Gazdaság

Vasútijármű-gyártó üzemet építene Magyarországon egy kínai multicég

Nagy Borbála / 24.hu
Nagy Borbála / 24.hu
Magyarországon terjeszkedne a kínai CRRC ZELC. A beruházást a magyar Acemil Zrt.-vel együttműködésben hajtanák végre. A cél mozdonyok, motorvonatok és teherkocsik gyártása az európai piacra, már 2025-től – írja az iho.hu külföldi sajtóhírek nyomán.

A CRRC Zhuzhou Locomotive Co (CRRC ZELC) a kínai állam tulajdonában álló, több mint tízezer embert foglalkoztató CRRC-holding hat leányvállalatának egyike. A kínai fél úgy véli, az Acemilben megbízható helyi partnerre talált; a 2022 végén alapított, teljes mértékben egy magántőkealap tulajdonában álló magyar logisztikai, vasúti gyártási, energetikai és informatikai csoport kezdetben a Kína és Európa közötti vasúti logisztikával foglalkozott.

Az üzem létrehozásának terve már Hszi Csin-ping kínai elnök májusi budapesti diplomáciai látogatása nyomán kapott lendületet, megerősítve a magyar kormány azon szándékát, hogy jó munkakapcsolatot tartsanak fent a kínai kormánnyal.

Az új üzem a tervek szerint már 2025-től termelne. A partnerek ezen felül egy vasúti oktatási- képzési, kutatás-fejlesztési létesítményt is létrehoznának – idézi a portál a Railway Gazette hírét.

A CRRC európai jelenléte

A kínai holding már többször is szállított vasúti járműveket európai megrendelőknek kis mennyiségben – köztük a Rail Cargo Hungariának két fővonali villamos- és két hibrid tolatómozdonyt –, nagyobb üzletekhez viszont csak az általuk 2020 májusában megszerzett, németországi Vossloh Rolling Stock leányvállalaton keresztül jutottak – az elsősorban tolató- és tehervonati mozdonyokat gyártó, kieli Vossloh Locomotives GmbH alapozta meg a vállalat jelenlétét az európai piacon.

A CRRC ZELC által az európai uniós piacra gyártani kívánt kulcsfontosságú termékek a fővonali és tolatómozdonyok, villamos motorvonatok és emeletes szerelvények. A magyar és a kínai partnerek azt tervezik, hogy mind a négy kategóriából gyártanának járműveket Magyarországon.

Az Acemil Zrt. igazgatósági tagja, Kovács Dávid elmondta, a partnerek jó helyzetben vannak ahhoz, hogy Magyarország jelentős vasúti gyártási örökségére építsenek, mivel a Ganz, majd később a Ganz-Mávag hosszú évtizedeken keresztül szállított vasúti járműveket nemzetközi piacra is. A felek vissza szeretnék helyezni Magyarországot az európai vasútijármű-gyártás térképére. Kiemelte: az együttműködés hosszú távú stratégiája, hogy legalább 51 százalékos uniós hozzáadott értékű termékeket kínáljanak, mivel úgy látják, hogy a piac ezt követeli.

Teljes körű szolgáltatási kínálat

Kovács arról is beszélt, egy karbantartóbázist is kialakítanak Magyarországon, az európai piacra gyártott teljes meglévő és jövőbeli termékportfólió kiszolgálására. Nemcsak vasúti járműveket terveznek értékesíteni az ügyfeleknek, hanem teljeskörű szolgáltatást szeretnének kínálni, mobil karbantartó-szolgálattal, mivel az a tapasztalatuk, hogy az ügyfelek jelenleg teljeskörű szolgáltatási csomagokat szeretnek igényelni, mely által kevesebbet kell aggódniuk a karbantartás miatt.

Elmondta, előre néznek, 2025-re és azon is túl. Biztosak abban, hogy az új mozdonyok a teherkocsik is jelentős kereslet fog mutatkozni Európában.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik