Gazdaság

Akár száz százalékkal is nőhet egy kármentes autós kgfb-je

Berecz Valter / 24.hu
Berecz Valter / 24.hu
Több olvasónk is jelezte, hogy jóval drágább ajánlatot kaptak kötelező biztosításra, mint korábban. Ráadásul úgy, hogy nem volt káruk, így nem tudják mire vélni a drasztikus drágítást. Érkezett cascós panasz is. Próbáltunk utána nézni, mi lehet mögötte, kirívó-e a 20-70-90 százalékos díjemelés, mi okozhatja ezeket, és mit tehet az autós, ha le akarja faragni a díjat.

Péternek 2007 óta van autója, azóta az Uniqua-biztosító ügyfele (kgfb, casco, balesetbiztosítás). Saját bevallása szerint kárt ezalatt nem okozott, viszont – emlékei szerint – cascóra volt egy kifizetése régebben.

  • Idén a kötelező biztosításért éves szinten kis híján 48 ezer forintot fizetett. Ehhez képest
  • a közelmúltban kézhez kapott jövő évi kgfb-ajánlat közel 91 ezer forintról szólt,
  • ami 90 százalékos emelésnek felel meg.

Nem érti, miért ez a hatalmas kgfb-díjemelés, amikor károkozása nem volt.

Lacinak 4,5 éve van jogosítványa, 14 éves az autója, B03 bónuszosztályban van, szintén az Uniquánál. Elmondása alapján ő sem okozott kárt eddig.

  • Az idei évben kicsivel több mint 82 ezer forint volt a kgfb-díja,
  • jövőre kis híján 140 ezer forintot fizetett,
  • ami 70 százalékos díjemelkedés.

Ő kapott a biztosítótól egy kedvezménnyel kapcsolatos levelet, ám arra nem reagált a megadott határidőig, ezért lecsúszott a kedvezményről. Péter is megpróbált kedvezményt szerezni, azonban a megnövekedett kárkifizetésre, illetve a kockázatszétterítésre hivatkozva közölték vele, hogy nem tudják jelentősen lejjebb vinni az összeget. Mivel nem akart 90 ezer forintot fizetni öreg autójára, így átment a Genertelhez, ahol évi 36 ezer forintból megúszta a kgfb-t. Vagyis végül harmadával kevesebbet kellett fizetnie, mint idén, és alig 40 százalékát annak, amennyit kellett volna fizetnie, ha nem vált.

Ilinek októberben volt a fordulónapja. 2014 óta van meg az autója, azóta nem szenvedett el káreseményt, a bónusza így maximális. 2022-ben a Generali csaknem 38 ezer forintos kgfb-ajánlatot küldött neki, amit home office mellett és 15 ezer km alatti futásra lefaragtak 30,5 ezer forint alá. Idén októberben kicsivel több, mint 35,5 ezer forintos ajánlatot kapott (ami 17 százalékos növekedés). A Netrisktől kért összehasonlítást, ennél olcsóbbat azonban nem talált, így nem váltott. Cascója az Uniqánál van, a díja pedig idén 46 ezer forintnál kevesebb volt. Ez most felment több mint 56 ezer forintra (+22 százalék). Kárt ő sem okozott mostanában (régebben egyszer egy minimális lökhárítósérülést), és tavaly cascósan kicserélték a szélvédőjét kőfelverődés miatt. Ő a 17–22 százalékos emelést is sokallja, összevetve a 2022-es 14,5 százalékos éves inflációval, ami idén várhatóan 17-19 százalék között lesz.

Az alábbi ábrán látható, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kgfb-indexe alapján 2016. januárhoz képest (100 százalék) az idei második negyedévre több mint duplájára (205 százalék) híztak a díjak.

Az autósnak kell jelezni, ha kedvezményekre jogosult

Az Uniqua megkeresésünkre konkrét árképzéséről, a biztosítási díjak átlagos változásáról versenyjogi szempontokra hivatkozva nem adott tájékoztatást. Helyette azokról a tényezőkről írtak, amelyek befolyásolják a kgfb-díjat. Megemlítették a kárkifizetéseket, melyek a gépjárműkárok helyreállítási költségeinek (javítási munkadíjak, alkatrészárak) növekedésével együtt emelkednek. Hivatkoztak a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataira, mely szerint a járműjavítás árindexe 2023 első felében tartósan 22 százalék felett volt, valamint arra, hogy a magas árindex a járműalkatrészeknél is jellemző volt az év elején, és már 2022. januárjától folyamatos emelkedést mutatott. A kgfb- és casco-biztosítások éves díjaira emellett hatással vannak az egyéb kockázati, valamint költségtényezők is – írták.

Kifejtették, a kötelező biztosítás díja számos, a díjtarifában meghatározott paramétertől függ, melyek évről-évre változnak – akár jelentősebb mértékben is – a legfrissebb kockázati elemzéseknek megfelelően. A díjtarifa ugyanakkor számos kedvezményelemet is tartalmaz, amelyek mind a meglévő, mind az új ügyfelekre egyaránt vonatkoznak. A biztosítók tarifái az MNB, a Mabisz, továbbá az adott biztosító honlapján is elérhetőek – tették hozzá.

Arra is kitértek, hogy a biztosító az éves díj meghatározásakor minden adatváltozást, új információt figyelembe vesz, melyről a kötelező biztosítás évfordulójáig az adott ügyféltől értesül. Illetve ha az ügyfél kedvezményekre, vagy egyéb díjcsökkentő tényezőkre jogosult, és ezt a biztosítónak évfordulóig jelzi, a következő biztosítási időszakra vonatkozó díját akár jelentősen is csökkentheti ahhoz képest, amiről az évforduló előtt megküldött értesítő levelében kapott tájékoztatást.

Mint írták, ebben a levélben a módosítás lehetőségére a biztosító külön felhívja ügyfelei figyelmét, ezért különösen fontos, hogy ezt mindenki gondosan tanulmányozza át és az adataiban bekövetkező változásról tájékoztassa a biztosítót.

A casco díja nőtt nagyobbat

A Netrisk megkeresésünkre azt írta, hogy a díj alakulása sok tényező együttes alakulásától függ, például az állandó lakcím változása, vagy egy korosztályugrás is tud jelentősen magasabb díjakat okozni. A díjemelésekkel kapcsolatban közölték, hogy a drágulás 2022. szeptemberében kezdődött, éves szinten 8-10 százalékos áremelkedéssel találkozhattak az ügyfelek. Novemberben 13-54 százalékos emeléssel szembesülhettek a meglévő biztosítójuktól érkező ajánlatokban az autósok. Szerintük ha az ügyfelek elmulasztják az újraszámolást, jövőre akár 20 ezer forinttal is többet fizethetnek a legkedvezőbb díjhoz képest, de az sem kizárt, hogy akár száz százalék feletti díjemelést is tapasztalhatnak, miközben előző évben nem okoztak balesetet. Jövőre pedig újabb díjemelés várható – borítékolták.

Adataik szerint személygépkocsiknál – az új és újrakötéseknél– a kgfb átlagdíja novemberben elején mintegy 54 ezer forintot volt, ami több mint 8 százalékos növekedést jelent éves szinten. A cascónál az átlagdíjak 18 százalékkal 150 ezer forintra nőttek – tették hozzá. A biztosítási díjak emelkedése szerintük is a minden területen érezhető drágulással magyarázható.

  • Nőtt az autók ára,
  • magasabbak a javítói óradíjak,
  • drasztikusan emelkedett az alkatrészek ára,
  • gyengült a forint.

Ahogy ők látják, az elhúzódó inflációs környezet is hatással volt a biztosítási díjakra, de a kgfb-átlagdíjak emelkedése elmarad a két számjegyű inflációtól, a cascónál viszont megközelíti azt.

Marjai János / 24.hu

Kérdeztük, vannak-e olyan biztosítók, amelyeknél kirívóan magas volt az emelés. Azt válaszolták, vannak biztosítók, akik több ütemben, fokozatosan emelték az áraikat és vannak, akik kivártak, de a piaci környezet alakulása további késlekedést nem tett lehetővé nekik. Mivel az egyes biztosítók ajánlatai között jelentős eltérések vannak, ezért fontos szerintük, hogy az autósok minden évben felülvizsgálják a biztosítási díjakat.

A kirívó emelésnek is lehet magyarázata

A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ) elnöke, Papp Lajos a 24.hu-nak azt írta, a jelenlegi kgfb-kampányban az autósok mintegy 15 százalékos átlagos díjemelést tapasztalhatnak, a cascónál viszont ennél kissé magasabb lehet az átlagos díjemelkedés. Jellemző az inflációkövető emelés, de az átlagos indexálás jellemzően kicsit elmarad ettől. A kárinfláció valamivel magasabb volt az elmúlt időszakban, a biztosítók kisebb százaléka e szerint kalkulálja az új díjakat – tette hozzá. Megemlítette, az átlaghoz képest nagy a szórás, egyes autósok ettől lényegesen eltérő díjváltozásokkal is találkozhatnak. Éppen ezért javasolják ők is mindenkinek, hogy az évforduló közeledtében végezzenek díjkalkulációt, alkuszi segítséggel.

Véleménye szerint a felsorolt példák közül az első kettő valóban kirívónak számít, de számos oka lehet annak, hogy a biztosító ekkora emelést hajt végre. Erre néhány példát említett is.

  • Ha az ügyfél olyan helyre költözik, ahol a káralakulás miatt magasabbak az adott biztosító díjszorzói.
  • Ha valaki 15-20 éve ugyanannál a biztosítónál van, elképzelhető, hogy a korábbi években elmaradt a megfelelő díjindexálás, amire most az elszálló kárinfláció miatt kényszerül rá a biztosító.
  • A biztosító a kárhányad alakulása miatt változtat díjképzési alapelvein. Elképzelhető, hogy a díjszorzókat egy adott földrajzi területre vagy korcsoportra változtatja meg, de arra is van példa, hogy a károkozás miatt a korábbinál jóval magasabb pótdíjat számít fel. Ilyenkor előfordul, hogy egy 3-5 évvel korábbi károkozás hatása csak most jelentkezik nagyobb mértékben.
  • A biztosító átalakíthatja a kedvezménystruktúrát is. Amennyiben olyan új kedvezményeket vezet be, amelyekről az ügyfél korábban nem nyilatkozott, elképzelhető, hogy egy ilyen adatközlés akár jelentős díjcsökkenéssel járhat az adott biztosítónál.

Hozzátette, az évfordulós biztosítóváltás lehetősége miatt az ügyfélnek nem kell elfogadnia a megajánlott díjat. Egy ilyen mértékű (70-90 százalékos) díjemelés mellett jó esélye van rá, hogy másik biztosítónál kedvezőbb feltételekkel tudja megkötni a kötelezőt vagy a cascót a következő időszakra. Péter ezt sikerrel meg is lépte.

Mivel a harmadik esetben körülbelül az infláció mértékével emelt a biztosító, az Papp Lajos szerint nem nevezhető kirívónak.

Tapasztalatuk szerint a kármentes ügyfelek átlagos indexe valamivel az infláció alatt marad. Károkozás mellett a biztosítói díjképzésben jelentős eltérések lehetnek. Számos példa volt rá az elmúlt években is, hogy egy biztosító azt a stratégiát követte, hogy „kiárazta” a jelentős költségeket okozó ügyfeleket, vagyis olyan díjat ajánlott a következő időszakra, ami miatt borítékolható volt, hogy az érintettek inkább átmennek más társasághoz. A piacon jelenlévő tucatnyi biztosító ajánlatai közül ilyenkor az autós biztosan talál az ajánlottnál kedvezőbb díjat – tette hozzá.

A piacon jelen lévő szereplőkhöz képest kirívóan magas emelést nem lát egyik biztosítónál sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik