Gazdaság

Ez fájni fog: nem nyelnek tovább, díjat emelnek a szolgáltatók

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu
Inflációkövető díjemelést jelentettek be telekommunikációs cégek, de ez várható a bankoknál, a biztosítóknál és az állami szolgáltatásoknál is. Valójában a tavalyi magas árindexet hozzák át 2024-re – ezzel gerjesztve az idei inflációt. Kártékony ez, vagy jogos lépés? És mire számíthatunk a kisebb szolgáltatóknál?

Új fogalommal kell megbarátkoznunk mostanában – már ha ez egyáltalán lehetséges:

az automatikus inflációkövető díjemeléssel.

Fogyasztóként fájó szembesülni azzal, hogy amikor végre mérséklődött, 5 százalék közelébe olvadt hivatalosan a drágulás, akkor 15–18 százalékos automatikus díjemeléseket vernek ránk a szolgáltatók – többnyire a magas (átlagosan 17,6 százalékos) a 2023-as inflációra hivatkozva. Íme néhány ismert példa:

  • az évek óta inflációkövető autópálya-matricáknál az idén átlagban 18 százalékkal növekedtek a díjak. (Pluszban 230 kilométernyi új útszakasz vált fizetőssé.)
  • A teherautók többségénél jóval infláció feletti mértékű, többségében 40–50 százalékos útdíjemelést jelentettek be, ám a korszerűtlenebb járműveknél akár 80 százalékos is lehetett az útdíjemelés.
  • A biztosításoknál is jellemző az inflációkövető emelés, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításnál egyes autósok ennél sokkal brutálisabb díjnövekedéssel is szembesülhetnek.
  • Inflációarányos díjemelést hajtanak végre a pénzintézetek is az első negyedévben, így a banki költségek akár 18 százalékkal is nőhetnek.
  • A telekommunikációs cégeknél szintén megengedett az automatikus inflációkövető emelés – a Vodafone az idén 15,4 százalékkal emel, a Yettel hajszállal kevesebbet, 15,3 százalékot jelentett be, a Magyar Telekom 15 százalékot.
  • A Magyar Posta ugyan infláció alatti emelést kommunikált, de egyes termékeinél mégis afeletti volt a növekedés.

Megnéztük, a KSH statisztikái alapján havi szinten a szolgáltatások inflációja 2022 elején néhány százalék különbséggel még együtt mozgott az átlagos inflációval, aztán – amikor az átlagos infláció egyre magasabbra hágott – a szolgáltatások inflációja jókora lemaradással, jóval szerényebb mértékben emelkedett, végig az átlag alatt maradva. Tavaly szeptemberre fordult meg a trend, amikor (főleg a bázishatás miatt) bezuhanó átlagos infláció fölé került a jóval mérsékeltebb csökkenést mutató szolgáltatási infláció.

Mivel tavaly az egekben volt az infláció, nyilván bosszankodunk, hogy az idén a tavalyi inflációhoz szabják a nagy szolgáltatók a díjemeléseket. Arra voltunk kíváncsiak mennyire indokolt, jogos, szükségszerű ez, illetve mennyire általános gyakorlatról van szó.

Nehéz megmondani, indokolt-e az automatikus inflációkövető díjemelés

A GKI vezérigazgatója, Molnár László szerint a biztosításoknál indokolt lehet az inflációkövető díjemelés, mert ez garantálja, hogy maga a kárkifizetés is inflációkövető lehessen, azaz fedezze a javítási díjak, az alkatrész-, illetve az anyagárak (olykor inflációt meghaladó) növekedését, valamint a munkabérek emelkedését. A telekommunikációs szolgáltatóknál (telefon, internet, kábeltévé) szintén megmagyarázható az emelés, mert náluk is drágul a munkaerő (a bérköltség és az alvállalkozók bérköltsége), a használt technikák (például most az 5G bevezetése), a berendezések, valamint megugrottak az energiaköltségek is (ez például a szerverparkok, a mobiltornyok üzemeltetését drágítja meg). Mindezt az inflációkövető díjemeléssel próbálják lefedni, ami a felügyeleti hatóság szerint nem jogszerűtlen.

