Pénzügy

Karácsonyi buli: alkudoznak a cégek

Ha trendfordulóról nem is beszélhetünk a céges karácsonyi bulik területén, a vállalatok képviselői egyre többször alkudoznak a rendezvényszervezőkkel az árról. Az ügyfeleknek szervezett karácsonyi rendezvényekre azért jóval többet költenek.

A buli közterhei

Az szja-törvény a reprezentációt természetbeni juttatásnak minősíti. A reprezentáció a juttató tevékeny-ségével összefüggő üzleti, hivatali, szakmai, diplomáciai, hitéleti rendezvény, esemény keretében, továbbá az állami, egyházi ünnepek alkalmával nyújtott vendéglátás és az ilyen alkalommal nyújtott kacsolódó szolgáltatás. E szerint a céges karácsonyi buli, mivel egyházi ünnepről van szó, akkor is elszámol-ható reprezentáció-ként, ha a munkavállalóknak és nem üzleti partnerek-nek szervezik. Az szja-törvény értelmében, ha a reprezentációra fizetett összeg meghaladja az adóévre elszámolt éves összes bevétel 0,5 százalékát vagy a 2,5 millió forintot, akkor 44 százalék személyi jövedelem-adót és 11 százalék egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a juttatónak. A természetbeni juttatás értékének meghatározására a vonatkozó szabályok szerint az általános forgalmi adót is tartalmazó értéket kell alapul venni.

Őrülten nagy pénzeket ma már nem költenek a vállalatok a dolgozóknak szervezett céges partikra, mióta reprezentációs adót kell fizetniük az ilyen rendezvényekre. Ennek ellenére a rendezvényszervező cégek nem éreznek trendfordulást a piacon, azt viszont hangsúlyozták, hogy a cégek képviselői egyre többet alkudoznak az árról, igyekeznek minden felesleges költséget lefaragni. Vagy egyszerűen közlik, hogy mekkora összeget tudnak rászánni összesen, a rendezvényszervezőknek pedig az áfa és a reprezentációs adó levonása után maradt összeggel kell gazdálkodniuk. Ha tudnak. Az biztos, hogy a partnereknek rendezett karácsonyi rendezvénynél jobban megnyílik a cégek pénztárcája.

Pár ezertől több tízezerig

A középkategóriás céges karácsonyi bulik a legjellemzőbbek. Ezeket általában valamilyen rendezvényhelyszínre kérik a cégek, zenekarral, minimális karácsonyi dekorációval – mondta el a FigyelőNetnek Radácsi Pál, a Multeam Rendezvényügynökség produkciós vezetője. Fejenként 15 ezer forintból már kihozható egy olyan buli, ahol van dekoráció, műsor és vacsora – véli a Comp-Let Event & Party Service munkatársa. Az Activity Group Kft. tapasztalatai szerint a cégek fejenként nettó 7-8 ezer forintot szánnak a karácsonyi bulira. Ebből viszont korlátlan sör, bor, üdítő és kávé fogyasztás is megoldható. Extrém esetekben azonban akár 50 ezer forintra is rúghat az egy főre szánt keret.

Vannak olyan cégek is, amelyek egy étterem kibérlésével letudják a karácsonyi összejövetelt, míg mások látványos, speciális helyszínen megrendezett, vacsorával és műsorral kérik a rendezvényt. Az extrém helyek közé tartozik például a Spoon hajó, amelyet legalább 3 millió forintos fogyasztással lehet kibérelni. A Szépművészeti Múzeum 2 millió forintot taksál, a Gundel étterem és a Feneketlen tónál lévő Robinson étterem is a kifejezetten drága rendezvényhelyszínek közé tartozik.

A helyszíneken túl az előadók is megdobhatják még a céges buli árát, egy zenekar legalább 200-300 ezer forintba kerül egy estére, de a sztárvendégek, mint például Zséda vagy a Cotton Club Singers természetesen többe kerülnek – tudtuk meg a Comp-Let Event & Party Service munkatársától.

Alkudoznak

Megrendelő még bőven akad, közülük is általában a multinacionális cégek fordulnak rendezvényszervezőhöz, bár magyar tulajdonú vállalatok is gyakran veszik igénybe a profi segítséget. A megrendelés mennyiségében visszaesés nincs, de folyamatosan megfigyelhető, hogy a cégek egyre kevesebbet tudnak költeni az év végi rendezvényekre. A rászánt pénz mennyisége nem változott, a közterhek viszont nőttek – mondta Radácsi Pál. Így komoly árharcok is előfordulhatnak a megrendelőkkel. Az Activity Group Kft. munkatársainak tapasztalatai szerint egyre gyakrabban fordul elő, hogy a megrendelők alkudoznak, mindenki a lehető legolcsóbban szeretné „megúszni” a vállalati partit. Vannak olyan cégek, akik a spórolás jegyében, egyszerűen kihagyják a céges karácsonyi bulit. Sőt az is előfordult, hogy a dolgozók kérésére egy multinaconális vállalatnál a rendezvényre fordítandó összeget az alkalmazottak megkapták.

Bár az ügyfeleknek tartott évzáró rendezvényeken lényegesen nagyvonalúbbak a vállalatok, általában divatos helyszíneket választanak, híresebb előadókat hívnak, és a vacsorán sem spórolnak, de a korábban még előforduló nagyon extrém pluszokat már ezekben az esetekben sem igénylik.


Ajánlott videó

Olvasói sztorik