A kormány benyújtotta a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával, valamint az azzal kapcsolatos egyes törvények módosításáról szóló 2015. évi VII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslatát. A Szijjártó Péter külügyminiszter és Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes által jegyzett előterjesztés hosszas bevezetés után tér rá az érdemi módosításra, amely egy kiegészítéssel lehetővé tenné, hogy dráguljon Paks II., ha indokolt, emelkedhet a korábban az orosz fővállalkozó Roszatommal kialkudott ár.
A törvényjavaslat célja annak a lehetőségnek a megteremtése, hogy a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos új atomerőművi blokkok tervezésére, beszerzésére, létesítésére, üzembe helyezésére, üzemeltetésére irányuló beruházás megvalósítása továbbra is zökkenőmentesen történhessen. A kormány szerint Magyarországnak továbbra is érdeke a két új atomerőművi blokk megvalósítása, mert
A létrejöttének napjától számított tíz év elteltét követően a Beruházás megvalósítására vonatkozó fővállalkozási szerződést (a továbbiakban: EPC szerződés) a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet előzetes hozzájárulásával a Megrendelő úgy is módosíthatja, hogy az EPC szerződés feltételeinek, illetve ellenértékének megváltoztatásakor – a hatályos EPC szerződésben
foglaltaktól függetlenül – elsődlegesen a Beruházás megvalósítását késleltető, hátráltató bármely körülmény elhárításához fűződő érdeket, vagy az EPC szerződés megkötésétől eltelt időtartam vagy más, a Beruházást közvetlenül, illetve – a Fővállalkozó vagy az alvállalkozó tevékenységét érintően – közvetett módon hátrányosan befolyásoló hazai vagy nemzetközi gazdasági hatás következtében az EPC szerződésben meghatározott ellenérték növelését indokoló, Fővállalkozó által bemutatott
vagy a Megrendelőnek más módon tudomására jutott, körülményt veszi figyelembe.
A kiegészítés tehát azt mondja ki, hogy az eredeti szerződést – megkötése után tíz évvel – a tulajdonosi jogokat gyakorló szervezet előzetes hozzájárulásával a megrendelő módosíthatja. A hatályos szerződésben foglaltaktól függetlenül a megrendelő figyelembe veszi, ha
- a beruházás megvalósítását késleltető, hátráltató bármely körülmény elhárításához fűződő érdek,
- a szerződés megkötésétől eltelt idő,
- a beruházást közvetlenül, a fővállalkozó vagy az alvállalkozó tevékenységét közvetetten hátrányosan befolyásoló hazai vagy nemzetközi gazdasági hatás
miatt indokolt szerződésben meghatározott ellenérték növelése. Az Orbán-kormány érvelése szerint az elmúlt évek nemzetközi, gazdasági eseményei kedvezőtlenül befolyásolták a Paksi Atomerőmű kapacitásának fenntartásával kapcsolatos beruházás kivitelezését. A törvénymódosítás célja, hogy a fővállalkozási szerződést módosíthassák, ha a gazdasági és nemzetközi helyzetben bekövetkezett változások hátrányos hatásainak elhárításához ez szükséges.
Az Orbán-kormány szerint a paksi bővítéssel csökken Magyarország energiafüggősége, ez a fenntartható fejlődést szolgálja. Az eredeti törvény preambulumát is átírnák azért, hogy az Országgyűlés adjon hangot „abbeli meggyőződésének”, hogy „a jog eszközével a nemzetgazdasági, a nemzetközi és az európai uniós tagságból fakadó érdekek az Alaptörvényből fakadó kötelezettségekkel összhangba hozhatók”. Azt írták: ahhoz, hogy az atomerőmű kapacitása, hosszú távú működése fenntartható legyen, a Paks II. Atomerőmű Zrt. az új 5–6. blokkok jövőbeni üzemeltetésével kapcsolatos feladatokra mielőbb készen kell állnia. A beruházás védi az ország energiaszuverenitását, fenntartható fejlődését, nemzetbiztonsági érdekeit, ezért magyar érdek az orosz kormánnyal kötött együttműködés fenntartása.
Néhány napja beszélt arról a Roszatom vezérigazgatója, hogy február közepén léphet át Paks II. az előkészítő szakaszból a tervszerű építkezés szakaszába. A Portfolio.hu beszámolója szerint Alekszej Lihacsov úgy fogalmazott, hogy minden politikai nehézség, minden nyomás ellenére mindent megtesznek azért, hogy a magyar megrendelővel szembeni kötelezettségeiket maradéktalanul teljesítsék. A portálnak korábban Jákli Gergely, Paks II. vezérigazgatója már beszélt arról, hogy drágulhat a kivitelezés, a kivitelezési ár 12,5 milliárd eurónál több lehet, és akár a kínaiak is megjelenhetnek a projekt körül, mivel
ma nagy mennyiségű tapasztalat Kínában van, hiszen építenek mindent: amerikai, kanadai, koreai, francia, orosz és kínai műszaki tervek alapján, illetve az összes külföldi technológia kínai megfelelőjét. Ebből belátható, hogy nekik ma olyan óriási információs bázisuk van, ami másnak nincsen meg.
Három óriási cég fedi le a teljes kínai nukleáris ipart, ezért vizsgálják az együttműködési pontokat, tette hozzá.