2022-ben drasztikusan emelkedtek az energiaköltségek, amit nem tudtak teljesen lekövetni a szolgáltatások díjemelései. Vagyis a vállalkozók kénytelenek voltak 2023-ban a költségnövekedés egy részét lenyelni, mert csak az előző évi inflációval emelhettek, miközben a költségeik nagyobbik részét kitevő bérköltségek e felett nőhetettek, az energiaköltségek meg akár 300 százalékkal is. Így most utólag tudják visszakapni, amit az előző évben elvesztettek.

Ha az idén jellemzően a tavalyi hivatalos éves infláció (17,6 százalék) körül nőnek a szolgáltatási díjak, akkor a szolgáltatási infláció várhatóan magasabb lehet, mint az átlagos infláció.

Viszont a termékinfláció (az iparban a bérköltség átlagban 20 százalék körüli, alatti) valószínűleg inkább a becsült átlaghoz (6 százalék) közeli lesz – tette hozzá Molnár László.

Ábránkon is látszik, hogy például 2023-ban a szolgáltatások éves inflációja kevesebb volt (13,2 százalék), mint az előző évi átlagos infláció (14,5 százalék), vagyis a szolgáltatásoknál nem valósult meg inflációkövető emelés. Egy évvel korábban fordított volt a helyzet.

Azt viszont nehéz megmondani a szakember szerint, hogy valójában mennyire indokolt az automatikus inflációkövető emelés, mert nem látjuk az egyes cégek költségszerkezetét. Emellett bekavarhatnak az új adók, a leírható és nem leírható, illetve kivezetett terhek is.

A kiszámíthatatlanságot is beárazzák

Kérdés, ha vastagon nyereségesek voltak például a bankok és telekomcégek, miért kell nekik még inflációkövető díjemelés is? Ami a bankokat illeti, a bevételek kisebbik része származik a lakosságtól, a nagyobbik a kamatkülönbözetből. Azt azonban nem tudják előre a bankok, miként alakul majd a kamatnyereségük (az infláció csökkenésével várhatóan visszaesik), így a kisebb lakossági szolgáltatási résznél sem hagyják veszni az inflációkövető emelést, mint biztos pénzt – válaszolt Molnár László.

Ne felejtsük el, hogy a bizonytalanságot is árazni kell

– tette hozzá, utalva arra, hogy a magyar gazdaságpolitika kiszámíthatatlan, nem ritkán részrehajló, például egyes ágazatokat egyik napról a másikra megadóztat. A magasabb inflációs várakozások gyakran a gazdaságpolitikai kiszámíthatatlanságból származnak – tette hozzá. Ez az ára annak, ha a gazdasági szereplők bizonytalanok abban, mit fog lépni legközelebb az állam, illetve kétségbe vonják a kormány szavahihetőségét, például nem hiszik el, hogy annyi lesz az infláció, amennyit előre jeleznek.

Nem mutat jó példát az állam

Molnár László szerint, ha az állam valóban küzdeni akarna az infláció ellen, nem járna elől az inflációkövető díjemelésben az állami szolgáltatásoknál. De a részben állami tulajdonba került Vodafone is mutathatna jó példát, inflációkövető díjemelés helyett megelégedve mondjuk 5 százalékkal. Ezzel a piaci versenyt is kicsit élénkíthetné – jegyezte meg. Az is fura szerinte, hogy amikor 5–6 százalékos inflációt becsülnek idénre, akkor 15 százalékos minimálbér-emelésre adja áldását a kormány. Ebből a vállalkozók gondolhatják azt, hogy valójában a kormány is magasabb inflációra számít, különben miért akarna ekkora béremelést ráerőltetni a vállalati szektorra.

A kisvállalkozók kivárnak

Hallottuk, vannak fodrászok, akik 25 százalékos, körömápolók, akik 20 százalékos emelést jelentettek be januárban, ami nem is inflációkövető, hanem afeletti díjtuning. Adódik a kérdés, mennyire lehet ez jellemző a kisipari lakossági szolgáltatásoknál.

Körbekérdeztem több szakmában, terveznek-e automatikus inflációkövető áremelést. Azt a választ kaptam mindenhonnan, hogy még mindig inkább kivárnak a kisvállalkozók

–  mondta a 24.hu megkeresésére az Ipartestületek Országos Szövetségének elnöke. Németh László hozzátette, akinek muszáj volt bért emelnie a decemberi minimálbér-emelés miatt, az megtette, és nyilván ezt valamennyire az áraiban is igyekezett érvényesíteni. Példaként egy pékséget említett, ahol minimálbéres a takarítónő – és, ha már az ő bérét meg kellett emelni, a pékekét is feljebb kellett tolni a munkabéke megőrzése miatt.

Adrián Zoltán / 24.hu

A béren kívül a pékeknél és az építőiparban a fuvarozás drágulása (üzemanyag, útdíj), illetve az anyagköltség várható növekedése vezethet áremeléshez. Azonban a Magyar Pékszövetség szerint a többség náluk sem lép rögtön, hanem

csak a tényleges költségnövekedés függvényében fog emelni – több lépcsőben.

Ugyanezt mondták az építőiparosok is: annak ellenére kivárnak, hogy már most is indokolt lenne az emelés.

A fodrászok is hasonlóan nyilatkoztak. Náluk kevés az alkalmazott, inkább egyéni vállalkozók dolgoznak, így a béremelés nemigen érinti őket. Viszont a közműdíjak növekedése – például a megháromszorozódott víz- és csatornadíj – mellett számítani lehet a felhasznált anyagok árainak emelkedésére is. Ezért biztos, hogy emelni fognak, de jellemzően nem egyszerre, hanem, ahogy jelentkezik egy-egy költségnövekedés (amit ki kell gazdálkodniuk), több lépcsőben.

A vendéglátók inkább az elmúlt időszakban szenvedték meg az inflációt – akik túléltek, azok egyelőre szintén mérlegelnek. Náluk sem különösebben tényező a minimálbér emelése, mert jellemzően annál magasabbak a bérek, másképp nem tudnák megtartani a dolgozóikat.

Ha csökken a vásárlókedv, nehéz emelni

Németh László megemlítette, a mikrovállalkozásokat is érintik a többi szolgáltatásnál bejelentett automatikus inflációkövető emelések (telefon, internet, útdíj, biztosítás), ezek költségét szintén ki kell valahogy termelniük. Főleg a vidéki kisvállalkozások vannak annyira kivéreztetett állapotban a külső tényezők miatt (Covid-járvány, infláció, stb.), hogy kénytelenek lesznek emelni a szolgáltatásaik árait, mert nem képesek lenyelni már a költségnövekedést.

Az emelni vagy nem emelni kérdése azonban meglehetősen kényes, mivel a szolgáltatásaikat igénybe vevő lakosság vásárlóereje (reálbércsökkenés) is gyengült időközben.

Egyensúlyozniuk kell tehát a legkisebb szolgáltatóknak, hogy az ügyfeleiket is meg tudják tartani, legyen forgalmuk, de közben ne menjenek mínuszba a tevékenységükkel. Megemlítette, a legnagyobb bajban talán az építőipar van jelenleg ilyen szempontból, ahol nagyon jelentősen megnőttek az anyag- és kivitelezési költségek, a béreket emelni kellett, hogy megtartsák a dolgozókat (nagyon kevés a szakember), miközben megzuhant a megrendelésállomány.

Szajki Bálint / 24.hu

A legkisebb szolgáltatóknál azért sem jöhet szóba az egylépcsős, automatikus inflációkövető áremelés, mert a vásárlóerő, a megrendelések ezt nem bírnák el, és ez így volt már tavaly és tavalyelőtt is. Emelni mégis muszáj, de több részletben, csak indokolt mértékben – tette hozzá.

Amint arról korábban beszámoltunk, számos olyan tényező akad még, amelyek gerjeszthetik az inflációt a közeljövőben.

Kapcsolódó
Olyan inflációs veszély leselkedik Magyarországra, amiről a kormány hallgat
Januártól komoly díjnövekedések jönnek, és ezeket minden fogyasztó megérzi majd.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik