Gazdaság

Gyilkos hajszában a futárok a Black Friday miatt, teljes a káosz a csomagpiacon

GettyImages
GettyImages
Tizenkétóráznak, hatalmas sztresszben dolgoznak a futárok.

A novemberi Black Friday felpörgette az online vásárlásokat, amivel mindennapossá váltak a problémák a csomagkiszállításokban – írta az Economx. Az Egyenlő szakszervezet a portálnak jelezte, nem javult a munkaerőhelyzet a futárcégeknél – a karácsony előtti főszezonra a legtöbb helyen inkább meghosszabbították a munkaidőt, ami nap mint nap emberfeletti teljesítményre kényszeríti az alkalmazottakat.

Az Egyenlő.hu szerint nagyon kiszolgáltatott helyzetben vannak a kézbesítők, és ezzel a vásárlók is, a cégeknél viszont biztos a növekvő bevétel az internetes kiskereskedelem felfutásával.

Azonosították a tipikus problémákat is

  • a csomagkiszállítás késlekedik,
  • hiányzik a megfelelő tájékoztatás,
  • az előre kifizetett rendelések valahol „eltévednek” a rendszerben, így a vevő futhat a pénze után, mert a kézbesítési cím helyett máshol köt ki a szállítmány,
  • a csomagautomaták gyakran telítettek, stb.

A futárok túlterheltek, naponta autónként átlagosan 200 csomagot vesznek fel. Munkarendjük „változott”, és mint az Egyenlő.hu szakszervezet elnöke kifejtette, ez azt jelenti, hogy az extrém, év végi terhelést nem a munkaerő-állomány jelentős bővítésével vagy fizetésemeléssel oldották meg a cégek.

Ehelyett jellemző, hogy az eddigi 8 órás munka helyett a gépkocsivezetőknek minden nap „tizenkétórázni” kell.

Reggel 7-től este 7-ig tart a munkaidejük, de olyan vállalkozás is van, ahol már hajnali 4-re a raktárba kell érkezniük, és a sofőrök csak 19 órától rakhatják le az autót. Napközben nincs lazsálás, alig akad pihenőidő és ebédelni is csak úgy tudnak, ha menet közben bekapnak valamit. Bubenkó Csaba szerint általánosan elmondható, hogy

folyamatos hajszoltság, óriási stressz terheli a sofőröket.

És mivel hivatalosan kötetlen munkaidőben foglalkoztatják sokukat, túlórát sem fizetnek nekik. Viszont a futár nem oszthatja be saját magának a munkaidejét, hogy mikor viszi ki a csomagokat, márpedig a kötetlen munkaidő lényege ez lenne. Sőt, ha nem viszi ki aznap a rá osztott mennyiséget, akkor a fizetése is kevesebb lehet. Vagyis nem teheti meg, hogy (kötetlen munkaidősként) kedve szerint például hétvégén, vagy csak délután lásson munkához.

A vásárlók gyakran csak várják a megrendeléseiket, míg a futárok roskadoznak a lehetetlen elvárások alatt.

Nem régiben írtuk, hogy a DPD-nél és a Sameday-nál is voltak kiszállítási gondok,

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik