Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80 százalékát lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés – ez áll a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q4) szakértői elemzésében.
A jelentés szerint a fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek.
- A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4 százalékos mínuszban van 2022 negyedik negyedévéhez képest.
- Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4 százalékos visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest.
- A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom.Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.
Költségek
A fuvarozók mintegy 2,4–2,6 százalékkal drágábban tankoltak ugyan az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 10-15 százalékkal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.
Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére, a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, beleértve a gépkocsivezetői béreket, az autópályadíjakat, a járművek finanszírozását, valamint az alkatrész- és szervizköltségeket.
ami önmagában 2,2–3,1 százalékos fuvardíjnövelést tett volna szükségessé 2023. 10. 01-től.Összességében a negyedik negyedévben, a nemzetközi fuvarozásban 5,1 százalékos, a belföldiben pedig 5,4 százalékos összköltség-növekedés mérhető az előző negyedévéhez viszonyítva, míg 2023 azonos időszakához képest 9,4, illetve 8,2 százalékos az emelkedés mértéke.
Hatékonyság, termelékenység
A tavalyi év utolsó negyedévében is romlottak a közúti alágazat hatékonysági és termelékenységi mutatói, ami főként az alacsony megrendelésállományra vezető vissza. Lecsökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, illetve termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét.
Árfolyam
A forint euróhoz viszonyított árfolyama jelentős hatással van a nemzetközi fuvarozás eredményességére, mivel a bevételek túlnyomó része euróban, a költségek jó része viszont forintban keletkezik. A forint erősödése az előző negyedévhez képest 0,2 százalékkal, míg 2022 harmadik negyedévéhez képest 2,2 százalékkal növelte a szállítási tevékenység önköltségét.
Kereslet – kínálat – ár
Igaz ugyan, hogy 2023 Q3-hoz képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését.
Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozók 9,4, míg belföldes kollégáik 8,2 százalékos díjemelkedéssel tudták volna ellensúlyozni költségeik növekedését és hatékonyságuk romlását, azonban a díjszintjük 2,7, ill. 3,7 százalékkal csökkent. Így iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 IV. negyedévében, ami alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.
A díjcsökkenés mögött a kapacitásfelesleg áll. A fuvarozók ugyanis rövid távon nem tudták kapacitásaikat a recessziós környezet miatt lecsökkent áruforgalomhoz igazítani, ez pedig az árak esésében köszön vissza.
2024-es kilátások
Gazdaságunk technikai recesszióból való kilábalása, az infláció drasztikus csökkenése és a kiskereskedelmi forgalom lassú emelkedése nagyon ígéretes jelek a gazdasági növekedés közeledtére vonatkozóan. A német gazdaság gyengélkedése azonban, ahol hatodik hónapja esik az ipari termelés, komoly árnyékot vethet növekedési kilátásaikra.
Az alacsony infláció lelassíthatja ugyan a fuvarozás egyes költségeinek emelkedését, de brutális, akár átlagosan 50–60 százalékos emelkedés lépett életbe a hazai, és akár átlagosan 80–85 százalékos a német használatarányos útdíjnál, itthon pedig 2024. 01. 01. óta jelentősen emelkedett a gázolaj jövedéki adója is.
Ennek áthárítása pedig nagyon komoly kihívást jelent a fuvarozóknak egy kapacitásfelesleggel küzdő közúti fuvarpiacon. A veszteséges működés elhúzódása gyorsíthatja a kamionok számának leépítését és a csődök számát, ami viszont a recesszió véget értével okozhat majd komoly kapacitáshiányt.