Gazdaság

Minden idők legdrágább autópályája épülhet Lázár János bejelentése alapján

Ivándi Szabó Balázs / 24.hu
Ivándi Szabó Balázs / 24.hu
Évtizedes ígéret teljesülhet, még az idén kiírják a közbeszerzést. Az új autópálya nyomvonala rendkívül bonyolult, ilyen talán még soha nem volt Magyarországon – értékelnek a vg.hu cikkében.

Az M100-as, kétszer két sávos, gyorsforgalmi út megvalósítása évtizedek óta napirenden van. Legutóbb 2021 végén tűnt úgy, hogy sínen van a kivitelezés, miután kihirdették a nyertes vállalkozót. Csakhogy azóta, a rossz gazdasági helyzet miatt, a kormány beruházási stopot hirdetett, a felfüggesztés pedig az M100-ra is kiterjedt – olvasható a portálon.

Most viszont masszív életjelt mutatott a projekt.

Lázár János, építési és közlekedési miniszter arról írt a közösségi oldalán, hogy a kormány stratégiai célként határozta meg, hogy minden megyei jogú városba kétszer két sávos, gyorsforgalmi úton lehessen eljutni. Mára csak három olyan város maradt, amelynél ez nem teljesül, és most Esztergomon van a sor.

Az M100-as az M1-es autópályát kötné össze, 32,3 kilométer hosszo,n Komárom-Esztergom vármegye egyik legjelentősebb városával, ami minden idők talán legkomplexebb ilyen útépítésének ígérkezik. Nemcsak azért, mert Magyarországon ritkán szükséges műszaki megoldásokra lesz szükség, hanem azért is, mert három alagút és több völgyhíd megépítésére is szükség lesz a kivitelezés során.

Korábban – akkor két szakaszra bontották az építkezést – azt lehetett erről tudni, hogy az első szakaszon, egyebek mellett

  • 4 külön szintű csomópont (M1–M100, mányi, szomori, únyi külön szintű csomópontok),
  • 26 híd,
  • Örspusztán egy pár, tengelysúlymérő állomással kombinált, egyszerű pihenőhely is létrejön.

A második szakaszon pedig 2 külön szintű csomópont (leányvári, kesztölci),

  • 26 híd,
  • 3 alagútpár,
  • 317,25 méter zajárnyékoló fal és 361 méter zajárnyékoló domb épül.

Mindennek a műszaki tartalomnak az árát néhány éve, együttesen, majd 350 milliárd forintra becsülték.

Ez azt jelentené, hogy az autópálya, kilométerenként, 10,8 milliárd forintért épülne, 

amely az M76-os fajlagos költségén is túltesz. Utóbbit minden idők legdrágább gyorsforgalmi útjának minősítették, a kilométerenkénti 9,1 milliárd forintos építési költség mellett. Ezt a projektet lefújták, vélhetően a horribilis költségek miatt, lekerülhetett a kabinet napirendjéről.

Az M100-as esetében kérdés, hogy jelenleg milyen költség, illetve időtartam a reális, de, ha minden igaz, ez hamarosan kiderül – írja a vg.hu.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik