártak, és ez azt jelzi, hogy az érettségi beállt a rangjának, funkciójának megfelelő szintre.


Szakmai szemmel jók voltak a kérdések


Nem tartották nehéznek a történelem írásbeli vizsga tételeket sem középszinten, sem emelt szinten a Pannonhalmi Bencés Gimnázium érettségiző diákjai – mondta Horváth Dori Tamás igazgató. A tavalyinál nehezebb volt az idei középszintű történelem érettségi, a feladatok jóval összetettebbek voltak – véleményezte a tételsort Oláhné Bányai Ildikó, a szegedi Déri Miksa Ipari Szakközépiskola történelem szakos tanára, aki szerint egyes feladatok nem voltak teljesen egyértelműek a diákok számára.


Összességében „szakmai szemmel” jó kérdések voltak: az érettségi egyik érdekes, elgondolkodtató feladata volt Károly Róbert portréjának megalkotása gazdasági reformjainak bemutatásán keresztül – közölte. A diákok számítottak rá, hogy 1956 – a kerek évforduló miatt – kérdés lesz a vizsgán, igaz, az előírás szerinti 1945 utáni magyar történelemben nincs még egy ehhez hasonló esemény – mondta a pedagógus.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik